۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۴
ارزآوری صادرات پسته ۲۰ درصد درآمد نفتی است| خروج ۴۰۰میلیون دلار از کشور با واردات موز
معاون وزیر جهادکشاورزی:

ارزآوری صادرات پسته ۲۰ درصد درآمد نفتی است| خروج ۴۰۰میلیون دلار از کشور با واردات موز

همدان - برومندی، معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی از درآمد ۶ میلیارد دلاری صادرات محصولات کشاورزی خبر داد و گفت: ارزآوری صادرات پسته ۲۰ درصد درآمد نفتی است.

به گزارش خبرنگار بازار، محمدمهدی برومندی بعدازظهر دوشنبه در بازدید از ‌پروژه‌های باغبانی شهرستان تویسرکان با اشاره به اهمیت باغبانی در تامین امنیت غذایی، گفت: در شرایط سخت تحریم تنها بخشی که مقتدرانه مقاومت کرد، بخش کشاورزی بود.

وی با بیان اینکه کشاورزان در این شرایط سخت علاوه بر تامین امنیت غذایی، محصولاتی را مازاد بر مصرف تولید کردند و از طریق صادرات موجبات ارزآوری را فراهم کردند، گفت: با همت باغداران و کشاورزان به رغم وجود مشکلات و گرفتاری‌های متعدد توانستیم در بخش کشاورزی ۶ میلیارد دلار درآمد ارزی داشته باشیم به طوری که محصول پسته به تنهایی توانست معادل ۲۰ درصد درآمد نفتی کشور، درآمد ارزی داشته باشد.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در ادامه این موضوع تاکید کرد: تخصیص اعتبار به بخش کشاورزی یک سرمایه‌گذاری بلند مدت است که استقلال کشور، اشتغال و امنیت غذایی به آن وابسته است.

سال گذشته از ۶ میلیارد دلار درآمد ارزی در بخش کشاورزی، بیش از سه میلیارد دلار در حوزه باغبانی بود

وی با بیان اینکه امنیت غذایی مهم‌ترین مولفه قدرت است، گفت: سال گذشته از ۶ میلیارد دلار درآمد ارزی سال گذشته در بخش کشاورزی بیش از سه میلیارد دلار در حوزه باغبانی بود ضمن اینکه شرایط اقلیمی کشور مزیت ایران در باغبانی است اما باغداران با محدودیت‌های جدی نسبت به سایر بخش‌ها روبرو بودند.  

برومندی با بیان اینکه تولید محصولات باغبانی صادرات محور است، مطرح کرد: ما چهار محصول باغبانی را وارد می‌کنیم که شامل موز، انبه، نارگیل و آناناس است و این چهار محصول سالانه بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان از کشور خارج می‌کند.

وی با بیان اینکه موز به تنهایی باعث خروج ۴۰۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌کند، گفت: اگر تویسرکان گردو تولید نمی‌کرد مقدار بسیار زیادتری به این مبالغ جهت ورود این محصول صرف می‌شد.

ارزآوری صادرات پسته ۲۰ درصد درآمد نفتی است| خروج ۴۰۰میلیون دلار از کشور با واردات موز

برومندی ادامه داد: سال گذشته از ۲۶۰ هزار تن گردوی تولید شده در کشور کمتر از هزار تن صادر شده و مابقی به مصرف داخلی رسیده است.  

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: سال گذشته چهار میلیون و ۱۲۰ هزار تن سیب در کشور تولید شده که از این میزان ۸۸۰ هزار تن صادر شده از این رو این اعداد نشانگر زحمات باغداران در تامین امنیت غذایی کشور است.

از ۲۴ میلیون تن محصولی که در کشور در حوزه باغبانی تولید می‌شود، بخش قابل توجهی در مسیر صادرات قرار می‌گیرد

برومندی با تصریح بر اینکه از ۲۴ میلیون تن محصولی که در کشور در حوزه باغبانی تولید می‌شود، بخش قابل توجهی در مسیر صادرات قرار می‌گیرد، عنوان کرد: این موضوع نشانگر اهمیت باغبانی در کشور است و ما باید علاوه بر توسعه و تولید پایدار در کشور، متناسب با پیشرفت‌های دنیا، در حوزه باغبانی ورود دانش داشته باشیم و تولید را در واحد سطح در باغبانی افزایش دهیم.  

وی در ادامه افزود: بق برآوردها بر اساس برنامه تدوین شده، می‌توان طی سالهای آتی (حدود ۴ تا ۵ سال)، درآمد ارزی ۳.۲ میلیارد دلاری کشور را به حدود بیش از ۱۰ میلیارد دلار رساند یعنی معادل درآمدی که امروز در پتروشیمی‌ها داریم ضمن اینکه باغبانی به تلطیف هوا، توسعه پایدار، توسعه روستاها و تکمیل صنایع تبدیلی کمک شایانی خواهد کرد.  

برومندی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای یک باغبانی توسعه یافته، نهال است و ما در این دچار عقب ماندگی‌های بسیار جدی بودیم اما امروزه ارقام بسیار مرغوبی در گردو تولید و در دست تحقیق داریم و تولید ارقام تجاری را باید در دستور کار و در راستای دیپلماسی اقتصادی قرار دهیم.  

یک میلیون از باغات کشور فرسوده است و با وجود صرف منابع آب، خاک و منابع انسانی، برداشت متناسب را نداریم

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه یک میلیون از باغات کشور فرسوده است و با وجود صرف منابع آب، خاک و منابع انسانی، برداشت متناسب را نداریم، یادآور شد: متوسط تولید گردو در کشور یک تن و ۹۰۰ کیلو است اما در صورت سرشاخه‌کاری علاوه بر کمک به تجاری سازی و انجام عملیات به‌باغی با روش‌های بهتر، حداقل نزدیک یک و نیم تن در هکتار تولید گردو خواهیم داشت.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در ادامه بازدید از پروژه‌های باغبانی شهرستان تویسرکان گفت: در کشور حدود سه میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به باغات اختصاص دارد که این باغات علاوه بر تامین میوه‌های مورد نیاز سبد غذایی کشور، بخشی از سبد صادراتی را تشکیل می‌دهد.

برومند افزود: سال گذشته از مجموع محصولات باغبانی کشور، ۳.۲ میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم و این موضوع بیانگر آن است که محصولات باغبانی دارای ارزش صادراتی بالایی است و می‌تواند در ارزآوری کشور کمک کند.

وی در ادامه افزود: برنامه‌ریزی ‌های بسیار خوبی در حوزه باغبانی صورت خواهد گرفت تا بتوانیم تولید در واحد سطح را افزایش دهیم و باغات فرسوده کشور را اصلاح، بازسازی، نوسازی، حذف و جایگزین کنیم.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: این روند شامل تمام میوه‌های گرمسیری و سردسیری و معتدلی است و به عنوان مثال در مناطق جنوب کشور در تولید خرما به عنوان یک محصول استراتژیک و دارای ارزش صادراتی، در استان‌های خرماخیز بحث حذف و جایگزینی و همینطور اصلاح و نوسازی باغات خرما را در دستور کار قرار دادیم و در شهرستان ‌هایی مثل تویسرکان در استان همدان با سرشاخه کاری گردو، تلاش می‌کنیم علاوه بر جوانسازی باغات، تولید در واحد سطح را به دو برابر افزایش دهیم.

وی در این راستا بیان کرد: این اقدامات سبب خواهد شد که ما به این ظرفیت بسیار خوب برسیم که در سالهای آینده، علاوه بر توسعه پایدار در باغبانی کشور به یک ارزآوری بسیار بالاتر و چندبرابر دست یابیم.

کد خبر: ۱۱۱٬۵۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha