۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
ایجاد کارخانه مشابه کارخانه راکد ده ها میلیارد تومان هزینه می برد| رکود ۴۰ درصدی واحدهای تولیدی
عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با بازار:

ایجاد کارخانه مشابه کارخانه راکد ده ها میلیارد تومان هزینه می برد| رکود ۴۰ درصدی واحدهای تولیدی

علی اکبر کریمی عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: اگر بخواهیم یک کارخانه مشابه کارخانه راکد بسازیم باید ده ها میلیارد تومان هزینه کنیم اما همان کارخانه عاطل و باطل مانده است.

 علی اکبر کریمی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به میزان واحدهای تولیدی راکد در کشور اظهار داشت: مسئولین مربوطه در دولت یک عدد ۴۰ درصدی را در این زمینه اعلام کردند و این بدین معناست که ۴۰ درصد از صنایع ما عملاً تعطیل و یا با ظرفیتهای پایین و در حد تعطیل فعالیت می‌کند که این مسئله یک خسران بزرگ برای اقتصاد ملی تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه در برخی از اوقات واحدهای تعطیل شده و راکد همه چیز داشته و حتی به پرسنل خود حقوق می دهند اظهار داشت: با این حال متاسفانه این واحدها، تولیدی از خود ندارند و این مسئله خسارت بزرگی برای اقتصاد ملی است لذا اگر ما بخواهیم یک ظرفیت ۱۰ درصدی در صنعت ایجاد کنیم باید چند صد هزار متر سوله و سرمایه گذاری و تجهیزات داشته باشیم یعنی ما اگر بخواهیم یک کارخانه مشابه کارخانه راکد بسازیم باید ده ها میلیارد تومان هزینه کنیم اما همان کارخانه عاطل و باطل مانده است و می توان با کمترین هزینه و یک سرمایه در گردش، این واحدها را احیا کرد و راه انداخت، بنابراین این قبیل مشکلات بزرگترین خسارتی است که امروز اقتصاد ملی ما با آن مواجه است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: سهل الوصول ترین راهکار برای جهش تولید، پرداختن به امور و مشکلات واحدهای تعطیل راکد است.

 وی با اشاره به عمده مشکلات واحدهای راکد اظهار داشت: این واحدها مشکلات مختلفی دارند، اما مهمترین مشکلاتی که این واحدها دارند بحث بدهی‌های بانکی است لذا این واحدها  معمولاً وام‌هایی اخذ کرده‌اند و نتوانستند آن را پرداخت کنند و این موارد تبدیل به پرونده‌های حقوقی شده است و در برخی موارد هم بانک ها اقدام به توقیف واحد تولیدی کرده اند.

این نماینده تاکید کرد: موضوع بعدی مربوط به مشکلات مالکیتی است، خیلی اوقات در راستای فعالیت این واحدهای تولیدی شرکای بودند و اختلاف پیدا کردند و کارشان به دعوا و اختلاف حقوق کشیده است. موضوع بعدی هم مشکلات مربوط به سرمایه در گردش است لذا واحدهایی هستند که همه چیز داشته و مدیریت خوب هم دارند اما سرمایه در گردش ندارند لذا به دلیل اینکه سرمایه در گردش ندارد واحد تولیدی نمی تواند به میزان و اندازه اندازه لازم فعالیت کند.

کریمی ادامه داد: بخشی از عوامل هم مربوط به فرسودگی و از رده خارج شدن ماشین آلات و تجهیزات خط تولید است لذا برخی واحدها هستند که قدیمی بوده و به عنوان مثال محصولشان به طور کل از بین رفته و به کالای تولیدی شان نیازی نیست.

کد خبر: ۱۱۱٬۴۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha