۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۹
گردشگری روستایی در همدان؛ از خاموشی چراغ بوم گردی تا کسادی بازار اشتغال
بازار گزارش می‌دهد؛

گردشگری روستایی در همدان؛ از خاموشی چراغ بوم گردی تا کسادی بازار اشتغال

همدان- در حالی توسعه گردشگری روستایی نسخه نجات بخش گردشگری همدان خواهد بود که این روزها شاهد خاموشی چراغ بوم گردی، کسادی بازار اشتغال روستایی و بی توجهی به فرصت های موجود هستیم.

بازار؛ گروه استان‌ها: توسعه گردشگری در روستاها علاوه بر مهیّا کردن زمینه برای اشتغال پایدار، فقرزدایی و مهاجرت معکوس را به همراه دارد؛ با این حال همواره شاهد سکوت گردشگری در مناطق روستایی استان همدان بوده ایم.

طی سال‌های اخیر راه اندازی خانه‌های بوم گردی اگرچه توانست تا حدی در این مسیر، حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد اما شیوع ویروس کرونا به سرمایه گذاران این بخش که همانا روستاییان امیدوار بودند، ضربه نهایی را زد!  اما نسخه نجات بخش اقتصاد کرونا زده به ویژه در شهرهای غربی کشور می‌تواند همین توجه دوباره به گردشگری روستا و کشاورزی باشد.

به راستی، توجه به گردشگری روستایی و گردشگری کشاورزی و البته گردشگری فرهنگی و آیینی در سایه توسعه اقامتگاه های بوم گردی معنا پیدا می کند اما جای سوال است که در استان همدان که دارای ۲۰ روستای هدف گردشگری و ۲۸ منطقه نمونه گردشگری است و در دل خود ۲۳ غار دارد، چه قدم هایی در این عرصه برداشته ایم؟

استان همدان در پنج شهرستان خود به‌جز همدان، نهاوند و کبودرآهنگ زیستگاه‌های حیات‌وحش دارد، تالاب، آبشار و درختان کهن‌سال موجود در همدان زمینه‌های اکوتوریسم را مهیا کرده‌اند ضمن اینکه ۱۲۲ خانه قدیمی، ۴۱۰ قلعه، ۳۰ پل، ۶۳ حمام و ۲۶ کاروانسرای قدیمی، چهار بازار، دو هزار و ۳۷۰ مکان مذهبی و غیره همه و همه نشان از وجود زمینه‌های گردشگری در همدان دارد.

اما در این دوران که شیوع ویروس کرونا را شاهد بوده ایم، شاید فعالیت اقامتگاه های بوم گردی در سایه توسعه گردشگری روستایی بتواند نسخه نجات بخشی گردشگری در استان همدان باشد.

حال با این تفاسیر، در این خصوص در ابتدا گفتگویی با علی مالمیر؛ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان ترتیب داده شد تا وضعیت گردشگری، فعالین این عرصه و موضوع گردشگری روستایی را در استان مورد بررسی قرار دهیم و در ادامه پای صحبت های یکی از مدیران اقامتگاه بوم گردی در شهرستان های همدان نشستیم که متن این صحبت ها را در ادامه می خوانید:

بازار اشتغال" height="400" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/01/24/4/64088.jpg" width="600" />

علی مالمیر در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سعی شد تا در دوران شیوع ویروس کرونا از فعالین حوزه گردشگری حمایت شود، عنوان کرد: اگر انتقادی در این عرصه وجود دارد شاید به دلیل محدودیت های موجود و بروکراسی پیچیده اداری باشد چراکه گاه اتفاقات و اقداماتی اگر می توانسته در حد مسکن و محدودی رخ دهد در چرخه بروکراسی اداری اثر آن مسکن موضعی محدود هم از بین رفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه از سویی ذائقه گردشگری علی رغم حمایت ها که به نسبت صدمه ها ناقص است هم تغییر کرده، مطرح کرد: میزان حمایت هایی که ازین صنعت شد برابر با صدمات نبود اما این آسیب به کل صنعت گردشگری دنیا وارد شد و فضای مانور بسیار محدود بود.

با توجه به محدودیت ها قدرت مانور ما کم و دلیل آن نیز ابهام در برنامه ریزی بود

وی با بیان این موضوع اضافه کرد: با توجه به محدودیت ها قدرت مانور ما کم و دلیل آن نیز ابهام در برنامه ریزی بود.

مالمیر در این راستا به اقدامات و تلاش های همدان برای برگزاری فم تورها اشاره کرد و بابیان اینکه در نهایت با لغو چندین باره آن ها روبرو شدیم؛ ادامه داد: حتی فم تورمان چند بار لغو شد.

وی با بیان اینکه تاکنون آمارهای دقیقی را شاهد نیستیم که نشان دهد شیوع ویروس کرونا به سبب سفرها بوده است، گفت: تاثیر گردشگری بر شیوع کرونا را قبول ندارم و به نظرم با گردشگری نامهربانانه برخورد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با اشاره به اینکه در ذهن ما گردشگری هنوز یک کالای لوکس است نه یک کالای ضروری، اظهار کرد: امیدواریم بعد از واکسیناسیون در نوروز سال ۱۴۰۱، سستی های این دو سال را رفع و با آمادگی پیش رویم.

مزیت استراتژیک ما در حوزه اقتصاد، گردشگری است و باید در استان همدان با آن تعامل کرده و برخورد مناسبی صورت گیرد

مالمیر با بیان اینکه در این مسیر بایستی زمینه برای حمایت از گردشگری را مهیا کنیم، به نقش شهرداران در شهرستان های همدان و اعضای شوراهای شهر اشاره کرد و افزود: مزیت استراتژیک ما در حوزه اقتصاد، گردشگری است و باید در استان همدان با آن تعامل کرده و برخورد مناسبی صورت گیرد.

بازار اشتغال" height="400" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/07/21/4/83798.jpg" width="600" />

وی در ادامه این گفتگو با بیان اینکه در زمینه تولید ناخالص داخلی بخش خدمات از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اظهار کرد: گردشگری اصلی ترین موضوع در خدمات است و در این مسیر باید دستگاه های مربوطه پای کار باشند.

مالمیر با تاکید بر اینکه در این مسیر اداره کل میراث فرهنگی استان نیازمند همکاری شهرداری و سایر دستگاه ها در توسعه گردشگری و بحث های میراث فرهنگی است، عنوان کرد: اعتقادم این است که گردشگری موضوعی فرابخشی است و خوشبختانه در سطح وزرات نیز، مدیری با ارتباطات قوی در دولت داریم و امیدواریم با استفاده از ابزار رسانه توسط وزیر فعلی میراث فرهنگی شاهد اتفاقات خوبی در عرصه گردشگری باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در خصوص وضعیت گردشگری روستایی و برنامه های مدنظر در استان همدان در این زمینه نیز مطرح کرد: استان همدان در کنار انواع گردشگری از جمله گردشگری تاریخی، تفریحی و غیره در زمینه طبیعت گردی موقعیت های بسیار مناسبی دارد و بدین ترتیب می توانیم با استفاده از پتانسیل های روستاها در این مسیر گام های بلندی برداریم.

یکی از مهم ترین ظرفیت های گردشگری همدان موضوع طبیعت است

وی با تصریح بر اینکه یکی از مهم ترین ظرفیت های گردشگری همدان موضوع طبیعت است که در کنار آن می توان به بحث های بوم گردی وارد شد، اظهار کرد: بایستی سعی کنیم این ظرفیت ها را به نحو احسن معرفی و در مسیر جذب گردشگران داخلی و خارجی پیش رویم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در بخش پایانی این گفتگو با بیان اینکه ظرفیت های روستاها را می توان با برگزاری رویدادها به فعلیت رساند، اضافه کرد: این اتفاق را طی هفته گذشته در روستای قاضی خان در شهرستان بهار شاهد بودیم که به واسطه محصولات کشاورزی چون آلو و گردو، جشنواره ای برگزار شد بدین ترتیب بایستی با چنین رویدادهایی توسعه اقتصادی روستاهای همدان را ممکن و برای آن ها اقداماتی داشت.

بازار اشتغال" height="400" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/08/13/4/85925.jpg" width="600" />

یکی از مدیران اقامتگاه های بوم گردی در استان همدان که تمایلی به مطرح شدن اسمش نداشت نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در دوران شیوع ویروس کرونا،  گردشگری و خصوصاً اقامتگاه های بوم گردی آسیب زیادی دیدند، عنوان کرد: این آسیب ها و خسارت ها در حدی بود که شاید تا سال ها هم قابل جبران نباشد.

نه تنها حمایتی نبود، بلکه از طرف بانک ها به خاطر تعویق در پرداخت اقساط جریمه هم شدیم

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در این دوران نیز حمایتی نشدیم، اظهار کرد: نه تنها حمایتی نبود، بلکه از طرف بانک ها به خاطر تعویق در پرداخت اقساط جریمه هم شدیم!

این مدیر اقامتگاه بوم گردی با بیان اینکه حمایتی نشدیم و برخلاف وعده وعیدهایی که دادند، امهالی انجام نشد، ضمن ابراز گلایه مندی خاطرنشان کرد: حتی در این مسیر فشارها هم زیادتر شد و برای دیرکرد پرداخت اقساطمان جریمه و دیرکرد هم پرداخت کردیم!

وی ادامه داد: پیش از شیوع ویروس کرونا در تابستان هر روز مسافر داشتیم و اقامت‌های خوبی را شاهد بودیم اما در تابستان امسال، هفته‌ای یک روز آن‌هم یک، دو یا نهایتاً سه مسافر در اقامتگاهمان داشتیم.

این مدیر اقامتگاه بوم گردی با بیان اینکه حمایت های زیادی می توانستند از ما داشته باشند، ادامه داد: اما این حمایت ها را انجام ندادند و حتی برای پرداخت وام، امهال اقساط، کمک های بلاعوض، پرداخت ماهیانه یا یارانه کمک معیشتی هم قدمی برنداشتند.

وی حمایت ها در این عرصه از فعالیت در حوزه گردشگری و اقامتگاه های بوم گردی را هیچ خواند و گفت: تنها امیدی که داریم این است که با پیش روی طرح واکسیناسیون شاهد آن باشیم که باز هم کارمان رونق گرفته و گردشگری به شرایطی حداقل عادی بازگردد.

گردشگری روستایی در همدان؛ از خاموشی چراغ بوم گردی تا کسادی بازار اشتغال

توسعه گردشگری در روستاها، علاوه بر مهیّا کردن زمینه برای اشتغال پایدار، فقرزدایی و مهاجرت معکوس را به همراه دارد؛ با این حال همواره شاهد سکوت گردشگری در مناطق روستایی بوده ایم این درحالی است که استان همدان توانایی و ظرفیت ورود به این عرصه، توسعه و رونق اقتصادی به واسطه آن را دارد.

مناطق روستایی غرب کشور تا حدی از ظرفیت‌های طبیعی برخوردار هستند و اکوتوریسم در آن‌ها نخستین و پایه‌ای‌ترین نوع گردشگری محسوب می‌شود؛ از دامنه زاگرس گرفته تا دشت‌های زیبا و بکر، باغ‌های سرسبز  این مناطق و آثار تاریخی و فرهنگی که نشان از قدمت آن‌ها دارد، همه و همه می‌توانند اشتغال پایدار را به این مناطق بازگردانند.

و حال استان همدان در دل خود این ظرفیت را دارد که در عرصه گردشگری پاییزه، گردشگری روستایی و کشاورزی گام بردارد و با حمایت از فعالین در عرصه اقامتگاه های بوم گردی ماندگاری سفر را ایجاد و رونق را به روستاها حتی در عرصه بازار فروش صنایع دستی، معرفی آیین ها و سنت ها و روستابازارها برگرداند.

گردشگری روستایی در دل خود می‌تواند بازار فروشی برای محصولات کشاورزی، صنایع دستی، لباس‌ها، غذاهای سنتی، گیاهان دارویی بومی و غیره شود

گردشگری روستایی در دل خود می‌تواند بازار فروشی برای محصولات کشاورزی، صنایع دستی، لباس‌ها، غذاهای سنتی، گیاهان دارویی بومی و غیره شود و بدین ترتیب با برنامه ریزی در این زمینه می‌توان گردشگری ترکیبی شامل عرضه فعالیت‌های فراغتی گوناگون در زمینه‌های ورزشی، حیات وحش، چشم اندازهای طبیعی جذاب، آبشارها، یادمان‌های تاریخی، خوراک، چشمه‌های معدنی، جاذبه‌های مردم شناسی، هنرهای سنتی و در مجموع گردشگری روستایی که بر بدنه افراد بومی و محلی استوار است را ابزاری بالقوه برای حل برخی از معضلات روستاها دانست.

بدین سان، امید است تا در دورانی که شیوع ویروس کرونا فعالیت این عرصه و به ویژه اقتصاد روستایی را به لحاظ بازارهای فروش تحت تاثیر قرار داده ، گردشگری روستایی در دل استان همدان رونق و برای آن برنامه ریزی های منعطف را شاهد باشیم.

کد خبر: ۱۱۱٬۶۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها