۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
حال و روز ناخوش نانوایی‌های ایلام | سهمیه آرد پایین است
بازار گزارش می‌دهد؛

حال و روز ناخوش نانوایی‌های ایلام | سهمیه آرد پایین است

ایلام- نانوایی های ایلام این روزها حال و روز خوشی ندارند، از یک طرف کم بودن سهمیه آرد و از طرف دیگر افزایش هزینه ها باعث ایجاد مشکلات زیادی برای نانوایی ها شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: نانوایی شغلی پر زحمت است که در گرما و سرما، افراد شاغل در آن روزانه بیش از ۱۷ ساعت پای تنور داغ هستند، کاری بسیار سخت و پرمشقت تا نانی باکیفیت و داغ و تازه به مشتری تحویل دهند. اما این نانوایی‌ها با این همه سختی کار در کنار آن با مشکلاتی مواجه هستند.

یکی از صاحبان نانوایی در سطح شهر ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: متاسفانه ساعات کاری نانوایی‌ها بسیار بالا است و در طول ماه فقط دو روز تعطیلی کاری داریم و این بسیار خسته کننده است.

مهدی فرجی افزود: اگر یک روز بدون هماهنگی تعطیل کنیم کافی است یک نفر گزارش را به ارگان مربوطه دهد، هم سهمیه آرد ما را کسر و هم اینکه جریمه نقدی می‌کنند، حتی نمی‌پرسند چه مشکلی داشتید که تعطیل کردید.

افزایش سرسام آور هزینه‌ها
وی بیان کرد: یکی از مشکلات اصلی نانوایی‌ها قیمت نان است، قیمت نان نسبت به هزینه‌هایی که داریم جوابگو نیست، قیمت نان ما طبق مصوبه سال ۹۸ است در حالی که همه چیز گران و هزینه‌ها سرسام آور شده است.

مشکل دیگر نانوایی‌ها سهمیه آردی است که ماهیانه به آنها اختصاص می‌دهند که بسیار کم است و کفایت پخت را نمی‌دهد، در هر نانوایی به طور متوسط روزانه بین ۱۶ تا ۱۷ کیسه آرد مصرف می‌شود

وی گفت: در سال ۹۸ هر کیلوگرم خمیر مایع نان ۱۰۰ هزار تومان بوده اما اکنون همان خمیر مایع ۴۸۵ هزار تومان است، یک کیسه نمک از ۱۰ هزار تومان به ۴۸ هزار تومان رسیده است.

حال و روز ناخوش نانوایی‌های ایلام| سهمیه آرد پایین است

وی ادامه داد: قیمت یک کیلوگرم نایلون از ۱۰ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان رسیده، با این اوصاف هنوز قیمت نان مصوبه سال ۹۸ است، آیا با این هزینه‌های بالا یک نانوایی دار چگونه از پس مخارج اجاره بها گرفته تا هزینه‌های کارگر و شاطر و خرابی دستگاه و دیگر هزینه‌ها برآید.

سهمیه آرد کم است
وی گفت: مشکل دیگر نانوایی‌ها سهمیه آردی است که ماهیانه به آنها اختصاص می‌دهند که بسیار کم است و کفایت پخت را نمی‌دهد، در هر نانوایی به طور متوسط روزانه بین ۱۶ تا ۱۷ کیسه آرد مصرف می‌شود در حالی ظرفیت پخت حتی روزانه ۲۰ کیسه آرد بیشتر وجود دارد،؛ ولی ناچار هستیم نان کمتری پخت کنم چون میزان آردی که به ما می‌دهند کفایت پخت بیشتر را نمی‌کند.

فرجی در ادامه افزود: من به نمایندگی بیش از ۷۰۰ نانوایی که در سطح ایلام وجود دارد، از مسئولان انتظارات داریم به مشکلات نانوایی‌ها رسیدگی کنند چراکه مدت سه سال است افزایش قیمت نداشته‌ایم، قیمت نان نسبت به هزینه‌های که داریم اصلاً جوابگو نیست سهمیه آردی که به ما می‌دهند کفایت پخت نان ما را نمی‌کند.

 این سهمیه‌ها به حدی رسیده که نیاز واقعی نانوایی‌ها است، به تعدادی از نانوایی‌ها سهمیه اضافه شده و از تعدادی از نانوایی‌ها نیز سهمیه کسر شده است

وی بیان کرد: نانوایی‌های زیادی با این اوضاع در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند.

ساماندهی تخصیص آرد به نانوایی‌های ایلام
معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: مبنای تخصیص آرد به نانوایی‌های استان مربوط به دهه ۸۰ است که خیلی هم مطلوب ما نبوده چراکه تعدادی از نانوایی‌ها سهمیه آرد آنها زیاد است و تعداد دیگر نیز به رغم جمعیت و گستره شهری بیشتر، سهمیه آنها کم است.

عزت الله عبدخانی افزود: تخصیص آرد به نانوایی‌ها به صورت سهمیه‌ای است که عهده دار آن شرکت غله و فرمانداری و اتحادیه مربوطه بوده است.

وی گفت: در سال‌های اخیر کمیته‌ای تحت عنوان نظارت بر آرد و نان در استان تشکیل و کل شهر مورد رصد قرار گرفت، خوشبختانه تاکنون سهمیه آرد بیش از ۹۰ مورد واحد نانوایی معقول شده است.

وی ادامه داد: این سهمیه‌ها به حدی رسیده که نیاز واقعی نانوایی‌ها است، به تعدادی از نانوایی‌ها سهمیه اضافه شده و از تعدادی از نانوایی‌ها نیز سهمیه کسر شده است.

حال و روز ناخوش نانوایی‌های ایلام| سهمیه آرد پایین است

عبدخانی عنوان کرد: در شش ماهه سال جاری تعداد ۲ هزار و ۸۳۲ مورد بازرسی از نانوایی‌های استان انجام شده که در این بازرسی‌ها برای ۲۴۲ مورد پرونده تشکیل و نیز ۳۳۰ مورد کشف تخلف انجام شده است.

وی گفت: همچنین ۱۱۲ گشت مشترک برای بازرسی‌ها از نانوایی‌های استان انجام شده که منجر به جریمه ۴۴۵ میلیون ریالی و کسر ۱۰ درصد سهمیه آرد نانوایی‌های متخلف شده است.

توزیع آرد در ایلام بیشتر از سرانه کشوری است
یکی از کارشناسان شرکت غله ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: متاسفانه یکی از مشکلاتی که اکثر نانوایی‌ها برای آن به ما مراجعه می‌کنند بحث کمبود سهمیه آرد است، اما در حالی که ما بر اساس بخشنامه و آماری که داریم میزان آردی که توزیع می‌شود بسیار بیشتر از سرانه کشوری است.

علی منصوری افزود: سهمیه آرد توزیعی به نانوایی‌های استان در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار افزایش یافته و نسبت به جمعیت بسیار بیشتر است.

وی گفت: در سطح کل استان تقریباً ۷۳۴ نانوایی وجود دارد، بر اساس آمار کمبود آرد در استان وجود ندارد، اما خود نانوایی‌ها ممکن است سهمیه آرد آنها جوابگوی تعداد مشتری‌ها نباشد.

با توجه به مشکلات نانوایی های استان ایلام، نیاز است مسئولان توجه ویژه ای به این قشر زحمت کش داشته باشند.

کد خبر: ۱۱۱٬۷۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha