۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۹
نداشتن بازار تخصصی بزرگترین چالش صنعت دامپروری| توزیع نهاده بین دامداران سلیقه ای است
کارشناس ارشد صنعت دامپروری در گفتگو با بازار مطرح کرد

نداشتن بازار تخصصی بزرگترین چالش صنعت دامپروری| توزیع نهاده بین دامداران سلیقه ای است

کیخا، کارشناس ارشد صنعت دامپروری معتقد است: نداشتن یک بازار تخصصی بزرگترین چالش صنعت دامپروری است و لذا قیمت باید توسط یک سندیکای وابسته به دامداری ها و نه توسط بخش دولتی، تعیین شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: حمیدرضا کیخا کارشناس ارشد صنعت دامپروری در خصوص اصلی ترین چالش این روزها دامداران و راهکارها خروج از آن به خبرگزاری «بازار» گفت: بزرگترین چالش صنعت دامداری نداشتن یک بازار تخصصی برای صنعت دامپروری است.

کیخا افزود: به عنوان مثال قیمت نهاده ها و شیر دست دولت است و آنها تعیین می کنند در حالی که قیمت شیر و گوشتی که ما تولید می کنیم بالاتر از قیمتی است که دولت مصوب می کند.

وی با بیان اینکه تولید برای من دامدار صرفه ندارد تنها به این دلیل که  قیمت ها توسط بخش دولتی و به دور از واقعیت ها تعیین می شود افزود:  بنابراین اگر رویه کار به نحوی باشد که قیمتها توسط یک سندیکای وابسته به دامداری ها تعیین شود قطعا شرایط بسیار تغییر می کند.

نهاده ها به شدت گران شده اما قیمت شیر و گوشت همچنان پایین است با این وجود مردم نیز توان خرید ندارند. بنابراین باید توازنی بین این ها برقرار شود

این فعال صنعت دامداری خاطرنشان کرد: الان نهاده ها به شدت گران شده اما قیمت شیر و گوشت همچنان پایین است با این وجود مردم نیز توان خرید ندارند. بنابراین باید توازنی بین این ها برقرار شود.

وی تصریح کرد: به نظر بنده بهترین راهکار این است که دولت این صنعت را به دست خود دامداران بدهد تا خودشان آن را مدیریت کنند و خودشان نیز قیمت گذاری کنند.

وقتی نهاده می آید در رده های بالا بین خودشان توزیع می شود و در نهایت در توزیع آن بین دامداران کاملا سلیقه ای برخورد می کنند  لذا بازار نهاده ها بسیار ملتهب است

نهاده ابتدا در رده های بالا توزیع و سپس به صورت سلیقه ای بین دامداران تقسیم می شود
این کارشناس ارشد صنعت دامپروری در پاسخ به این سوال که به چه دلیل بازار نهاده ها ساماندهی نمی شود، گفت: متاسفانه همه امور دست ارگانهای دولتی قرار گرفته و اوضاع از دست دامداران خارج شده است در حالی که امور باید دست تعاونی های مربوط به این صنعت باشد.

کیخا ادامه داد: از سوی دیگر عامل نابسامانی بازار نهاده ها به امر توزیع برمی گردد؛ به این معنا که وقتی نهاده می آید در رده های بالا بین خودشان توزیع می شود و در توزیع آن بین دامداران کاملا سلیقه ای برخورد می کنند و لذا بازار بسیار ملتهبی دارد.

وی افزود: به دلیل سلیقه ای بودن توزیع نهاده ها به عنوان مثال یک گاوداری که ۱۰۰ راس گاو دارد به اندازه هزار گاو نهاده می گیرد و از آن طرف نیز گاوداری داریم که در حالی که هزار راس گاو دارد به اندازه ۱۰۰ گاو هم نهاده نمی گیرد.

کد خبر: ۱۱۲٬۰۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha