۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۳
هشت شهر کشور با تنش بزرگ آبی روبرو هستند
وزیر نیرو:

هشت شهر کشور با تنش بزرگ آبی روبرو هستند

همدان - وزیر نیرو بابیان اینکه هشت شهر کشور دارای تنش بزرگ آبی است، گفت: همدان نیز در بین این هشت شهر قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار بازار؛ علی اکبر محرابیان ظهر سه شنبه در شورای هماهنگی مدیران صنعت آب و برق استان همدان با بیان اینکه تقریبا ۲۰ روز است سال آبی ۹۹ تا ۱۴۰۰ را پشت سر گذاشته ایم در حالی که ۵۰ درصد کاهش بارش را نسبت به سال قبل را تجربه می‌کنیم، اظهار کرد: شاید خشک‌ترین سال در ۵۲ سال اخیر را پشت سر گذاشتیم.

وی با بیان اینکه در حالی می‌توانیم ۵۰ میلیارد متر مکعب در پشت سدها ذخیره کنیم که اکنون تنها ۱۸ میلیارد متر مکعب آب ذخیره است، گفت: عمده سهم مصارف آب کشور و قریب به ۹۰ درصد در حوزه کشاورزی است که با الگوی کشت محصولات کم‌آب‌بر می توانیم این شرایط را طی کنیم.

وی اظهار کرد:محرابیان گفت: هشت شهر بزرگ کشور دارای تنش بزرگ ابی است که متاسفم که همدان جزو این هشت شهر قرار گرفته است.

وزیر نیرو همچنین با اشاره به اینکه برای هشت شهر مواجه با تنش آبی برنامه ریزی کرده ایم گفت:در رابطه با استان همدان انتقال آب از سد تالوار مدنظر است که بر اساس تکلیف، با همراهی همکارانمان و قرارگاه خاتم الانبیا این پروژه را در قالب دو فاز به مرحله به بهره برداری خواهیم رساند.

وی افزود:بر همین اساس این پروژه در فاز نخست کل آب مورد نیاز همدان را که معادل یک میلیون و ۲۰۰ هزارلیتر بر ثانیه است؛ تامین خواهد کرد.

با انتقال یک میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر بر ثانیه آب، همدان هفت تا هشت سال را با اطمینان از بحران عبور خواهد کرد

وزیر نیرو با بیان اینکه افق طرح مذکور تامین سه میلیون و ۷۰۰هرار لیتر آب است، گفت: با انتقال یک میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر بر ثانیه آب، همدان هفت تا هشت سال را با اطمینان از بحران عبور خواهد کرد.

وی بیان کرد: فاز یک باید در بهار ۱۴۰۱ به بهره برداری برسدضمن اینکه هیچگونه محدودیت منابع مالی به منظور انتقال آب شرب در سراسر کشور وجود ندارد.

محرابیان همچنین ضمن اشاره به تصفیه خانه فاضلاب همدان گفت: این طرح از طرح های برجسته کشور و حتی طرح های  بین مللی است.

همدان امروز صادر کننده برق است اما ظرفیت های این استان بیش از این است و  استان همدان می تواند درحوزه انرژی های تجدید پذیر پیشتاز باشد

وی همچنین بابیان اینکه همدان در بحث شاخص برخورداری از آب شرب و فاضلاب برتر از میانگین کشوری است در خصوص برق نیز بیان کرد: استان همدان امروز صادر کننده برق است اما ظرفیت های این استان بیش از این است و  استان همدان می تواند درحوزه انرژی های تجدید پذیر پیشتاز باشد.

وی همچنین تصریح کرد: همدان می تواند در بحث بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر پرچم دار باشد.

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز در جلسه  شورای هماهنگی مدیران صنعت آب و برق استان همدان با اشاره به اینکه وضعیت خشکسالی در طول ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده است، گفت: در چنین شرایطی وزارت نیرو درصدد است تا مشکلی متوجه شهر ها و روستاهای کشور نباشد.

کاهش برداشت از سد اکباتان همدان را در دستور کار قرار دادیم
حمیدرضا جانباز با بیان اینکه ما از پنج ماه پیش با توجه به عدم بارش ها کاهش برداشت از سد اکباتان همدان را در دستور کار قرار دادیم؛ عنوان کرد: بر همین اساس میزان برداشت از ۱۲۰۰لیتر بر ثانیه به ۷۰۰لیتر در ثانیه کاهش یافت تا چاه های جایگزین به کمک بیایند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه انتقال آب از سد تالوار نیازمند تخصیص ۱۳۰۰میلیارد تومان اعتبار است، عنوان کرد: سه ایستگاه پمپاژ در مسیر انتقال آب از این مسیر وجود دارد که بر همین اساس دو مخزن از مخازن این ایستگاه‌ها به صورت پیش ساخته  تهیه خواهد شد.

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور افزود:همچنین  این خط نیازمند۹۰کیلومتر خط انتقال برق است که با بهره گیری از دیزل ژنراتورهای سیار این مشکل نیز مرتفع خواهد شد.

اجرای برنامه زمانبندی ضربتی آبرسانی از سد تالوار در کوتاه ترین زمان ممکن
وی همچنین از نیاز به اجرای ۱۰کیلومتر خط انتقال سخن به میان آورد و گفت: در نظر داریم برنامه زمانبندی ضربتی آبرسانی از سد تالوار در کوتاه ترین زمان ممکن امکان پذیر شود.

هشت شهر کشور با تنش بزرگ آبی روبرو هستند

وی افزود: تنها بخشی از عملیات لوله گذاری تصفیه خانه باقی مانده که با تلاش شبانه روزی میتوان پیش از آغاز فصل گرما ۶۰۰ لیتر بر ثانیه آب را به همدان منتقل کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان نیز با اشاره به وضعیت بارش ها در استان همدان مطرح کرد: بارش ها دو سال است که زیر حد نرمال قرار دارد.

منصور ستوده با بیان اینکه با کاهش ۴۱ درصدی بارش ها روبرو هستیم، عنوان کرد: پیش بینی های هواشناسی نشان داده که بارندگی ها در نیمه دوم سال نامناسب است.

وی با بیان اینکه با توجه به مصرف سالیانه آب شرب شهری و روستایی در استان همدان، طرح های بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت را در پیش گرفته ایم، عنوان کرد: در این راستا طرح آبرسانی  به ملایر از سد کلان، تصفیه خانه آب شرب ملایر، تصفیه خانه اب شرب تویسرکان، طرح انتقال اب از رودخانه های همدان مانند خاکو و دره مرادبیگ وغیره در پیش گرفته شده است.

ستوده ادامه داد: در طرح های کوتاه مدت نیز اقداماتی چون شناسایی چاه های کشاورزی نزدیک خطوط انتقال آب شرب، کارشناسی و صدور مجوز حفر چاه های جدید در مناطق دارای پتانسیل وغیره در پیش گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان با بیان اینکه هدایت آب رودخانه ابرو و ارزانفود به دریاچه سد اکباتان در پیش گرفته شده است، اظهار کرد: آبرسانی از رودخانه عباس آباد به تصفیه خانه عباس آباد از دیگر اقدامات در راستای تامین آب همدان است.

طرح اضطراری آبرسانی به همدان به سبب طولانی بودن روند آبرسانی از تالوار در پیش گرفته شد و برای آن قریب به ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است

وی با اشاره به وضعیت سدهای استان همدان از پیشرفت ۴۵ درصدی اجرای سد خرمرود و پیشرفت ۹۷ درصدی سامانه انتقال آب شرب شهر ملایر خبر داد و گفت: طرح اضطراری آبرسانی به همدان به سبب طولانی بودن روند آبرسانی از تالوار در پیش گرفته شد و برای آن قریب به ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

هشت شهر کشور با تنش بزرگ آبی روبرو هستند

ستوده با بیان اینکه این روند پیش از موعد مقرر در مردادماه آینده اجرایی و ۱۵۰ تا ۲۰۰ لیتر در ثانیه آب را تامین می کند، مطرح کرد: پیش روی طرح انتقال آب از سدهای تالوار و قوچم به همدان با چالش هایی روبرو بوده که امیدواریم این موارد حل و روند کار تسریع یابد.

وی در تشریح این موضوع به لزوم تعیین تکلیف قرارداد قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، تسریع در ابلاغ  میزان تخصیص از سد قوچم جهت شروع مطالعات فاز اول و دوم و عدم تامین اعتبار کافی از طرف سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و لزوم توجه به این موارد اشاره کرد.

کد خبر: ۱۱۲٬۹۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha