۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۸
از کمک بانکها محرومیم؛ وامهای تبصره‌ای برای «تولید» ضرورت دارد| سایه‌ تحریم‌ها روی صنعت لوازم خانگی
دغدغه‌های رئیس هیئت مدیره کارخانه نام‌آشنای شرق

از کمک بانکها محرومیم؛ وامهای تبصره‌ای برای «تولید» ضرورت دارد| سایه‌ تحریم‌ها روی صنعت لوازم خانگی

مشهد- گروه صنعتی ایران شرق یکی از واحدهای تولیدی باسابقه و نام‌آشنای ایرانی است که این روزها تولیدات این کارخانه بزرگ نیز از ترکش‌ تحریم‌های داخلی و خارجی در امان نمانده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: ایران شرق نام یکی از کارخانه‌های تولیدی بزرگ و با قدمت ایران است که کمتر هم وطنی چه از نسل قدیم یا جدید پیدا می شود که چشمش به این برند آن هم در بخاری های نفتی، گاز سوز و یا آبگرمکن های قدیمی و جدید نخورده باشد.

گروه صنعتی ایران شرق در سال ۱۳۵۵ در نیشابور تأسیس و در سال ۱۳۵۶ به بهره‌برداری رسید.این شرکت در طی سال‌های ۵۶ الی ۵۹ بخاری‌های کارگاهی و مبله نفت‌سوز تولید می‌کرد و در سال ۵۹ به علت جنگ تحمیلی برای مدت ۲ تا ۳ سال تولید آن متوقف‌شده و مجدداً در سال ۶۲ برنامه کاری خود را از سر گرفت.

در سال ۷۶ برنامه‌های بخاری نفت‌سوز تبدیل به بخاری گازسوز و آبگرمکن گازسوز شده  و ظرفیت تولید آن از ۲۰ هزار دستگاه در سال بود با طرح توسعه‌ای که در سال ۶۷ انجام شد به بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه رسید.

این شرکت در طول این سال‌های متمادی توانسته با بهره‌گیری از خطوط مکانیزه و تخصص مهندسان ایرانی به تولید انبوه بخاری و آبگرمکن های گازی و نفتی دست یابد و در بازارهای داخلی و خارجی همواره مطرح باشد.

برای آشنایی با مشکلاتی که این شرکت در تولید و صادرات محصولات با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند با حسن جلالی رئیس هیئت مدیره کارخانه‌ ایران شرق به گفت‌وگو نشستیم.

* چقدر از مواد اولیه مورد مصرف شما از داخل و چقدر وارداتی است؟
من مدیر چند مجموعه تولیدی هستم‌ و هر مجموعه شرایط خاص خودش را دارد به‌عنوان‌مثال در مجموعه تولیدی ایران شرق تقریباً  ۹۰درصد از مواد اولیه موردنیاز در داخل کشور تولید می‌شود ولی در مجموعه «کلور» حدود ۶۰  درصد از مواد اولیه در داخل و مابقی از خارج از کشور وارد می‌شود.

* برای تأمین مواد داخلی با مشکلی مواجه نیستید؟
در خصوص این سؤال باید بگویم که متأسفانه با توجه به ماجرای تحریم و مشکلاتی که برای انتقال پول به سایر کشورها داریم لذا خریدها و تهیه مواد اولیه بسیار با سختی و مشقت انجام می‌شود.

سایه‌تحریم‌ها بر صنعت لوازم خانگی سنگینی می‌کند | کاهش قدرت رقابت به دلیل سود بانکی

درواقع انتقال پول برای خرید مواد اولیه مهم‌ترین سد راه تولیدکنندگان است و لذا اگر بهبود روابط  منجر به تسهیل این امور شود  مشکل دیگری در تهیه مواد اولیه وجود ندارد و عملاً مانعی برای تولید نیست.

* علت گرانی ۴ برابری محصولات تولیدی مانند بخاری چیست؟
من این صحبت را قویاً تکذیب کرده  و آن را نمی‌پذیرم. قیمت هیچ‌کدام از کالاهای ما  چهار برابر نشده است و لذا در این راستا باید عرض کنم بخاری گازی تولیدی ما نسبت به سال گذشته فقط ۴۰درصد افزایش داشته و این افزایش با چهار برابر شدن قیمت فرق دارد .

* چه عواملی در این گرانی نقش آفرین بوده است؟
آهن از سال گذشته  افزایش قیمت قابل‌توجهی داشته است و حدود ۷۰درصد رشد داشته است و یا مثلاً قیمت پیکج از سال گذشته ۴۰درصد افزایش پیداکرده است.دلیل اصلی این افزایش قیمت بالای ارز است طبیعتاً وقتی قیمت ارز افزایش پیدا کند قیمت مواد اولیه نیز به صورت تصاعدی افزایش می یابد.

* آیا این افزایش قیمت ها به سیاست ها و بازار داخلی ارتباط دارد؟
خیر. فولاد و پتروشیمی هم در مقیاس جهانی افزایش پیداکرده است و این اتفاق در ساختار جهانی ایجاد و قابل‌لمس است. درواقع  ما ریتم افزایش جهانی داشته و لذا این‌که از سال قبل تا امسال افزایش قیمت ارز را شاهد بودیم یک مطلب است و ریتم قیمت جهانی مطلب دیگری است.

ما در خیلی از آیتم‌های اولیه  و در ریتم‌ جهانی تغییر داشتیم و لذا اگر دقت کنید قبلاً  مس بر پایه ۶هزار دلار بوده است درحالی‌که امسال قیمتش به ۹۵۰۰دلار رسیده است و این یعنی بیش از ۵۰درصد افزایش جهانی را شاهد بودیم.

آلومینیوم هم به همین نسبت افزایش پیداکرده است لذا این افزایش قیمتی در مقیاس جهانی مواد اولیه داخلی ما را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد و حالا شما در کنار همه این عوامل افزایش حامل‌های انرژی مانند آب،گاز و هزینه‌های نیروی کار را هم به آن اضافه کنید طبیعی است که نمی‌توان قیمت را ثابت نگاه داشت.

* با توجه به شرایط اقتصادی مجبور به تعدیل نیرو یا تعطیلی خط تولید شدید؟
خوشبختانه تا به امروز علی‌رغم تمام مسائل در هیچ‌کدام از مجموعه‌های ایران شرق هیچ‌گونه تعدیل یا تعطیلی نداشتیم و همیشه سعی بر این بوده است که نه‌تنها کاهش نداشته باشیم که افزایش نیرو و تولید هم داشته باشیم چون این کاهش نیرو آرامش فکری هیئت‌مدیره را از بین می‌برد.

* چند نفر در این واحد تولید مشغول به کار هستند؟
در مجموعه‌های مختلف کارخانه ایران شرق تعداد  ۱۵۰۰نفر نیروی مستقیم و یک هزار نفر غیر مستقیم اشتغال دارند که این افراد معمولا در ارتباط  با تولیدات ما مانند تولیدکنندگان کارتون یا شیشه هستند.

 * در حوزه تولید تا چه حد دولتمردان کمک‌حال شما بودند؟
ما هم چنان از مساعدت بانک‌ها محروم هستیم و لذا ضروری است تا بانک‌ها همراهی بیشتری با واحدهای تولید داشته باشند.درصد سودی که بانک‌ها از تولیدکننده مطالبه می‌کنند باعث افزایش قیمت کالا می‌شود و لذا وقتی قیمت کالا گران تمام شود از طرف دیگر قدرت رقابت کاهش‌یافته و از ظرفیت محصول صادراتی می‌کاهد.

در این راستا و جهت به حداقل رساندن مشکلات تولیدکنندگان دولتمردان می‌توانند در جهت اعطای وام‌های تبصره‌ای راه را برای تولیدکننده هموار سازند.

* جدا از بحث تسهیلات از دولت جدید چه انتظاراتی دارید؟
خواسته تولید کنده این است که راه برای تولید و صادرات تسهیل و هموار شود و لذا از دولت جدید انتظار می‌رود روابط خارجی  و مراودات تجاری با کشورهای جهان را توسعه دهد زیرا این دیپلماسی به توسعه کشور، افزایش تولید و صادرات و درنهایت خلق ثروت برای کشور کمک می‌کند و در لایه‌های پائین شما شاهد ایجاد اشتغال و بالندگی صنعتی خواهید بود.

درصد سودی که بانک‌ها از تولیدکننده مطالبه می‌کنند باعث افزایش قیمت کالا می‌شود و لذا وقتی قیمت کالا گران تمام شود از طرف دیگر قدرت رقابت کاهش‌یافته و از ظرفیت محصول صادراتی می‌کاهد

صنعت لوازم‌خانگی همواره یکی از صنایع حائز اهمیت برای دستیابی به توسعه اقتصادی در کشور است صنعتی که محصولات تولیدی آن ازنظر کیفیت توانایی رقابت بالایی را در بازار دارد.

در حال حاضر، این صنعت با مشکلات مختلفی مواجه شده که کمبود نقدینگی از مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود و تولیدکنندگان در این صنعت با ظرفیت خالی تولید روبه‌رو هستند و به‌رغم تقاضای موجود در بازار، مشکل نقدینگی برای تأمین مواد اولیه دارند لذا دولت باید در این شرایط برای تأمین نقدینگی به واحدهای تولیدی و واردات مواد اولیه کمک کند.

* محصولات کارخانه شما به چه کشورهایی صادر می‌شود؟
ما درمجموع ۴۰در صد از کالاها و تولیداتمان را به کشورهایی مانند افغانستان،عراق و الجزایر صادر می‌کنیم که درصورتی‌که قیمت ارز ثبات پیدا کند مطمئناً می‌توانیم با کشورهای بیشتری روابط تجاری بهتری داشته باشیم.

* در حوزه صادرات با چه مشکلی روبرو هستید؟
درواقع مشکل اساسی ما در صادرات همان قضیه انتقال پول است و یکی دیگر از موانع سد راه صادرات محصولاتمان این است که به دلیل تحریم‌های ظالمانه بسیاری از کشورها علاقه‌ای برای خرید از محصولات ما نشان نمی‌دهند  و لذا هر چه این مسائل کمرنگ‌تر شود طبیعتاً صادرات‌ ما هم وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد.

* کرونا چه تبعاتی بر واحد تولیدی شما داشت؟
وقتی به دلیل شیوع بیماری کرونا فضای شهر و کارخانه قرمز می‌شود باید خیلی مسائل امنیتی و بهداشتی را رعایت کنیم و این وضعیت کاری ما را با مشکل مواجه می‌کند.ما مجبوریم بدون اضافه‌کاری تولید کنیم تا کارکنان بیمار نشوند هرچند در این مدت همه سعی ما بر این بوده که کارخانه تعطیل نشود تا بتوانیم حقوق کارکنان را به‌موقع پرداخت کنیم .

*چه راهکاری برای برون‌رفت از این مشکلات پیشنهاد می‌کنید؟
همان‌طور که گفتم فقط امیدوارم بتوانیم رابطه با سایر کشورها بهبود پیدا کند و سایه تحریم‌ها کوتاه‌تر شود زیرا در این صورت می‌توان تولید را افزایش و به دنبال آن با صادرات بیشتر ارز بیشتری را وارد کشور کرد و به رشد و آبادانی میهن اسلامی کمک کرد.

کد خبر: ۱۱۲٬۸۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha