۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
طرحی نوآورانه برای تسهیل فرآوری زرشک|۲۰ دستگاه دان‌کن زرشک ساخته شد
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

طرحی نوآورانه برای تسهیل فرآوری زرشک|۲۰ دستگاه دان‌کن زرشک ساخته شد

بیرجند- تولید و ساخت ۲۰ دستگاه مکانیزه دان‌کن زرشک تازه از سوی یک جوان نخبه خراسان جنوبی گامی به سمت سهولت فرآوری این محصول استراتژیک استان است.

 بازار، گروه استان‌ها: در حرف و شعار همگان از مسئولان و کارشناسان و فعالان اقتصادی بر این باور هستند که بهره‌وری از محصولات استراتژیک خراسان‌جنوبی جز با فرآوری آن رخ نمی‌دهد و تا معضل خام فروشی وجود دارد کشاورزان این دیار به سود واقعی از تلاش خود نخواهند رسید.

تا خام فروشی زرشک و زعفران و عناب وجود داشته باشد نه کشاورز از زحمتی که برای تولید محصول خود می‌کشد نهایت بهره را می‌برد و نه در بازاریابی این محصول به ویژه در عرصه بین‌المللی موفقیت چندانی به دست خواهیم آورد.

ثبت اختراع دستگاه دان‌کن در سال ۹۸
هر چند بسیاری از این مسائل در حد حرف و سخن باقی می‌ماند اما در این میان افرادی از حرف و سخن و شعار فراتر رفته و پا در وادی عمل گذاشته‌اند و گام‌های بزرگی برای تسهیل فرآوری محصولات استان برداشته‌اند که یک نمونه از این افراد مجید توکلی‌راد جوان مخترع اهل خراسان‌جنوبی است که با اختراع دستگاه مکانیزه ‌دان‌کن زرشک قدمی برای تسهیل پاک‌کردن زرشک و فرآوری آن برداشته است.

با همت همین جوانان پرتلاش می‌توانیم گره خام فروشی، بازاریابی محصولات استراتژیک و بالا بردن ارزش اقتصادی زرشک و زعفران و عناب را حل کنیم. فقط کافیست به نخبگان جوان خود اعتماد کنیم.

 مجید توکلی راد در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: دستگاه دان‌کن یا دانه‌کن زرشک یکی از حلقه‌های اولیه صنایع تبدیلی زرشک محسوب می‌شود که توانستم با همکاری یکی از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری در سال ۹۸ اختراع آن را به ثبت برسانم.

وی بیان‌کرد: محصول خروجی این دستگاه زرشک تازه بدون برگ و دم است که می‌تواند برای تولید محصولاتی چون آب زرشک، شربت، لواشک و زرشک تازه و نوبرانه فصل مورد استفاده قرار گیرد.

طرحی نوآورانه برای تسهیل فرآوری زرشک|۲۰ دستگاه دان‌کن زرشک ساخته شد

این جوان مخترع خراسان‌جنوبی و دغدغه‌مند در حوزه فرآوری محصولات کشاورزی استان افزود: یکی از مهمترین قابلیت‌های دستگاه مکانیزه دان‌کن زرشک این است که عمل جداسازی دانه را بدون دخالت دست و بدون توقف انجام می‌دهد که این قابلیت موجب افزایش راندمان کار می‌شود.

شیوه کار دستگاه دان کن
توکلی‌راد گفت: روش کار با دستگاه به این شکل است که پس از چیدن زرشک، کاربر شاخه‌ها را بر روی نوار دستگاه قرار می‌دهد و پس از کشیده شدن شاخه به داخل دستگاه از محل ویبره عبور می‌کند.

این جوان پرتلاش خراسان جنوبی ادامه داد: بعد از کشیده شدن شاخه به دستگاه و عبور از محل ویبره دانه از شاخه در محفظه جدایش، از هم جدا می‌شود.

وی اظهارکرد: پس از آن با استفاده از فن، بادکشی انجام می‌شود و برگ‌ها به بیرون از باکس هدایت و دانه‌های پاک شده نیز از زیر فن و محفظ جدایش به داخل ظرف ریخته می شود.

توکلی راد افزود: همچنین  از آن طرف دیگر دستگاه نیز شاخه پاک شده به بیرون هدایت می‌شود و با این سهولت و در فرصت زمان بسیار کوتاه می‌توان حجم زیادی از زرشک تازه را پاک و در فرایند فرآوری مورد استفاده قرار داد.

مخترع خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: مراحل اجرایی، طراحی و تولید این دستگاه از سال ۹۴ آغاز شده است و بعد از ساخت نمونه اولیه تست انجام شده و در نهایت دستگاه دان کن زرشک در سال ۹۸ ثبت اختراع انجام و نمونه‌های صنعتی آن ساخته و تحویل مشتری شد.

توکلی‌راد درباره حمایت‌هایی که از وی صورت گرفته است گفت: من تنها در سال ۹۵ مبلغ سه میلیون تومان تسهیلات از بسیج علمی و فناوری برای ساخت دستگاه گرفتم ولی بعد از آن شیوه کار من به صورتی ادامه پیدا کرد که دیگر نیازی به حمایت‌های مالی نداشته باشم.

وی اظهارکرد: کار من به صورت پیش فروش است به این معنا که افراد ابتدا سفارش ساخت دستگاه را داده و هزینه را پرداخت می‌کنند و پس از آن ما دستگاه را ساخته و تحویل مشتری می‌دهیم و به این صورت از هدر رفت سرمایه نیز جلوگیری می‌شود.

طرحی نوآورانه برای تسهیل فرآوری زرشک|۲۰ دستگاه دان‌کن زرشک ساخته شد

ساخت ۲۰ نمونه صنعتی دستگاه دان‌کن زرشک
مخترع دستگاه مکانیزه دان‌کن زرشک بیان‌کرد: تاکنون ۲۰ نمونه صنعتی از این دستگاه ساخته و تحویل داده‌ایم و حتی مشتری‌هایی نیز از شهرهای اصفهان و همدان نیز متقاضی خرید این دستگاه بودند که سفارش مشتری اصفهانی ساخته و تحویل نیز داده شد.

توکلی‌راد ادامه‌داد: قیمت دستگاه دان کن زرشک در سال گذشته حدود ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود ولی در حال حاضر به واسطه گران شدن برخی از اقلام مورد نیاز به حدود ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

در حوزه حمایت مادی با توجه به روند کاری که در پیش گرفته‌ام نیاز خاصی وجود ندارد ولی از جنبه معنوی و معرفی دستگاه نیاز به حمایت وجود دارد که بی‌شک به نفع محصول استراتژیک استان و تسهیل فرآوری آن خواهد بود

وی افزود: در حوزه حمایت مادی با توجه به روند کاری که در پیش گرفته‌ام نیاز خاصی وجود ندارد ولی از جنبه معنوی و معرفی دستگاه و ... نیاز به حمایت وجود دارد که بی‌شک به نفع محصول استراتژیک استان و تسهیل فرآوری آن نیز خواهد بود.

سفارش در فصل برداشت افزایش می‌یابد
این جوان مخترع خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه استقبال کشاورزان و بهره‌برداران زرشک از این محصول خوب بوده است، گفت: به صورت معمول در فصل برداشت زرشک سفارش برای ساخت دستگاه نیز زیاد می‌شود که بسیاری از آنان را ساخته و تحویل می دهیم.

توکلی راد با بیان اینکه در رشته نقشه‌کشی و طراحی صنعتی تحصیل کرده است، یادآور شد: من از حدود سال‌های ۹۱ و ۹۲ در حوزه کارهای علمی و پژوهشی ورود پیدا کردم و خوشحالم که با توجه به رشته تحصیلی‌ام توانستم برای کشاورزان خراسان‌جنوبی و سهل شدن کار آنان اقدامی انجام دهم.

کد خبر: ۱۱۱٬۵۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حمید ابراهیمی IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      0 0
      سلام عرض ادب آفرین به افراد ی که خلاقیت دارن و باکارشون نون حلال به سفره های کشاورز زحمت کش میدهند دمتون گرم میه قیمت دستگاه رو بفرمایید