۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۵
 دو سوم واحدهای تولیدی کشور راکد هستند| اَبَر تورم‌ها، مهم ترین موانع تولید
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با بازار:

دو سوم واحدهای تولیدی کشور راکد هستند| اَبَر تورم‌ها، مهم ترین موانع تولید

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: مهم ترین امری که واحدها را از مدار خارج می کند نبود ثبات اقتصادی و عدم تثبیت نرخ ارز است که باید مدنظر قرار گیرد.

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به تعداد واحدهای تولیدی راکد مانده در کشور گفت: تقریباً یک سوم از ظرفیت نصب شده و سرمایه گذاری شده ما مشغول به کار است و دو سوم آن خالی است یعنی دو سوم واحدهای تولیدی ما راکد هستند .

وی تاکید کرد: این واحدها یا تعطیل هستند و یا از ظرفیت موجود به طور کامل استفاده نمی کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که ما از ۳۰ درصد ظرفیت تولیدی خود در کشور استفاده می کنیم بیان داشت: البته رقم واحدهای راکد در هر استان متنوع است و شاید نتوان به راحتی آماری در این زمینه ارائه کرد با این حال ممکن است در هر استان ۳۰ الی ۴۰ درصد واحد راکد تولیدی وجود داشته باشیم.

طغیانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که به نظر شما نیاز اصلی این واحدهای راکد چیست؟ گفت: مشکل اصلی این واحدها رکود اقتصادی است لذا ما در حال حاضر دچار رکود تورمی هستیم؛ هم به دلیل افزایش هزینه های تولید و هم به دلیل نداشتن بازار چرا که کالاهای مورد نظر به درستی به فروش نمی رسند و به همین دلیل هم هست که واحدها به زیر ظرفیت خود رسیده اند.

این نماینده مجلس ادامه داد: مهم ترین اتفاقی که باید در این راستا رخ بدهد این است که بتوان تورم را کنترل کرد آن هم کنترل تورمی که با افزایش نقدینگی همراه است البته خود تورم از جنس این که قیمت ها افزایش پیدا کند در برخی موارد تشویق کننده تولید است اما ابرتورم ها مانع تولید هستند 

طغیانی بیان داشت: مهم ترین امری که واحدها را از مدار خارج می کند عدم نبود ثبات اقتصادی و نبود و عدم تثبیت نرخ ارز است که باید مدنظر قرار گیرد.

۴۰ درصد از صنایع ما عملاً تعطیل و یا با ظرفیتهای پایین  فعالیت می‌کنند
در این زمینه علی اکبر کریمی عضو کمیسیون صنایع مجلس هم گفت: اگر بخواهیم یک کارخانه مشابه کارخانه راکد بسازیم باید ده ها میلیارد تومان هزینه کنیم اما همان کارخانه عاطل و باطل مانده است.

 علی اکبر کریمی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به میزان واحدهای تولیدی راکد در کشور اظهار داشت: مسئولین مربوطه در دولت یک عدد ۴۰ درصدی را در این زمینه اعلام کردند و این بدین معناست که ۴۰ درصد از صنایع ما عملاً تعطیل و یا با ظرفیتهای پایین و در حد تعطیل فعالیت می‌کند که این مسئله یک خسران بزرگ برای اقتصاد ملی تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه در برخی از اوقات واحدهای تعطیل شده و راکد همه چیز داشته و حتی به پرسنل خود حقوق می دهند اظهار داشت: با این حال متاسفانه این واحدها، تولیدی از خود ندارند و این مسئله خسارت بزرگی برای اقتصاد ملی است لذا اگر ما بخواهیم یک ظرفیت ۱۰ درصدی در صنعت ایجاد کنیم باید چند صد هزار متر سوله و سرمایه گذاری و تجهیزات داشته باشیم یعنی ما اگر بخواهیم یک کارخانه مشابه کارخانه راکد بسازیم باید ده ها میلیارد تومان هزینه کنیم اما همان کارخانه عاطل و باطل مانده است و می توان با کمترین هزینه و یک سرمایه در گردش، این واحدها را احیا کرد و راه انداخت، بنابراین این قبیل مشکلات بزرگترین خسارتی است که امروز اقتصاد ملی ما با آن مواجه است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: سهل الوصول ترین راهکار برای جهش تولید، پرداختن به امور و مشکلات واحدهای تعطیل راکد است.

 وی با اشاره به عمده مشکلات واحدهای راکد اظهار داشت: این واحدها مشکلات مختلفی دارند، اما مهمترین مشکلاتی که این واحدها دارند بحث بدهی‌های بانکی است لذا این واحدها  معمولاً وام‌هایی اخذ کرده‌اند و نتوانستند آن را پرداخت کنند و این موارد تبدیل به پرونده‌های حقوقی شده است و در برخی موارد هم بانک ها اقدام به توقیف واحد تولیدی کرده اند.

این نماینده تاکید کرد: موضوع بعدی مربوط به مشکلات مالکیتی است، خیلی اوقات در راستای فعالیت این واحدهای تولیدی شرکای بودند و اختلاف پیدا کردند و کارشان به دعوا و اختلاف حقوق کشیده است. موضوع بعدی هم مشکلات مربوط به سرمایه در گردش است لذا واحدهایی هستند که همه چیز داشته و مدیریت خوب هم دارند اما سرمایه در گردش ندارند لذا به دلیل اینکه سرمایه در گردش ندارد واحد تولیدی نمی تواند به میزان و اندازه اندازه لازم فعالیت کند.

کریمی ادامه داد: بخشی از عوامل هم مربوط به فرسودگی و از رده خارج شدن ماشین آلات و تجهیزات خط تولید است لذا برخی واحدها هستند که قدیمی بوده و به عنوان مثال محصولشان به طور کل از بین رفته و به کالای تولیدی شان نیازی نیست.

کد خبر: ۱۱۱٬۲۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha