۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴
خروج از برجام باعث شده تا ایران به امریکا اعتماد نداشته باشد| احیای توافق هسته ای دشوار است
استاد دانشگاه بوستون در گفتگو با بازار:

خروج از برجام باعث شده تا ایران به امریکا اعتماد نداشته باشد| احیای توافق هسته ای دشوار است

«جفری کارلینر» معتقد است که تهران به علت خروج یک جانبه ترامپ از برجام، اعتماد چندانی به امریکا ندارد به همین علت حاضر به ارائه امتیاز به امریکا نیست.

بازار؛ گروه بین الملل: خبرگزاری آناتولی ترکیه چند روز پیش در خبری اعلام کرد، ایران قرار است مذاکرات خود را با قدرت‌های جهانی در وین درباره احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ از سر بگیرد، زیرا روند بازنگری دورهای قبلی مذاکرات در حال پایان یافتن  است.

منابع آگاه به خبرگزاری آناتولی گفتند که دور بعدی مذاکرات بین تهران و سایر امضاکنندگان توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ احتمالاً قبل از پایان ماه جاری میلادی در پایتخت اتریش برگزار می‌شود.

این در حالی است که طرف امریکایی توپ را در زمین ایران انداخته و مکرر هشدار می دهد که زمان برای احیای برجام در حال پایان یافتن است. «تونی بلینکن» وزیر خارجه امریکا حتی هشدار داده ممکن است در سایه پیشرفت ایران در زمینه هسته ای، برجام دیگر کارایی نداشته باشد.

 ایران نیز به دنبال این است که تحریمهای دوره ترامپ همه تحت هر عنوان و برچسبی برچیده شود. چرا که ترامپ برخی از تحریمهای ایران را از ذیل عنوان هسته ای به عناوین دیگری چون مبارزه با تروریسم، سلاحهای کشتار جمعی، نقض حقوق بشر و ... تغییر داده است.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «جفری کارلینر» استاد دانشگاه بوستون آمریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*یک رسانه ترکیه ای اخیرا اعلام کرده که مذاکرات احیای برجام اواخر ماه اکتبر مجددا آغاز می شود. ارزیابی شما از مواضع طرفین با آغاز دور جدید گفتگوها چیست؟ آیا همان روند قبلی ادامه پیدا خواهد کرد؟
آنطور که رسانه ها گزارش می دهند خواسته دولت ایران لغو تمامی تحریم های امریکا در ارتباط با برنامه هسته ای علیه  تهران و خواسته دولت آمریکا نیز محدود شدن برنامه هسته ای ایران، محدود شدن برنامه موشکی ایران و عدم دخالت تهران در مسائل منطقه ای است.

اگر طرفین بتوانند در ارتباط با این خواسته ها با یکدیگر سازش نمایند احتمال رسیدن به توافق جامع و پایدار وجود دارد در غیر این صورت مذاکرات به همان روال قبل ادامه خواهد داشت.

*دولت رئیسی اعلام کرده که آمریکا باید تحریمها را بردارد و مذاکرات باید نتایج ملموسی داشته باشد. این در حالی است که تاکنون امریکا اعلام کرده تحریمها ناسازگار با برجام را لغو خواهد کرد. به نظر شما رویکرد امریکا به تحریمها در دور جدید مذاکرات تغییر خواهد کرد؟
بایدن قبل از پیروزی بارها گفته بود به توافق هسته ای با ایران برگشته و تحریم ها علیه تهران را لغو خواهد کرد. اما دولت بایدن تاکنون در این ارتباط اقدامی انجام نداده است. من فکر می کنم واشنگتن در صورتی حاضر به لغو تحریم ها علیه تهران خواهد بود که تهران خواسته های واشنگتن را بپذیرد در غیر این صورت تحریم ها به قوت خود خواهند بود.

*ایران اعلام کرده که ادامه مذاکرات تحت نظر وزارت خارجه دنبال خواهد شد. این در حالی بود که قبلا زمزمه هایی مبنی بر انتقال مذاکرات به شورای عالی امنیت ملی ایران مطرح شده بود. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟
اینکه مسئولیت مذاکرات وین با چه تیم یا نهاد داخلی در ایران است اهمیت چندانی ندارد. هر تیم یا نهادی قطعا خواسته ها و مواضع حکومت را مطرح خواهند کرد.

*با توجه به روند کنونی، ارزیابی شما از مذاکرات احیای برجام چیست؟
همانطور که در پاسخ به سوال یک مطرح کردم، احیای برجام و نتیجه مذاکرات وین بستگی به مواضع طرفین دارد. اگر هر دو طرف تا حدودی از خواسته های خود بگذرند می توان به موفق بودن مذاکرات و احیای برجام امیدوار بود. باید گفت که تهران به علت خروج یک جانبه ترامپ از برجام، اعتماد چندانی به امریکا ندارد به همین علت حاضر به ارائه امتیاز به امریکا نیست.

کد خبر: ۱۱۲٬۱۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha