۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۸
کارخانه‌های صنعتی تخم مرغ‌ها را می بلعند| کسری ۱۲۰۰ تنی تخم مرغ در یک استان
گزارش خبری ار همدان؛

کارخانه‌های صنعتی تخم مرغ‌ها را می بلعند| کسری ۱۲۰۰ تنی تخم مرغ در یک استان

همدان- همدان طی یکسال گذشته مرغ های تخمگذار خود را ۵۰۰ هزار قطعه افزایش داده اما همچنان در این استان یک هزار و ۲۰۰ تن کسری تولید تخم مرغ وجود دارد که علت آن را باید در مصرف بالای حوزه صنعتی جستجو کرد.

به گزارش خبرنگار بازار، تخم مرغ یکی از با ارزش‌ترین مواد غذایی مصرفی انسان است تا آنجا که مصرف یک عدد تخم مرغ برابر با دریافت یک ماده غذایی کامل است.

البته بااین وجود استفاده از تخم مرغ در ایران فرهنگ سازی نشده و سرانه مصرف این ماده مغذی در ایران کمتر از جهان است که بر همین اساس باید در راستای ترویج مصرف تخم مرغ تلاش‌هایی از سوی نهادهای مربوطه انجام شود چراکه مصرف این ماده غذایی در پیشگیری و ابتلا از بسیاری از بیماری‌ها موثر است.

۵۸ کشور از جمله ایران عضو کمیسیون بین المللی تخم مرغ در فائو هستند
براساس آنچه در تقویم قید شده ۱۹ اکتبر روز جهانی تخم مرغ نامگذاری شده چراکه تخم مرغ در سلامت انسان تاثیر زیادی دارد ضمن اینکه ۵۸ کشور از جمله ایران عضو کمیسیون بین المللی تخم مرغ در فائو هستند.

همین موضوع سبب شد تا مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان همدان در نشستی با خبرنگاران استان همدان که ظهر دوشنبه در سالن جلسات جهادکشاورزی همدان برگزار شد به بیان وضعیت تولید تخم مرغ در این استان و کارهایی که در راستای فرهنگسازی مصرف این ماده پروتئینی صورت می گیرد؛ بپردازد.

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان همدان اشاره به اینکه ایران دهمین کشور دنیا در تولید تخم مرغ است اما در مصرف تخم مرغ ایران شرایط مناسبی ندارد، ادامه داد: در دنیا به ازای هر نفر ۳۲۵ قطعه تخم مرغ در سال مصرف می‌شود اما این رقم در ایران به ۱۹۱ قطعه رسیده که شامل مصرف خانگی و صنعتی است.

کارخانه‌های صنعتی تخم مرغ‌های همدان را می بلعند| کسری ۱۲۰۰ تنی تخم مرغ

علیرضا قراگوزلو با اشاره به اینکه سال گذشته ۶۰۰ هزار مرغ تخمگذار داشتیم اما امسال یک میلیون و ۱۰۰ هزار قطعه مرغ تخمگذار داریم اما با کمبود تخم مرغ مواجه شده ایم، افزود: علت کمبود تخم مرغ در بازار مصرف بالا در حوزه صنعتی است.

با افزایش صادرات ماکارانی، سس، کیک و کلوچه و تولیداتی از این قبیل مصرف تخم مرغ بالا رفته است و این محصولات هم صادر می‌شود

وی با اشاره به اینکه در گذشته ۲۵ درصد مصرف تخم مرغ صنعتی بود، اضافه کرد: با افزایش صادرات ماکارانی، سس، کیک و کلوچه و تولیداتی از این قبیل مصرف تخم مرغ بالا رفته است و این محصولات هم صادر می‌شود.

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه با توجه به نقش تخم مرغ در سلامت جامعه، باید مصرف آن را افزایش داد، بیان کرد: با همکاری بخش‌های مختلف در ۱.۵ سال گذشته در زمینه افزایش مرغ تخمگذار اقدامات خوبی انجام شده و بیش از یک میلیون و ۷۶۷ قطعه ظرفیت واحدهای مرغ تخمگذار در استان همدان است که سال گذشته در بهترین حالت ۷۰۰ هزار قطعه بیشتر نتوانستیم بهره‌برداری کنیم.

وی با اشاره به اینکه امسال در حال حاضر یک میلیون و ۱۰۰ هزار مرغ تخمگذار در حال تولید در استان همدان وجود دارد، ادامه داد: تعداد مرغ تخمگدار در سال یک میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه است.

تعریف سه زنجیره تخم مرغ در استان همدان
قراگوزلو با بیان اینکه با توجه به ارزش جهانی تخم مرغ باید در این زمینه برنامه ریزی و سرمایه گذاری کنیم، افزود: امسال موفق شدیم سه زنجیره تخم مرغ در استان همدان تعریف کنیم.

وی با اشاره به اینکه در یک طرح زنجیره تخم مرغ با ۸۰۰ هزار قطعه مرغ تخمگدار، ۳۰۰ هزار پولت و ۵۰ هزار قطعه مرغ مادر تخمگدار در دست اجرا است، اضافه کرد: این زنجیره تخم مرغ شامل کارخانه جوحه کشی، کارخانه پودر تخم مرغ، کارخانه فرآوری پوکه تخم مرغ، کارخانه کود خشک کنی، کارخانه خوراک طیور و بسته بندی می شود.

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه طرح زنجیره تولید تخم مرغ بعد از تعیین استاندار همدان در قهاوند کلنگ زنی می‌شود، تاکید کرد: برای این پروژه ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام خواهد شد و بزرگترین زنجیره تولید تخم مرغ خاورمیانه است.

کارخانه‌های صنعتی تخم مرغ‌های همدان را می بلعند| کسری ۱۲۰۰ تنی تخم مرغ

وی با اشاره به اینکه ساخت یک واحد مرغ تخمگذار ۴۰۰ هزار قطعه‌ای در شهرستان بهار نیز در برنامه است، ادامه داد: همچنین ساخت یک واحد ۳۰۰ هزار قطعه‌ای در شهرستان ملایر در مرحله پیگیری است و با این روند تولید تخم مرغ استان همدان در دو سال آینده حداقل به سه برابر افزایش می‌یابد.

قراگوزلو با اشاره به اینکه کمیته‌ای به نام ترویج مصرف تخم مرغ تعریف شده که جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، صدا و سیما، شهرداری، انجمن تخم‌مرغ شناسنامه‌دار، دانشگاه علوم پزشکی؛ ارتش و ... در آن عضو هستند، افزود: همه اعضای کمیته باید در راستای افزایش مصرف تخم مرغ فعالیت کنند اما این درحالی است که در سه سال گذشته اعا فقط در جلسات شرکت کرده اند و هیچ خروجی قابل توجهی حاصل نشد در حالی که اگر بخواهیم در راستای سلامت مردم ‌گام برداریم باید دستگاه‌های دیگر هم قدم بردارند.

وی با اشاره به اینکه از نظر استاندارد تخم مرغ ۹ اسید اَمینه ضروری بدن را تامین می‌کند، اضافه کرد: اگر بخواهیم جمعیت کشور را به سمت سلامتی سوق دهیم باید مصرف تخم‌مرغ را افزایش دهیم.

سالانه ۱۹ هزار تن تخم مرغ در استان همدان تولید می‌شود و در صورتی که روند تولید به خوبی پیش برود میزان تولید تخم مرغ استان همدان به ۲۵ هزار تن خواهد رسید

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در استان همدان سالانه ۱۹ هزار تن تخم مرغ تولید می‌شود، تصریح کرد: در صورت اینکه روند تولید به خوبی پیش برود میزان تولید تخم مرغ استان همدان به ۲۵ هزار تن خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون یک هزار و ۲۰۰ تن کسری تولید تخم مرغ در استان همدان وجود دارد، ادامه داد: کسری تخم مرغ استان همدان از استان‌های همجوار تامین می‌شود.

کارخانه‌های صنعتی تخم مرغ‌های همدان را می بلعند| کسری ۱۲۰۰ تنی تخم مرغ

قراگوزلو با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۳ استان تخم مرغ مورد نیاز کشور را تامین می‌کنند و استان همدان جزو این ۱۳ استان است، افزود: تخم مرغ تولیدی در همدان به دلیل آب و هوا ماندگاری بهتر و کیفیت بهتری دارد.

وی با اشاره به اینکه تخم مرغ در همدان به صورت عددی به فروش می‌رود، اضافه کرد: کیفیت تخم مرغ ایران بهتر است چراکه پایه جیره مرغ در ایران ذرت و سویا است، اما در کشورهای دیگر از ضایعات کشاورزی استفاده می‌کنند که کیفیت تخم مرغ را پایین می‌آورد.

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه باید برای تامین نیاز استان و کشور ورود پیدا کنیم، بیان کرد: موضوع ارتقا سطح مواد و غنی سازی مواد مورد توجه است.

هیچ تخم مرغی از نظر مواد داخل آن با تخم مرغ دیگر فرق ندارد مگر اینکه غنی سازی شده باشد که این موضوع هم با تغییر جیره مرغ تغییر می‌کند

وی در رابطه با کیفیت تخم مرغ صنعتی و تخم مرغ محلی نیز افزود: هیچ تخم مرغی از نظر مواد داخل آن با تخم مرغ دیگر فرق ندارد مگر اینکه غنی سازی شده باشد که این موضوع هم با تغییر جیره مرغ تغییر می‌کند.

قراگوزلو با اشاره به اینکه ۷۰ درصد چربی موجود در تخم ‌مرغ چربی غیر اشباع است، ادامه داد: مصرف تخم مرغ در راستای سلامت جامعه به کاهش بیماری قلبی و آلزایمر کمک می‌کند.

وی در رابطه با قیمت تخم مرغ نیز با بیان اینکه باید قیمت تخم مرغ واقعی باشد و تولید کننده حمایت شود، اضافه کرد: ذرت و سویای مورد نیاز مرغداری‌ها را کاملا از طریق سامانه تامین می‌کنیم.

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه قیمت دارو، واکسن و دیگر اقلام مورد نیا برای پرورش مرغ ۶ برابر و هزینه حمل و نقل چهار برابر شده است، عنوان کرد: با توجه به این مباحث، تنظیم بازار کشور قیمت تخم مرغ را بالا برد و اکنون قیمت متعادل شده است.

وی با اشاره به اینکه از ۵۳ تن تخم مرغ تولیدی در استان همدان ۱۳ تن در بخش روستایی بود که تولید این بخش را تا حدود زیادی از دست داده ایم، ادامه داد: با این شرایط به تولید صنعتی فشار می‌آید.

قراگوزلو با اشاره به اینکه امسال مرغ بومی تامین کردیم و واکسن زدیم اما در همدان روستاییان استقبال نکردند، افزود: روستاییان برای خرید مرغ بومی و تولید تخم مرغ باید مجاب شوند چراکه پتانسیل خوبی دارند و در تولید ملی به ما کمک می‌کنند.

تخم‌مرغ یکی از محبوب‌ترین غذاهای مردم در سراسر جهان است؛ اگرچه زیاده‌روی در مصرف تخم‌مرغ مضر است، اما در حد تعادل و نیاز بدن می‌تواند فواید زیادی داشته باشد بنابراین باید فرهنگ مصرف این ماده پروتینی را در برنامه قرار داد.

کد خبر: ۱۱۱٬۵۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha