۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱
ضرورت مدیریت بار روانی دلار بر افزایش قیمت‌ها | ضرورت جایگزینی در تبادلات مالی
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

ضرورت مدیریت بار روانی دلار بر افزایش قیمت‌ها | ضرورت جایگزینی در تبادلات مالی

سمنان- سلیمی، کارشناس امور بانکداری با بیان اینکه مدیریت بار روانی دلار بر افزایش قیمت‌ها که در تمام شئون اقتصادی مردم موثر است، ضرورت دارد، گفت: باید برای این منظور برنامه مدون داشت.

اسماعیل سلیمی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه بار روانی دلار این روزها متأسفانه بر تمام شئون زندگی اقتصادی مردم از بازار تا سوپرمارکت‌های محلی سایه افکنده است، بیان کرد: دلار به بهانه خوبی برای گران کردن اقلام مصرفی مردم بدل شده که در اصل چنین تأثیری اصلاً نباید از سوی یک ارز خارجی ماهیت وجودی داشته باشد.

وی با بیان اینکه دلار گران می‌شود اقلام مصرفی مردم گران می‌شود دلار ارزان می‌شود باز هم اقلام گران می‌شوند چرا که فروشندگان بهانه می‌آوردند که خرید قبل بوده و در زمان گرانی دلار خرید اقلام انجام شده است، ابراز کرد: بارها مردم با این پدیده روبرو شده و این بار روانی دلار را احساس کرده‌اند در حالی که چنین نباید باشد.

حذف اثر روانی دلار
این کارشناس بانکداری با بیان اینکه حذف دلار از سبد و چرخه قیمت گذاری ضرورت دارد، تاکید کرد: دولت باید با یک شیب ملایم همانطور که تجارت با کشورهای منطقه را بر پایه پولی بومی همان کشور یا ریال ایران پایه گذاری کرده، دلار را نیز باید کم کم حذف کند که این امر نیاز به برنامه‌ریزی دارد.

دلار گران می‌شود اقلام مصرفی مردم گران می‌شود دلار ارزان می‌شود باز هم اقلام گران می‌شوند چرا که فروشندگان بهانه می‌آوردند که خرید قبل بوده و در زمان گرانی دلار خرید اقلام انجام شده است

سلیمی با بیان اینکه چرا کسی نمی‌گوید اقلام ارزان شده‌اند زیرا دلار ارزان شده است؟ ابراز کرد: متأسفانه دلار به بهانه‌ای برای سودجویی بدل شده وگرنه اگر قرار بود تأثیر واقعی بر قیمت‌ها آن هم تا به این اندازه داشته باشد، همزمان با ارزانی دلار باید اقلام مانند موبایل و تبلت و … ارزان می‌شد اما هیچ چیزی در شرایط فعلی ارزان نمی‌شود زیرا سود عده‌ای را در خطر می‌اندازد.

وی با بیان اینکه ساز و کار حذف دلار در تجارت بین‌الملل می‌تواند کم کم به درون کشور هم تسری یافته و به نوعی این انحصار روانی نیز شکسته شود، گفت: زمانی بنزین عامل گرانی‌ها بود و بلافاصله پس از تغییرات بنزین تا دو سال بعد هم هر جنسی گران می‌شد به بنزین ارتباط داده می‌شد اما شاهد بودیم که باز نزدیک شدن بنزین به قیمت واقعی و همچنین مدیریت بهتری که صورت گرفت این اثر کمتر شده است لذا برای دلار هم باید برنامه داشت.

تبادلات مالی جهانی
این کارشناس بانکداری با بیان اینکه برخی می‌پرسند اصلاً ممکن است دلار از اقتصادی ایران حذف شود، تاکید داشت: پاسخ بله است اما همانطور که اعلام شد نیازمند یک سیر و شیب ملایم و جایگزینی پایه پولی دارد و نخستین راه مراوده با کشورهای منطقه با پایه ارزی خودشان است.

ساز و کار حذف دلار در تجارت بین‌الملل می‌تواند کم کم به درون کشور هم تسری یافته و به نوعی این انحصار روانی نیز شکسته شود

سلیمی با بیان اینکه گروهی می‌گویند به دلیل سهم بالای دلار از تجارت جهانی حذف آن امکان پذیر نیست در صورتی که باید پرسید مگر سهم ایران با اف ای تی اف که معاملات را محدود کرده و تحریم‌ها اصلاً چقدر است که محدود شود؟ ابراز داشت: به هر حال ما امروز که دلار وجود دارد هم به دلایلی که عنوان شد در تجارت مشکل داریم چه فرقی می‌کند که راهکار کنار گذاشتن دلار را امتحان کنیم یا نکنیم به هر صورت سهم ما از بازار تجارت جهانی افزایش که نخواهد یافت زیرا به نظر نمی‌رسد اف ای تی اف پذیرفته شود.

وی با بیان اینکه در صورتی که اف ای تی اف وجود داشت و بانک‌های دنیا تعاملات وسیعی با ایران داشتند، سخن منتقدان درست بود و دلار را نمی‌شد حذف کرد اما امروز چه فرقی می‌کند که با دلار تبادل کنیم یا پول رایج لبنان؟ افزود: اگر چین و اتحادیه اروپا نتوانسته‌اند دلار را حذف کنند به خاطر این است که حجم مراودات شأن صدها هزار برابر ایران است در نتیجه عملاً نمی‌توانند اما در کشور به نظر می‌رسد طرح فاطمی امین در این زمینه شدنی باشد هرچند در اقتصاد امروز کمی پیش بینی دشوار به نظر رسیده و البته نظر کارشناسان منتقد نیز صائب است.

کد خبر: ۱۱۲٬۷۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha