۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴
اقدام برای تحول در تولید استان سمنان| مشکلات عدیده صنعت‌گران در سال رونق تولید
بازار گزارش می‌دهد؛

اقدام برای تحول در تولید استان سمنان| مشکلات عدیده صنعت‌گران در سال رونق تولید

سمنان- تولید کنندگان استان سمنان علی رغم نقش مهمی که در رونق اقتصادی و اقتصاد مقاومتی دارند، با مشکلات عدیده‌ای نیز روبرو شده‌اند مشکلاتی که حالا دولت تلاش دارد تا آنها را رفع کند.

بازار، گروه استان‌ها: رفع مشکلات تجاری در حوزه بین‌الملل و داخلی یکی از مهمترین مباحث در زمینه رونق تولید و حمایت از تولیدگران استان سمنان است در این زمینه اما باید به بوروکراسی، مشکلات تخصیص ارز، صادرات، گمرک، حمل و نقل، تلاطم ارزی و همچنین بدهی مالی و تأمین اجتماعی، بانک و … اشاره کرد.

حالا اما دولت در استان سمنان کمر به رفع مشکلات بسته است تا جایی که استاندار جدید سمنان در کمتر از ۱۰ روز حضور در مسند استانداری نشست ویژه‌ای را با حضور اعضای اتاق بازرگانی و همچنین تجار و تولیدکنندگان استان سمنان برگزار کرده تا نشان دهد دولت عزم جدی برای رونق تولید دارد.

مشکلات تولید عدیده است
این در حالی است که مشکلات برای تولیدکنندگان عدیده است و کار دولت دشوار، رئیس اتاق سمنان درباره مشکلات تولیدگران استان سمنان، می‌گوید: تولید کنندگان حال بسیار خوبی ندارند مشکلات عدیده و بی شمار است امیدوارم دولت جدید با رویکرد مناسب بتواند مشکلات بخش اقتصادی را حل کند.

دولت در استان سمنان کمر به رفع مشکلات بسته است تا جایی که استاندار جدید سمنان در کمتر از ده روز حضور در مسند استانداری نشست ویژه‌ای را با حضور اعضای اتاق بازرگانی و همچنین تجار و تولیدکنندگان استان سمنان برگزار کرده است

علی اصغر جمعه‌ای با بیان اینکه بخش خصوصی باید تکلیف خود در حوزه را تجارت بداند، مسائلی همانند انتقال پول، مراودات مالی از جمله مواردی هستند که صاحبان کسب و کار در حوزه بین‌الملل دچار مشکل است، ابراز داشت: دامنه این مشکلات بسیار گسترده است تا آنجا که دولت نمی‌تواند طلب‌های خود را در حوزه بین‌الملل وصول نماید، آن وقت ما از بخش خصوصی که هر روز کوچک‌تر و کوچک‌تر می‌شود چه امیدی می‌توانیم داشته باشیم

وی با اشاره به اینکه اگر این موارد مطرح می‌شود از استاندار سمنان تقاضا داریم تا این موارد را در حوزه بالادستی اعلام و رفع کند آنچه درون استان با تدبیر رفع می‌شود بی شک با اجماع مدیران اقتصادی خواهد بود، ابراز کرد: پیگیری مسائل مرتبط با تولیدگران می‌تواند به تحقق شعار سال کمک کند.

اقدام برای تحول در تولید استان سمنان | مشکلات عدیده صنعت‌گران در سال رونق تولید

فرصت عبور از بحران
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی سمنان نیز با بیان اینکه دیگر زمان تجربه گذشته است، فرصت محدود است باید هر چه زودتر از بحران اقتصادی عبور کنیم، گفت: دولت در واقع موتور محرک استان محسوب می‌شود و بخش خصوصی نیاز به پشتیبانی دارد تا بتواند در بازار رقابتی ادامه بدهد.

حمید علوی با بیان اینکه یکی از عوامل افزایش قیمت‌ها قیمت گذاری توسط دولت است، ابراز کرد: بورس کالا یکی از عوامل روش‌های بد قیمت گذاری است تا آنجا که بورس بعضی از قیمت‌ها را تا ۳۰۰ درصد افزایش داده است ّ، بخش خصوصی نمی‌داند اگر امروز کالا را فروخته ماه بعد می‌تواند، مواد اولیه را به همان قیمت ماه قبل از بورس کالا تهیه کند.

یکی از عوامل افزایش قیمت‌ها قیمت گذاری توسط دولت است

وی با اشاره به اینکه عواملی مانند حقوق دولتی معادن بدون ضابطه تصمیم‌گیری می‌شود، این روند مخاطرات جدی را به همراه خواهد داشت، افزود: عمر ناوگان معادن از سی سال گذشته است ماشین آلات فرسوده و مستهلک شده است امیدواریم با سرعت گرفتن واردات ماشین آلات دست دوم با طول عمر متوسط پنج سال ساخت بتوانیم راندمان کیفی معادن را بالا ببریم

احداث جاده دسترسی
عضو هیئت نمایندگان و مدیر گروه صنعتی عقاب افشان نیز با بیان اینکه حدود ۱۲ سال است که تصمیم دارند بین جاده اصلی و شهرک صنعتی پلی احداث کنند مورد فوق بارها مطرح شده اما تا کنون پیگیری مناسبی انجام نشده است، گفت: کارگران واحدهای صنعتی هر روز این مسیر خطرناک را طی می‌کنند اگر بخش دولتی برای احداث این پروژه مشکل دارد بخش خصوصی این آمادگی را دارد تا در احداث این پل مشارکت داشته باشد.

عبدالله اکبری راد بیان کرد: در بخش دیگر از صحبت‌های خود گفت: محور سمنان به فیروزکوه بسیار خطرناک است این جاده فاقد هر گونه دسترسی استاندارد است، بخشی از این جاده یکطرفه و قسمتی دوطرفه است لذا پیشنهاد می‌شود اصلاح این محور مواصلاتی در دستور کار جدی مسیر لجستیکی استان سمنان قرار گیرد.

وی افزود: رگ حیات صنعت نقدینگی است، نرخ ارز بالا باعث شده نقدینگی در واحدهای تولیدی پایین بیاید در حال حاضر بانک‌ها همکاری مناسب با صنعتگران ندارد تا آنجا که مصوبات ستاد تسهیل را به رسمیت نمی‌شناسند،

اقدام برای تحول در تولید استان سمنان | مشکلات عدیده صنعت‌گران در سال رونق تولید

صنعت نساجی و مشکلات آن
عباس سرشار زاده مدیر عامل شرکت رنگرزی و چاپ حریر سمنان نیز درباره مشکلات گفت: صنعت نساجی در بسیاری از کشورهای دنیا سخت و زیان‌آور نیست اما در کشور ما هنوز این نگاه وجود دارد.

وی با بیان اینکه استان سمنان کم جمعیت است و با کمبود نیروی کار توانمند مواجه هستیم و تعداد زیادی از نیروهای کار از استان‌های شمالی تأمین می‌شود، ابراز کرد: بسیاری از کارگران خبره با بهره‌گیری از قوانین سخت و زیان‌آور موفق می‌شوند مجوز بازنشستگی زودهنگام بگیرند و زمانی که هنوز توانایی کار دارند، کار را ترک می‌کنند.

استان سمنان کم جمعیت است و با کمبود نیروی کار توانمند مواجه هستیم و تعداد زیادی از نیروهای کار از استان‌های شمالی تأمین می‌شود

علی افسریان مدیر عامل شرکت اریس سازه پارسیان نیز معتقد است: زمانی شرکت‌های صنعتی مشکلات خود را با مسئولان بخش، شهر و استان حل می‌کردند، در حال حاضر کشور ما دچار مسئله دیگر شده است،

وی افزود: در دهه ۷۰و ۸۰ سرمایه گذاری بسیاری در کشور انجام شده، متأسفانه در دهه ۹۰ حجم سرمایه گذاری پایین و منفی شده به عبارت دیگر حجم سرمایه گذاری و کیک اقتصاد کوچک شده است، بسیاری از واحدها در حال حاضر زیر ظرفیت کار می‌کنند و سودآوری منطقی خود را ندارد، لذا ضرورت دارد اقتصاد ایران با جامعه جهانی انسجام لازم را داشته باشد

مشکلات کشاورزان در شرق استان سمنان
محمدرضا جعفری عضو هیأت مدیره رئیس انجمن انگور شاهرود دیگر صاحب نظر حوزه اقتصادی استان با بیان اینکه کشاورزان با وجود زلزله خاموش آسیب زیادی متحمل شدند اما هیچ حمایتی از آنان نشد، گفت: پرداختی صندوق بیمه بسیار پایین‌تر از ضرر ماست و بیشتر به صدقه شباهت دارد.

وی افزود: تأمین آب و برق و گاز برای خانه‌های کارگری به دلیل بی سند بودن زمین‌ها مشکل است و به همین دلیل فضا برای استقرار شبانه‌روزی مناسب نیست در غیر این صورت می‌توانستیم نیاز تخم مرغ و مرغ ۱۰ روستا را تأمین کنیم از سوی دیگر باید گفت کمبود آب در شهرستان شاهرود بسیار شدید است و مشکلات زیادی ایجاد کرده است همچنین از دو سال گذشته فرودگاه شاهرود تعطیل و صادرات با مشکل مواجه شده است و تسهیلات بانک‌ها به کشاورزان مناسب نیست.

افزایش صادرات
سعید ترکمان دهنوی عضو هیأت نمایندگان اتاق سمنان و رئیس انجمن پلیمر کشور با بیان اینکه با تلاش تولیدگران صادرات استان سمنان ۴۱ درصد افزایش یافت، گفت: هم اکنون با جنگ اقتصادی روبرو شده‌ایم. تولیدگران افسران این جنگ اقتصادی هستند، در جنگ اقتصادی ساز و کار عادی جواب نمی‌دهد

وی بیان کرد: در شش‌ماهه گذشته با وجود تمام مشکلات صادرات استان سمنان نسبت به سال گذشته ۴۱ درصد افزایش یافت امروز با زحمت وزارت صمت تمام واحدهای صنعتی اطلاعات تولید را در سامانه درج می‌کنند حجم تولید بسیاری از واحدهای تولیدی نسبت به شش‌ماه قبل بیش از ۳۳ درصد افزایش یافته است.

اقدام برای تحول در تولید استان سمنان | مشکلات عدیده صنعت‌گران در سال رونق تولید

مشکلات با جلسه حل نمی شود
امیر حسین شقاقی عضو هیأت نمایندگان اتاق سمنان و مدیر گروه تولیدی شیرین نوین دیگر فردی است که درباره مشکلات می‌گوید و می‌افزاید: اگر کشورهای توسعه یافته را بررسی نمائیم امورات کار بر عهده شهردار است و اگر با کشور قیاس نمائیم عالی‌ترین مقام استاندار می‌باشد پس فعالین اقتصادی جایگاهی به جز استاندار ندارند

وی با بیان اینکه تا زمانی که نتیجه مصوبات یک جلسه حاصل نشده، جلسه بعدی تشکیل نشود زیرا در این صورت جلسات بی ثمر خواهد بود، ابراز کرد: در کشور ما شایسته سالاری به طور درست وجود ندارد اما می‌توان شایسته‌سالاری را در استان سمنان گسترش بیشتری داد.

شقاقی با بیان اینکه مصوبات حمایتی برای واحدهای صنعتی است که عملکرد خوبی ندارند و واحدهای با عملکرد خوب و در حال توسعه تشویق نمی‌شوند، ابراز داشت: قوانین کشور ما مشکل ندارد اما اجرای آن با مشکل مواجه است و زمینه را برای انگیزش واحدهای صنعتی برای توسعه کار و فعالیت نمی‌دهد.

ارتقای داشته های کنونی
استاندار سمنان در پایان صحبت فعالان اقتصادی اما با بیان اینکه در جنگ اقتصادی، پیش از ارتقا، حفظ داشته‌های کنونی حائز اهمیت است بنابراین در حد توان برای پیشگیری از تعطیلی واحدهای صنعتی فعال تلاش شود، گفت: ۱۴۷ واحد تعطیل در استان سمنان با بیکاری سه هزار و ۸۰۰ نفر وجود دارد که کارگران آن آسیب‌های جدی دیده‌اند.

زمانی که نتیجه مصوبات یک جلسه حاصل نشده، جلسه بعدی تشکیل نشود زیرا در این صورت جلسات بی ثمر خواهد بود

سید محمد رضا هاشمی با بیان اینکه ۵۶ درصد از واحدهای صنعتی استان سمنان به صورت سه شیفت و با ۱۰۰ درصد ظرفیت خود فعال هستند، ابراز کرد: باید ابتدا داشته‌هایمان را تقویت و سپس به فکر ایجاد ظرفیت‌های جدید باشیم.

وی با بیان اینکه مهمترین معضل کنونی استان سمنان کم آبی است که دامن صنایع را نیز گرفته است، گفت: باید استفاده صنایع از پساب تصفیه شده در شرایط کنونی مد نظر قرار گیرد از سوی دیگر متأسفانه ۴۶ واحد صنعتی استان سمنان در تملک بانک قرار دارد که از این تعداد، ۲۴ واحد در تملک بانک‌های خارج از استان است که حل مشکل آن‌ها تلاش بیشتری می‌طلبد.

در خاتمه باید دید نتیجه این نوع نشست‌ها برای تولید در سطح استان چه خواهد بود و آیا تفاوتی در موضوع تولید رخ خواهد داد یا خیر؟

کد خبر: ۱۱۲٬۶۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha