۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
ادامه افزایش قیمت نفت به رشد اقتصادی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس منجر می شود
نظرسنجی رویترز نشان داد؛

ادامه افزایش قیمت نفت به رشد اقتصادی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس منجر می شود

علیرغم هشدارهای اعلام شده طی روزهای اخیر در خصوص کاهش احتمالی قیمت و نفت و گاز طی سال آینده میلادی، اقتصاد کشورهای حوزه خلیج فارس با چشم اندازی مثبت روبرو خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری بازار، بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط رویترز، علیرغم هشدارهای اعلام شده طی روزهای اخیر در خصوص کاهش احتمالی قیمت و نفت و گاز طی سال آینده میلادی، اقتصاد کشورهای حوزه خلیج فارس با چشم اندازی مثبت روبرو خواهد شد.

بر اساس این گزارش، نظرسنجی انجام شده توسط رویترز، دلیل این پسرفت احتمالی را انجام واکسیناسیون کرونا، افزایش قیمت تفت و برداشته شدن تعطیلی های کرونایی در واپسین ماه های سال جاری میلادی اعلام کرده است. 

به گفته برخی کارشناسان، کاهش رشد اقتصادی چین طی ماه های گذشته و کاهش تولید و صادرات این کشور، به احتمال زیاد منجر به کاهش تقضای نفتی از سوی چین خواهد شد که این موضوع می تواند اقتصاد حوزه خلیج فارس را با کاهش رشد مواجه سازد. 

با اینحال گفته می شود علیرغم وجود بحران کرونا و کاهش قیمت نفت طی سال گذشته در کشورهای حوزه خلیج فارس، سرعت رشد اقتصاد آنها کاهش یافته اما همچنان متوقف نشد. لذا پیش بینی می شود با توجه به از میان رفتن مشکلات موجود در سال جاری، سرعت رشد اقتصاد این کشورها در سال آینده با سرعت بیشتری به رشد خود ادامه دهد.

«مایا سنوسی» اقتصاددان ارشد در مرکز تحقیقات دانشگاه آکسفورد در این زمیه گفت: چشم انداز منطقه شورای همکاری خلیج فارس طی چند ماه گذشته بهبود یافته و اقتصادها از بازگشایی داخلی و جهانی بهره مند شده اند. افزایش تولید نفت برای تقویت رشد تولید ناخالص داخلی منطقه در سال ۲۰۲۲ بسیار مهم خواهد بود.

نظرسنجی های رویترز، رشد ۵.۱ درصدی را برای اقتصاد عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت منطقه پیش بینی کرده که این رقم بالاتر از پیش بینی های صندوق بین المللی پول بوده که رشد اقتصادی این کشور را پیشتر، ۴.۱ درصد برآورد کرده است.

لازم به ذکر است، برآوردهای انجام شده توسط نهادهای بین المللی قیمت نفت را برای سال آینده میلادی حدود ۱۰۹ دلار تخمین زده اند که به معنای بالاترین قیمت جهانی نفت از سال ۲۰۱۳ به این سود محسوب می شود.

کد خبر: ۱۱۳٬۳۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha