۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
 جهان در آستانه رکودی بدتر از بحران ۲۰۰۸
تقاضای کشورهای فقیر از صندوق بین المللی پول ؛

جهان در آستانه رکودی بدتر از بحران ۲۰۰۸

بیش از ۸۰ کشور فقیر و با درآمد متوسط در حالی که برای مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از بیماری همه گیر Covid-۱۹ تلاش می کنند، در هفته های اخیرخواستار یاری رسانی و دریافت کمکهای مالی از صندوق بین المللی پول بوده اند.

تهمینه غمخوار؛ خبرگزاری بازار- کریستالینا جورجیوا رئیس صندوق بین المللی پول ضمن اعلام این مسئله که اقتصاد جهانی به رکودی بدتر از بحران مالی جهانی ۲۰۰۹ - ۲۰۰۸ وارد شده، از نیاز به افزایش قدرت خود برای مواجهه با تعداد بی سابقه ای از درخواستها و کمکهای مالی خبر داد.

صندوق بین المللی پول همچنین در رابطه با خطر بروز بحران بدهی در بین فقیرترین کشورهای جهان نگران است. بنابراین با توجه به فشارهایی که بر همه طلبکاران از جمله بخش خصوصی وجود داشته، هر چه سریعتر راه حل هایی در جهت برطرف شدن این بحران باید ارائه شود.

در همین راستا جورجیوا گفت : « فعالیت ما بر روی کاهش فشار وارده بر روی کشورهای کم درآمد متمرکز است. بسیاری از آنها قبل از بروز این بحران از موضع قدرتمندی برخوردار نبودند و بدهی بالایی دارند. بنابراین ما باید زودتر از موعد مقابله کشورها، با مشکل مواجه شویم زیرا این مسئله به یک مشکل بزرگ برای آنها و اقتصاد جهانی تبدیل شده است.»

مقام ارشد صندوق پول پس از برگزاری یک جلسه مجازی با اعضای حاکم صندوق بین المللی پول گفت که ۵۰ کشور کم درآمد و ۳۱ کشور با درآمد متوسط که بیش از ۴۰ درصد از ۱۸۹ عضو این صندوق را تشکیل می دهند، با این صندوق در تماس بوده و درخواست کمکهای بیشتری را مطالبه کرده اند.

وی افزود که در یک برآورد محافظه کارانه، نیازهای تامین مالی کشورهایی با بازارهای نوظهور ۲.۵ تریلیون دلار در نظر گرفته شده که غیر ممکن به نظر می رسد که بتوانند با این پول درآمد کسب کرده و از پس بدهی های خود برآیند.

از آنجایی که بازارهای مالی از تأثیر کووید ۱۹ به شدت نگران هستند، سرمایه گذاران به دنبال پناهگاه هایی امن بوده و بازارهای نوظهور را با ۸۳ میلیارد دلار سرمایه ترک کرده اند.  

وی همچنین اعلام کرد که قرقیزستان اولین بسته حمایتی صندوق بین المللی پول با مبلغ ۱۲۰.۹ میلیون دلار برای مقابله با عوارض جانبی مخرب این ویروس دریافت خواهد کرد.

بنابراین کریستینا بار دیگر خاطر نشان کرد که  صندوق بین المللی پول آماده است تا یک تریلیون دلار از منابع وام خود را برای کشورهای فقیری که در معرض ویروس قرار دارند قرار دهد.

رییس صندوق همچنین اظهار کرد که بسیاری از کشورها همزمان با کاهش تقاضای داخلی، افت صادرات، محدویت پروازی و فروپاشی قیمت کالاها مورد اصابت این بحران قرار گرفته اند و هم اکنون صندوق در حال ارائه پاسخ سریع به درخواست های تأمین مالی اضطراری می باشد.

کارمندان صندوق بین المللی پول که از روز جمعه برای مهار شیوع ویروس کرونا از خانه مشغول به فعالیت هستند،   کار خود را بر روی پیش بینی های نیم ساله اوضاع اقتصاد جهانی متمرکز کرده که قرار است ماه آینده منتشر شود.

جورجیوا ضمن اشاره به بروز رکود اقتصادی عمیق سال ۲۰۲۰ گفت که ما بسیاری از کشورها را ترغیب می کنیم تا در اجرای اقدامات مهار کنندگی به گونه ای تهاجمی عمل کنند تا بتوانیم مدت زمانی که اقتصاد کشورها در حالت آماده باش قرار دارند را مهار کنیم.  

وی افزود در صورتیکه موفق شویم ویروس را در همه جا مهار کنیم و از مشکلات پرداخت بدهی جلوگیری کنیم، اقتصاد جهان در سال آینده روند بهبود و بازگشت به حالتی عادی را طی خواهد کرد و از بحران خارج خواهد شد.

صندوق بین المللی پول از میزان پنج میلیارد دلار بسته محرک مالی پمپاژ شده در اقتصاد جهانی در سه هفته گذشته حمایت کرد زیرا خطر موج ورشکستگی شرکتها و کارخانجات احساس می شود که این امر نه تنها مانع بهبودی بلکه باعث از بین رفتن بافت جوامع نیز می شود.

دونالد ترامپ در روزهای اخیر از بازگشت امریکا به حالتی عادی و از سرگیری فعالیتهای اقتصادی کشورش خبر داد اما مدیر صندوق هشدار داد که تا زمانیکه هنوز ریشه کنی این ویروس به طور کامل انجام نشده امریکا نیز همانند کشورهای درگیر در کساد و رکود به سر می برد و بازگشت به زندگی عادی بسیار دشوار خواهد بود.

تقاضای رییس بانک جهانی برای تعلیق بدهی های کشورهای فقیر

 دیوید مالپس، رئیس بانک جهانی نیز از همکاری با صندوق بین المللی پول در یک طرح امدادی برای کمک به کشورهای فقیر خبر داد.

وی گفت که این بانک کمک هایی بلاعوض از جمله اعطای وام را برای کشورهای فقیر در جهت تسویه بدهی خود فراهم می آورد و ۱۵۰ میلیارد دلار کمک را در اختیار کشورهای در حال توسعه برای مقابله با این بحران در یک بازه زمانی ۱۵ ماهه قرار خواهد داد.

این مقام ارشد بانکی در ادامه اظهارات خودافزود: «این تنها راهی است که این کشورها می توانند بر روی منابعی جدید در راه مبارزه با این بیماری همه گیر و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی آن متمرکز شوند، زیرا بر اساس پیش بینی ها پرداخت بدهی به طلبکاران کشورهای ثروتمند معادل ۱۴ میلیارد دلار (۱۱.۳ میلیارد پوند) در سال جاری می باشد.»

دیوید مالپس در بیانیه ای از این کشورهای طلبکار خواست تا به کشورهای فقیر اجازه دهند که تا هنگامی که در راه مبارزه و مقابله با این ویروس هستند، همه بدهی های آنها به این کشورها به حالت تعلیق درآید.

علاوه بر آن، دبیرکل سازمان ملل متحد آنتونیو گوترش نیز با اعلام این مسئله که پاسخ‌های جداگانه کشورها کافی نخواهد بود و عدم انسجام جهانی منجر به مرگ احتمالی میلیون ها نفر بر اثر شیوع گسترده کرونا خواهد شد، از طرح دو میلیارد دلاری سازمان ملل برای مبارزه با کرونا در کشورهای فقیر خبر داد و گفت که هدف از این طرح کمک به مبارزه با شیوع ویروس کرونا در فقیرترین کشورهای جهان و پاسخ به نیاز آسیب‌پذیرترین قشر از جامعه از جمله زنان، کودکان، افراد سالخورده و افراد دارای بیماری مزمن می باشد.

از جمله اقدامات این سازمان ارسال تجهیزات پزشکی و نیروهای امدادی برای کشورهای آفریقایی، آسیایی و آمریکای جنوبی می باشد زیرا اگر این ویروس در کشورهای فقیر به صورت گسترده شیوع پیدا کند، پیامدهای این بحران ویرانگری بیشتری خواهد داشت.

کد خبر: ۱۱٬۳۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha