۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۷
مزارع ذرت علوفه‌ای دره شهر خشک شد| نبود ماشین آلات برای برداشت محصول
بازار گزارش می‌دهد؛

مزارع ذرت علوفه‌ای دره شهر خشک شد| نبود ماشین آلات برای برداشت محصول

ایلام- مزارع ذرت علوفه‌ای کشاورزان شهرستان دره شهر در جنوب استان ایلام به دلیل نبود ماشین آلات برای برداشت محصول، خشک شده‌اند.

بازار؛ گروه استان‌ها: زخم کاری خشکسالی بر مراتع استان ایلام دیده می‌شود و عشایر و دامداران استان حالا در گیر و دار تامین نهاده‌های دامی هستند. با وجود شرایط خشکسالی به همت کشاورزان سخت کوش ذرت علوفه‌ای زیادی در شهرستان دره شهر کاشته شد اما مزارع ذرت علوفه‌ای کشاورزان شهرستان دره شهر به دلیل نبود ماشین آلات برای برداشت محصول خشک شده‌اند.

یکی از کشاورزان دره شهری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: امسال با این شرایط خشکسالی که وضعیت مراتع اصلاً خوب نیست، محصول ذرت کشت کرده‌ایم که دام‌های منطقه از گرسنگی تلف نشوند اما ذرت‌ها در حال خشک شدن هستند و هیچ ماشین آلاتی نداریم که آنها را برداشت کنیم.

کشاورزان باید ۲۰ روز پیش این محصول را برداشت می‌کردند
مهدی قاسمی افزود: میزان چهار هکتار ذرت علوفه‌ای کشت کرده‌ام که ۳۰ میلیون تومان هزینه شده ولی اکنون که فصل برداشت آن است این محصول بر روی دست ما مانده است.

وی تصریح کرد: کشاورزان باید ۲۰ روز پیش این محصول را برداشت می‌کردند ولی حالا که این محصول خشک شده و دیگر هیچ سودی برای ما ندارد و مسئولی به داد ما نمی‌رسد.

به دلیل اینکه در استان ایلام کمبود دستگاه بوده هماهنگی‌های لازم انجام شده که یک دستگاه دیگر از لرستان وارد کار برداشت ذرت علوفه‌ای در شهرستان دره شهر شود

وی گفت: جهاد کشاورزی باید از قبل برای برداشت ذرت‌ها برنامه ریزی می‌کرد تا ما دچار ضرر و زیان نشویم، این محصول اگر به موقع برداشت شود به تامین علوفه دامداران بسیار کمک می‌کرد.

مزارع ذرت علوفه‌ای دره شهر خشک شد| نبود ماشین آلات برای برداشت محصول

قاسمی اظهار کرد: برنامه ریزی برای برداشت به موقع محصول با به کارگیری دستگاه‌های مخصوص می‌تواند از خسارت‌های ناشی از برداشت بی هنگام پیشگیری کند.

افزایش دستگاه‌های مختص برداشت ذرت علوفه‌ای
مدیر جهاد کشاورزی دره شهر در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: کشاورزان باید هماهنگی لازم را با هم داشته باشند که با توجه به تاریخ کشت اقدام به برداشت محصول کنند تا در این راستا دچار مشکل نشوند.

طیار فیلی افزود: سطح زیرکشت ذرت علوفه‌ای در سطح شهرستان ۲۵ هکتار است که برای برداشت این محصول یک دستگاه مخصوص برای برداشت محصول ذرت علوفه‌ای آماده به کار است.

وی تصریح کرد: با این اوصاف چون در استان ایلام کمبود دستگاه بوده هماهنگی‌های لازم انجام شده که یک دستگاه دیگر از لرستان وارد کار برداشت ذرت علوفه‌ای در شهرستان دره شهر شود.

وی با اشاره به اینکه دامداران منطقه با توجه به مسئله خشکسالی به نهاده‌های دامی مختلف مثل ذرت علوفه‌ای نیاز دارند، افزود: سالانه ۲۳ هزار تن فرآورده دامی در شهرستان دره شهر تولید می‌شود.

برداشت محصول کشاورزان انجام می‌شود
رئیس اداره فناوری مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: سطح زیر کشت ذرت علوفه‌ای در شهرستان دره شهر ۲۵ هکتار است که در این شهرستان یک دستگاه مختص برداشت ذرت علوفه‌ای به کارگیری شده است.

تمهیدات لازم اندیشیده شده که ظرف همین هفته برداشت محصول کشاورزان دره شهر به طور کامل انجام شود

هرمز اقبالی افزود: از زمان شروع برداشت تاکنون ۱۵ هکتار از این اراضی ذرت توسط دستگاه برداشت شده ولی متاسفانه در حین برداشت دستگاه دچار نقص فنی شد، در حال حاضر این دستگاه توسط همکاران در شهرستان رفع نقص و در حال کار است.

مزارع ذرت علوفه‌ای دره شهر خشک شد| نبود ماشین آلات برای برداشت محصول

وی تصریح کرد: همچنین هماهنگی‌های لازم به عمل آمده که از استان لرستان نیز یک دستگاه وارد منطقه شود و کار برداشت در روزهای آینده انجام می‌دهد.

اقبالی عنوان کرد: تمهیدات لازم اندیشیده شده که ظرف همین هفته برداشت محصول کشاورزان دره شهر به طور کامل انجام شود.

توسعه سطح زیرکشت مزارع علوفه‌ای و پیشگیری از خروج آن در استان می‌تواند در این شرایط خشکسالی علاوه بر درآمدزایی برای کشاورزان به تامین خوراک موردنیاز دام هم کمک کند.

ذرت علوفه‌ای از مهمترین نهاده‌های دامی که در صورت حمایت کشاورزان و برداشتن موانع می‌تواند در این شرایط بحرانی صنعت دامداری استان را نجات داد.

شهرستان دره شهر در جنوب استان ایلام با قرار گرفتن در کنار رودخانه سیمره از قطب‌های اصلی کشاورزی در استان ایلام شناخته می‌شود، در این شهرستان ۵۰ نوع محصول کشاورزی در ۱۴ هزار هکتار اراضی کشت می‌شود.

کد خبر: ۱۱۲٬۶۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha