توقف رشد اقتصادی مبتنی بر سرمایه گذاری| با کاهش تولید ناخالص داخلی مردم فقیرتر می شوند
مشاور ارشد اقتصادی دولت روحانی مطرح کرد

توقف رشد اقتصادی مبتنی بر سرمایه گذاری| با کاهش تولید ناخالص داخلی مردم فقیرتر می شوند

نیلی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: با کاهش تولید ناخالص داخلی، یک دهه است که رشد اقتصادی مبتنی بر سرمایه گذاری در کشور متوقف شده است.

بازار، گروه اصناف و بازرگانی: «مسعود نیلی» در یازدهمین همایش ملی بهره‌وری ایران افزود:  با توقف سرمایه گذاری در کشور رشد اقتصادی مبتی بر بهره وری نیز نمی تواند در افزایش تولید ناخالص داخلی تاثیر گذار باشد و این سبب شده که مردم هر سال نسبت به سال گذشته فقیرتر شوند.

رشد منفی ۷ درصدی اقتصاد، مردم را  ۷ درصد فقیر می کند
وی تاکید کرد: وقتی رشد اقتصادی کشور منفی ۷ درصد می شود معنای آن این است که مردم در آن سال ۷ درصد فقیرتر شده اند و ۶ دهک جامعه که قشر متوسط هستند کاملا قدرت خرید خود را از دست می دهند.

اگر جامعه را به ۱۰ دهک تقسیم کنیم ۲ دهک پایین جامعه و ۲ دهک در بالا قرار دارند و ۶ دهک که قشر متوسط هستند کاهش تولید ناخالص داخلی را به خوبی احساس می کنند چون درآمدهای آنها نیز کاهش پیدا می کند و فقیرتر می شوند

این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: اگر جامعه را به ۱۰ دهک تقسیم کنیم ۲ دهک پایین جامعه و ۲ دهک در بالا قرار دارند و ۶ دهک که قشر متوسط هستند کاهش تولید ناخالص داخلی را به خوبی احساس می کنند چون درآمدهای آنها نیز کاهش پیدا می کند و فقیرتر می شوند.

نیلی بیان کرد: این نشان می دهد که در این شرایط که هر سال تولید ناخالص کشور کاهش می یابد تقریبا ۶۰ درصد جمعیت کشور شاهد کاهش قابل توجه رفاه اجتماعی و فقر می شوند.

رشد اقتصادی و افزایش تولید ناخالص داخلی مبتنی بر ۳ موتور محرکه افزایش سرمایه گذاری، ارتقا بهره وری و نوآوری است که در این شرایط رشد مبتنی بر سرمایه گذاری در کشور متوقف شده و تورم نیز عامل تخریب بهره وری است و برآیند آن کاهش تولید ناخالص داخلی در کشور خواهد بود

این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: رشد اقتصادی و افزایش تولید ناخالص داخلی مبتنی بر ۳ موتور محرکه افزایش سرمایه گذاری، ارتقا بهره وری و نوآوری است که در این شرایط رشد مبتنی بر سرمایه گذاری در کشور متوقف شده و تورم نیز عامل تخریب بهره وری است و برآیند آن کاهش تولید ناخالص داخلی در کشور خواهد بود.

نیلی تصریح کرد: هم اکنون اقتصاد ایران از نظر سرمایه گذاری و بهره وری در شرایط بسیار سختی قرار گرفته و ادامه این شرایط روند فقیر شدن را در کشور صعودی خواهد کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: به نظر من شناخت و تحلیل وضعیت اقتصادی ایران در نیمه دوم دهه ۹۰ می تواند بر تغییر رویکردهای اقتصادی تاثیرگذار باشد در غیر این صورت دهک های پایین جامعه فقیرتر خواهند شد.

وی با بیان اینکه رشد اقتصاد ایران مبتنی بر سرمایه گذاری بوده است و اگر اقتصاد بر مبنای این استراتژی دنبال شود باید سرمایه گذاری ها در کشور افزایش یابد در حالی که در چند سال اخیر شاهد رشد منفی سرمایه گذاری در کشور بودیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف یادآور شد: با کاهش تولید ناخالص داخلی و توقف سرمایه گذاری در اقتصاد ایران، از سال ۹۷ ما از صفر نیز افتادیم و استهلاک ما بیش از سرمایه گذاری شد.

شرایط عمومی اقتصاد ایران به لحاظ تورم که در اوایل دهه ۹۰ متوسط آن ۲۰ درصد بود به بیش از ۴۰ درصد افزایش یافت و با کاهش سرمایه گذاری از دهه ۹۰ که سیر نزولی پیدا کرده بود نرخ تورم همچنان افزایش یافت و در این شرایط سخت اقتصادی به جای مهار نقدینگی، دولت با افزایش قیمت ها مقابله کرد

نیلی افزود: این شرایط سبب شد شرایط عمومی اقتصاد ایران به لحاظ تورم که در اوایل دهه ۹۰ متوسط آن ۲۰ درصد بود به بیش از ۴۰ درصد افزایش یافت و با کاهش سرمایه گذاری از دهه ۹۰ که سیر نزولی پیدا کرده بود نرخ تورم همچنان افزایش یافت و در این شرایط سخت اقتصادی کسی به جای مهار نقدینگی، دولت با افزایش قیمت ها مقابله کرد.

رشد ۳ و یا ۴ درصد اقتصاد نیازمند سرمایه گذاری ۱۲ و تا ۱۴ درصدی است
مشاور ارشد اقتصادی دولت روحانی افزود: در بررسی های اقتصادی در سال ۹۳ مشخص شد که برای رسیدن به رشد ۳ و یا ۴ درصدی و نه ۸ درصدی، باید نرخ سرمایه گذاری در کشور به ۱۲ تا ۱۴ درصد افزایش یابد در حالی که عملا این مساله قابل اجرا نبود زیرا در بهترین شرایط در برنامه سوم توسعه نرخ رشد سرمایه گذاری در کشور به ۷ درصد رسید.

این استاد دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: در شرایطی قرار داریم اگر سرمایه گذاری نیز در اقتصاد ایران بیشتر شود بهره برداری از آن نیز سخت می شود.

یازدهمین همایش ملی بهره‌وری ایران با هدف «تبیین نقش نوآوری و بهره‌وری در تحول و توسعه اقتصادی و عبور از موانع و محدودیت‌های رشد و پویایی اقتصاد» در چهار محور «نوآوری و بهره‌وری»، «فرهنگ و بهره‌وری»، «بهره‌وری، اقتصاد و کسب‌وکار» و «بهره‌وری، دولت و نظام اداری» با حضور جمعی از  صاحب‌نظران، کارشناسان و اساتید برجسته در حوزه‌های مدیریت، اقتصاد و بهره‌وری روزهای ۲۶ و ۲۷ مهرماه سال جاری به مدت دو روز به صورت مجازی برگزار می شود.

امروز سه میزگرد تخصصی برگزار شد و در میزگرد تخصصی چهارم که روز ۲۷ مهرماه سال جاری با موضوع  " بهره وری و فرهنگ " برگزار خواهد شد محسن حاجی میرزایی عضو هیات مدیره انجمن بهره وری ایران، محمد فاضلی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، احمد روستا استاد دانشکده دانشکده مدیریت و حسابرداری دانشگاه شهید بهشتی و اشرف بروجردی در این زمینه بحث و گفتگو خواهند کرد و تمام میزگردهای این همایش روزهای ۲۶ و۲۷ مهرماه سال جاری از طریق لینک www.aparat.com/irpa_ir/live  قابل مشاهده است.

کد خبر: ۱۱۲٬۷۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha