۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲
باغداران چهارمحالی دچار خسارت سرما زدگی شدند
بازار گزارش می دهد؛

باغداران چهارمحالی دچار خسارت سرما زدگی شدند

شهرکرد- افت دمای هوا در چهارمحال و بختیاری موجب سرمازدگی باغات این استان شد و باغداران این استان دچار خسارت شدند.

گروه استان ها - دمای هوا در چهارمحال و بختیاری طی روز های اخیر در پی بارش برف در ارتفاعات این استان کاهش قابل توجهی داشت. افت دمای هوا در بیشتر نقاط چهارمحال و بختیاری رخ داد و دمای هوا در بسیاری از نقاط کاهش هفت الی هشت درجه ای داشت.

دمای هوا در نقاط مرتفع استان از جمله شهرکرد به منفی هفت درجه سانتی گراد رسید. افت دمای هوا موجب سرمازدگی شکوفه های باز شده درختان در شهرستان های مختلف استان چهارمحال و بختیاری شد و بار دیگر باغداران را در ابتدای فصل کار دچار خسارت اقتصادی کرد.

۱۲۵۰هکتار از اراضی شهرستان لردگان دچار سرمازدگی و خسارت شدند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لردگان در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه سرمازدگی به باغات این منطقه خسارت وارد کرد، بیان کرد: یک هزار و ۲۵۰ هکتار از اراضی باغی و زراعی شهرستان لردگان در پی افت دمای هوا دچار سرمازدگی و خسارت شدند.

محمد خالدی بیان کرد: خسارت های سرمازدگی در این منطقه در حدود پنج تا ۶۰ درصد است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لردگان بیان کرد: میزان دقیق خسارت های سرمازدگی باغات در شهرستان لردگان توسط کارشناسان در حال برآورد است.

سرمازدگی در شهرستان کیار چهارمحال و بختیاری خسارت به بار آورد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کیار هم در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: سرمازدگی به ۵۲۰ هکتار از باغات این شهرستان خسارت وارد کرده است که حدود ۴۰ درصد افت محصول را در پی خواهد داشت.

وی بیان کرد: دمای هوا طی روز های های پنجم و ششم فروردین ماه افت شدیدی در این منطقه داشت و موجب سرمازدگی باغات در این منطقه شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کیار عنوان کرد: گرم شدن هوا در اواخر اسفند موجب باز شدن شکوفه های درختان شده بود که هم اکنون بخش قابل توجهی از شکوفه های درختان در پی سرمازدگی از بین رفته است.

حدود ۱۲ هزار هکتار از باغات چهارمحال و بختیاری در شهرستان سامان واقع است و این منطقه قطب تولید محصولات باغی این استان به شمار می رود. سرما نیز بخش قابل توجهی از شکوفه های درختان میوه را در این منطقه از بین برد.

سرمازدگی در شهرستان سامان موجب خسارت به باغداران شده است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سامان در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه سرمازدگی در شهرستان سامان نیز موجب خسارت به باغداران شده است، بیان کرد: دمای هوا  طی روز های اخیر در این منطقه منفی شد و موجب ایجاد خسارت به باغات این شهرستان شد.

وی بیان کرد: میزان دقیق خسارت های سرمازدگی در این منطقه توسط کارشناسان در حال برآورد است.

علی احمد زاده عنوان کرد: استقرار سامانه بارشی در سطح استان موجب برودت هوا و کاهش دما در روزهای اخیر  شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سامان بیان کرد: هشدارهای لازم برای مقابله با سرمازدگی به باغداران در این منطقه اعلام شد که با تمهیدات اندیشیده شده از سوی باغداران خسارت های سرمازدگی در این منطقه کاهش یافت.

وی ادامه داد: شهرستان سامان قطب تولید محصولات باغی چهارمحال و بختیاری است و بیشترین باغات این شهرستان اختصاص به درختان بادام دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سامان گفت: بیشترین بادام تولیدی استان در شهرستان سامان تولید می شود.

تنها راهکار مفید برای کاهش خسارت های سرمازدگی بهره گیری از نهال های  اصلاح نژاد شده است

رشید شاهرخ کارشناس ارشد بخش کشاورزی در چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه هر ساله سرما در ابتدای فصل بهار مهمترین تهدید برای باغات چهارمحال و بختیاری به شمار می رود، بیان کرد: افت دمای هوا در ابتدای فصل بهار و همزمانی آن با باز شدن شکوفه ها درختان موجب خسارت به باغداران در این منطقه می شود.

وی تاکید کرد: افت شدید دمای هوا تمام باغداران منطقه را غافلگیر کرد و موجب ایجاد خسارت قابل‌توجه ای در باغات مختلف میوه این منطقه شد.

کارشناس ارشد بخش کشاورزی در چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: سرما موجب از بین رفتن شکوفه‌های بازشده درختان بادام و سرشاخه‌های درختان گردو شد که این امر نقش مهمی در کاهش تولید محصولات باغی این منطقه دارد.

رشید شاهرخ  بیان کرد: سرمازدگی در سال گذشته نیز در این استان موجب خسارت به باغداران استان شد.

کارشناس ارشد بخش کشاورزی در چهارمحال و بختیاری بیان کرد: تنها راهکار مفید برای کاهش خسارت های سرمازدگی در استان چهارمحال و بختیاری بهره گیری از نهال های  اصلاح نژاد شده دیر گل ده است.

وی گفت: کاشت درختانی که با شرایط آب و هوایی چهارمحال و بختیاری متناسب است و دیر گلده هستند تنها راه کاهش خسارت‌های سرمازدگی در این استان به شمار می‌رود.

در راستای کاهش خسارت‌های سرمازدگی در سال‌های آینده باید در مسیر تولید نهال‌های اصلاح نژاد شده با ویژگی دیگر گلده حرکت کند تا زمینه برای کاهش خسارت‌های سرمازدگی در سطح استان فراهم شود.

کد خبر: ۱۱٬۲۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha