۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۶
طرح جامع بنادر بازرگانی نهایی شد| تصویب طرح ویژه سامان‌دهی ۳۵ جزیره با تولیت سازمان بنادر
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی:

طرح جامع بنادر بازرگانی نهایی شد| تصویب طرح ویژه سامان‌دهی ۳۵ جزیره با تولیت سازمان بنادر

راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: برای توسعه آتی بنادر طبق مطالعات بازار و پیش‌بینی رشد اقتصادی طرح جامع بنادر بازرگانی برای افق ۱۴۰۴ نهایی شده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: محمد راستاد بعدازظهر امروز در مراسم روز جهانی دریانوردی با اشاره به اینکه طبق مطالعات بازار و پیش‌بینی رشد اقتصادی برای توسعه آتی بنادر طرح جامع بنادر بازرگانی برای افق ۱۴۰۴ نهایی شده است گفت: بر اساس این طرح خواهیم دانست که در چهار سال آینده از نظر زیربنا و روبنای بنادر و تجهیزات چه مواردی باید اجرا و به چه مواردی نیاز است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ظرفیت بنادر تجاری فراتر از مراودات است گفت:‌ در کنار ظرفیت‌های بندر و ناوگان باید مراودات اقتصادی به گونه‌ای رشد کند که از این ظرفیت بالقوه به صورت بهینه استفاده شود. پس باید ظرفیت خالی که وجود دارد به دنبال این باشیم که هم کالای ترانزیتی جذب کنیم.

باید به دنبال این باشیم که در شرایط مناسب کالاهای ترانزیتی جذب شود و بنادر به هاب‌های ترانزیتی منطقه تبدیل شوند. این قابلیت را داریم که هاب ترانشیپی برخی بنادر منطقه باشیم

وی همچنین با تاکید بر اینکه از نظر ناوگان تحت مالکیت و پرچم جزو کشورهای پیشرو در دنیا هستیم اظهار داشت: باید به دنبال این باشیم که در شرایط مناسب کالاهای ترانزیتی جذب شود و بنادر به هاب‌های ترانزیتی منطقه تبدیل شوند. این قابلیت را داریم که هاب ترانشیپی برخی بنادر منطقه باشیم. 

در زمینه پایانه‌های بندری ۲۶۰ میلیون تن ظرفیت سالانه پایانه‌های بنادر تجاری است. ۱۵۰ میلیون تن از این ظرفیت بهره‌برداری می‌شود و این نشان می‌دهد هنوز ظرفیت‌های زیادی داریم

وی افزود: در زمینه پایانه‌های بندری ۲۶۰ میلیون تن ظرفیت سالانه پایانه‌های بنادر تجاری است. ۱۵۰ میلیون تن از این ظرفیت بهره‌برداری می‌شود و این نشان می‌دهد هنوز ظرفیت‌های زیادی داریم.

راستاد گفت: در صنایع دریایی از نظر ظرفیت زیرساخت‌ها توسعه مناسبی داریم اما در سفارش ساخت داخل احتیاج به فاینانس و منابع مالی است. همین شرکت‌کشتیرانی ما اگر به سراغ کشتی‌سازی‌های خارجی بروند می‌توانند با ۱۰ درصد قیمت ، کشتی خریداری کنند و مابقی را آن کشور هدف به عنوان تأمین مالی تسهیلات با نرخ سود کم ارائه می‌دهد و در واقع از صنایع دریایی‌شان حمایت می‌کنند.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در زمینه ناوگان مورد نیاز سازمان بنادر که متکی به منابع سازمان است همه نیازهای دو دهه آینده به صنایع دریایی داخلی سفارش شده است. در زمینه فراساحل عزم جدی جایگزینی ناوگان داریم. حرکتی تحت تدابیر ویژه شورایعالی صنایع دریایی آغاز شده است و ما هم در حوزه تسهیلات وجوهه اداره شده حمایت می‌کنیم.

در کمیته ساماندهی سواحل و بنادر مصوب شد طرح ویژه ساماندهی ۳۵ جزیره کشور با تولیت سازمان بنادر انجام شود و برنامه عمل برای همه جزایر در بخش‌های مختلف خواهیم داشت

راستاد با اشاره به اینکه در توسعه جزایر پیش از این اختلافی بین ذینفعان مختلف در ساماندهی وجود داشت گفت: در کمیته ساماندهی سواحل و بنادر مصوب شد طرح ویژه ساماندهی ۳۵ جزیره کشور با تولیت سازمان بنادر انجام شود و برنامه عمل برای همه جزایر در بخش‌های مختلف خواهیم داشت.

کد خبر: ۱۱۱٬۷۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha