۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۲
 امریکا بدهکارترین دولت دنیا است
بار بدهی‌های دولتی سنگین‌تر می‌شود؛

امریکا بدهکارترین دولت دنیا است

شیوع ویروس کرونا، افزایش هزینه های بهداشتی و درمانی و تعطیلی شمار زیادی از واحدهای صنعتی و تولیدی و تجاری در جهان باعث می شود تا دولتها اقدام به تزریق به اقتصاد کنند. این سیاست در کنار کاهش نرخ بهره بانکی در اغلب کشورهای صنعتی بار بدهی های دولتی به اقتصاد را سنگین تر و توانایی اقتصادی کشورها در مواجهه با بحران ها را کمتر می کند.

خبرگزاری بازار- چالشهای اقتصادی دنیای امروز تمامی ندارد ولی یکی از اصلی‌ترین و زیر ساختیترین چالشها افزایش سطح بدهی های دولتی در دنیا است. به گزارش صندوق بین المللی پول سهم بدهی های دولتی به تولید ناخالص داخلی دنیا برابر با ۸۲ درصد است و ارزش کل بدهی های دولتی در جهان از مرز ۶۹.۳ هزار میلیارد دلار گذشته است. رقمی که در طول تاریخ حضور بشر در کره  زمین سابقه نداشته است و باعث افزایش سطح آسیب پذیری اقتصاد دنیا می شود. 

از طرف دیگر این نگرانی وجود دارد که در جریان شیوع ویروس کرونا و بحران هایی که در پی ان برای اقتصاد دنیا ایجاد می شود،  این مشکل بزرگتر شود. سی ان ان در این مورد نوشت:« در جریان بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ میلادی امریکا ۸۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد تزریق کرد ولی هم اکنون طرح تزریق بالغ بر ۲ هزار میلیارد دلار را در دستور کار دارد. اما به نظر می رسد کار به اینجا ختم نمی شود و بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که امریکا به تنهایی برای نجات اقتصاد نیاز به  تزریق بیش از ۶ هزار میلیارد دلار دارد. این وضعیت نه تنها در امریکا بلکه در تمامی دنیا مشاهده می شود مثلا همین الان میزان بودجه اعلام شده برای تزریق به اقتصادهای اروپایی و آسیایی بزرگ دو ونیم برابر امریکا است. بررسی این اعداد و آمار نشان می دهد ما در آینده ای نه چندان دور با مشکلات بیشتری روبرو خواهیم بود. افزایش سطح بدهی و افزایش مشکلات زیر ساختی اقتصادی ناشی از رشد بدهی دولتی در دنیا.

امریکا بدهکارترین دولت دنیا است

آمریکا بدهکارترین دولت دنیا است. طبق آخرین گزارش منتشر شده توسط صندوق بین المللی پول ارزش بدهی های دولتی در امریکا برابر با ۲۱ هزار و ۴۶۵ میلیارد دلار است که معادل ۳۱ درصد کل بدهی های دولتی در دنیا است . سهم بدهی های دولتی به تولید ناخالص داخلی امریکا برابر با ۱۰۴.۳ درصد اعلام شده است.

از نظر  ارزش بدهی های دولتی دو کشور ژاپن و چین در رده دوم و سوم جای گرفته اند. ارزش بدهی های دولتی در کشور ژاپن برابر با ۱۱ هزار و ۷۸۸ میلیارد دلار است که ۱۷ درصد از کل بدهی های دولتی در دنیا است ولی سهم بدهی های دولتی در این کشور به تولید ناخالص داخلی ژاپن از مرز ۲۳۷.۱ درصد گذشته است. ارزش بدهی دولتی در کشور چین برابر با ۶ هزار و ۷۶۴ میلیارد دلار است که ۹.۸ درصد کل بدهی های دولتی در دنیا است. سهم بدهی های دولتی در این کشور به تولید ناخالص داخلی ان برابر با ۵۰.۶ درصد است.

در رده بندی دولتهای بدهکار در دنیا، کشورهای ایتالیا و فرانسه و بریتانیا و آلمان و هند و برزیل و کانادا جایگاه سوم تا دهم را به خود اختصاص داده اند. سهم بدهی  این دولتها به کل بدهی های  دولتی در دنیا  کمتر از ۴ درصد کل بدهی های جهان است. آرژانتین در این فهرست جایگاه هفدهم را دارد و ارزش بدهی  دولتی این کشور برابر با ۴۴۷ میلیارد دلار است . ارزش بدهی دولتی اندونزی برابر با ۳۰۸ میلیارد دلار، سوییس برابر با ۲۸۶ میلیارد دلار، پاکستان برابر با ۲۲۶ میلیارد دلارو ارزش بدهی دولتی مالزی برابر با ۱۹۹ میلیارد دلار است. 

سهم بدهی دولتی ایران به تولید ناخالص داخلی ۳۲.۲ درصد است

 ایران در این رده بندی در جایگاه ۴۱ دنیا قرار گرفته است و ارزش بدهی های دولتی در ایران معادل ۱۴۴ میلیارد دلار گزارش شده است. بر مبنای این گزارش ارزش بدهی دولتی در ایران به تولید ناخالص داخلی این کشور برابر با ۳۲.۲ درصد است در حالیکه تنها ۰.۲ درصد از کل بدهی های دولتی دنیا را به خود اختصاص داده است. ایران از نظر ارزش بدهی های دولتی در دنیا وضعیتی شبیه کشورهای فنلاند، عربستان سعودی، ویتنام، فیلیپین و دانمارک دارد.

 طبق این مطالعه ارزش بدهی دولتی در کشور روسیه برابر با ۲۴۲ میلیارد دلار است که ۱۴.۶ درصد تولید ناخالص داخلی این  کشور است. روسیه در این رده بندی در میان ۱۸۸ کشور مورد مطالعه جایگاه ۲۶ را به خود اختصاص داده است. ارزش بدهی دولت ترکیه  که بیست و هفتمین کشور این فهرست است  برابر با ۳۰.۲ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است  و با حدود ۹ میلیارد دلار فاصله با روسیه، رقم ۲۳۳ میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است.

 میزان بدهی دولتی کشور مالزی برابر با ۱۹۹ میلیارد دلار، عربستان برابر با ۱۴۹ میلیارد دلار و سوریه برابر با ۱۸ میلیارد دلار است.بدهی دولتی در کشور ترکمنستان برابر با ۱۱.۹ میلیارد دلار است که ۲۹.۱ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است و تنها ۰.۰۲ درصد از کل بدهی های دولتی در دنیا است. کشور آذربایجان در این فهرست جایگاه ۱۱۳ را دارد و مجموع بدهی دولتی این کشور برابر با ۸.۸ میلیارد دلار اعلام شده است.

 کمترین میزان بدهی در جزایر مارشال، نایورو، میکرونیشیا و جزایر سلیمان گزارش شد که برابر با ۰.۱ میلیارد دلار است. این کشورها جزایر کوچکی هستند که اقتصادهای بسیار کوچکی دارند و به همین دلیل میزان بدهی  اندک آنها سهمی بین ۲۸ درصد تا ۵۸ درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد.

کد خبر: ۱۱٬۳۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha