۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۶
دولت، توسعه کشاورزی قراردادی را در دستور کار قرار دهد
رئیس سازمان امور عشایر ایران:

دولت، توسعه کشاورزی قراردادی را در دستور کار قرار دهد

علایی مقدم، رئیس سازمان امور عشایر ایران با تأکید بر لزوم توسعه کشاورزی قراردادی اظهارکرد: کشاورزی قراردادی باعث پیاده سازی الگوی کشت و در نهایت هم تولید محصولات متناسب با نیاز و پتانسیل منطقه می شود.

به گزارش بازار، شاهپور علایی مقدم، معاون وزیر و رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اینکه روستاییان و عشایر در خط مقدم تولید و فعالیت کشاورزی قرار دارند گفت: جمعیت روستایی ما به دلیل تغییرات اقلیمی و عدم توجه به صنایع تبدیلی و تکمیلی نسبت به قبل و ابتدای انقلاب و در طول این چهل سال کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه روستاییان حدود ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور را تشکیل می دهند افزود: در حال حاضر ۲۵۲ هزار خانوار عشایری در ۵۹ درصد از سرزمین جغرافیایی کشورمان زندگی می کنند.

رئیس سازمان امور عشایر ایران به اهمیت و جایگاه ویژه عشایر نیز اذعان و اظهارکرد: سهم عشایر در توسعه پایدار و امنیت غذایی خیلی بی بدیل است.

علایی مقدم با بیان اینکه هر یک از عشایر گوشت مورد نیاز ۲۰ نفر ایرانی را تولید می کند افزود: ۴۰ درصد از فرش صادراتی کشور ما توسط زنان عشایری، ۳۵ درصد صنایع دستی و ۴۵۰ هزار تن شیر و فرآورده های لبنی نیز توسط عشایر تولید می شود.

وی با اشاره به تولید ۱۳۰ میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات در سال گفت: یکی از موانع صنعتی شدن بخش کشاورزی در روستاها مربوط به برخی قوانین و روند کند مکانیزاسیون و عدم توجه به تکنولوژی است.

علایی مقدم همچنین تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی را ضروری خواند و گفت: اگر کشاورزی صرفه اقتصادی نداشته باشد کشاورزان و روستاییان هم قطعاً یافته های تحقیقاتی را نخواهدپذیرفت.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با تأکید بر لزوم توسعه کشاورزی قراردادی اظهارکرد: کشاورزی قراردادی باعث پیاده سازی الگوی کشت و در نهایت هم تولید محصولات متناسب با نیاز و پتانسیل منطقه می شود.

علایی مقدم انجام حمایت های فنی و مهندسی از بخش کشاورزی را نیز ضروری خواند و گفت: قوانین ما باید طوری وضع شوند که روستانشینان در روستاها بمانند و به کار کشاورزی و دامداری علاقه داشته باشند.

وی ضمن اشاره به توجه ویژه دولت سیزدهم به مناطق روستایی و عشایر همچنین از مسئولان ذیربط تقاضا کرد که حمایت های آبی و یارانه ای برای تأمین علوفه دام را اعمال کنند.

کد خبر: ۱۱۱٬۰۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha