راهکارهایی برای ایجاد بازار گاز در ایران
در ششمین جلسه کمیسیون انرژی اتاق تهران مطرح شد؛

راهکارهایی برای ایجاد بازار گاز در ایران

در نشست کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران، زمینه‌های ایجاد بورس گاز در ایران مورد بررسی فعالان اقتصادی قرار گرفت.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، در ششمین جلسه کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران، کارآفرینان و فعالان اقتصادی حوزه انرژی به تحلیل رویکردهای دولت سیزدهم در بخش انرژی پرداختند. همچنین در این نشست، طرح ایجاد بازار گاز که مطالعات آن از سوی اندیشکده شریف صورت گرفته، به نقد گذاشته شد و نمایندگان بخش‌خصوصی دیدگاه‌ها و انتظارات خود از این طرح را مطرح کردند.

در ابتدای این جلسه رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران، گریزی به آخرین تحولات و اتفاقات حوزه انرژی در ایران و جهان طی هفته‌های اخیر، زد. وی در گزارش کوتاهی، وضعیت نابسامان طرح‌های توسعه‌ای نفتی در کشور را تشریح کرد و از آنچه تاکنون در راستای اجرای هشت طرح تولید نفت‌خام و میعانات گازی در جنوب ایران انجام شده، رونمایی کرد (اینجا را بخوانید).

پدیدار سپس، به گزارش اخیر بانک جهانی اشاره کرد که بر اساس آن، این نهاد بین‌المللی از پرداخت ۳۵ میلیارد دلار یارانه در بخش گاز طی سال ۲۰۲۰ در جهان خبر داده است و گفت: بر اساس این گزارش، ۴۰ درصد از کل پرداخت یارانه گاز در جهان، سهم ایران بوده‌است. وی همچنین به گزارش دیگری اشاره کرد که بر اساس آن، آمریکا با تولید ۲۴ درصد از گاز جهان، معادل ۴۷ درصد برق موردنیاز خود را از گاز تامین می‌کند در حالی که ایران با ۶ درصد تولید گاز جهان، معادل ۸۹ درصد برق خود را از این محل تامین می‌کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه، با اشاره به برآورد برخی گزارش‌های بین‌المللی، یادآور شد که قیمت گاز طبیعی در جهان با شتاب زیادی در حال افزایش است به طوری که هفته گذشته و طی دو روز، قیمت گاز طبیعی بیش از ۱۰ درصد افزایش یافت. به گفته وی، طی یک سال اخیر نیز قیمت گاز طبیعی ۱۸۰ درصد افزایش داشته است.

راهکاری برای ایجاد بورس گاز
در این نشست همچنین، سید رضا میرنظامی از اندیشکده حکمرانی شریف، به تحلیل مطالعه‌ای از سوی این اندیشکده با موضوع الزامات ایجاد بازار گاز پرداخت. این طرح به بررسی زمینه‌های ایجاد بورس گاز در ایران می‌پردازد.

میرنظامی، سیاست گازرسانی حداکثری به تمام نقاط کشور را موجب وابستگی شدید سبد مصرف نهایی انرژی به گاز طبیعی عنوان کرد به طوری که به گفته وی، سهم گاز در این سبد در ایران، بیش از ۵۰ درصد است در حالی که این میزان در کشورهایی مانند ترکیه و آمریکا کمتر از ۲۵ درصد است.

وی با بیان اینکه کسری در تامین گاز به طور مستقیم بر بخش برق تاثرگذار بوده‌است، افزود: مصرف سوخت مایع حتی به فصول گرم سال نیز رسیده و این در حالی است که مصرف سوخت مایع نیروگاه‌ها در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۶ حدود دو برابر افزایش یافته و به رقم ۱۶ میلیارد لیتر رسیده است.

این عضو اندیشکده حکمرانی شریف سپس، به روند قیمت گاز در کشور اشاره کرد و افزود: با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، قیمت گاز حدود ۳ برابر شد اما با عدم پایبندی به اجرای این قانون، قیمت این فرآورده در سال ۹۹ به یک‌دهم قیمت هدفگذاری شده در قانون رسید.

میرنظامی سپس به برخی راه‌حل‌ها برای ساماندهی به بازار گاز در کشور اشاره کرد و ایجاد بازار فیزیکی گاز، راه‌اندازی بازار سلف گاز و قرارداد دوجانبه را از جمله راهکارهای موجود برشمرد. به گفته وی، دولت خریدار تضمینی طرح‌های صرفه‌جویی گاز از محل طرفه‌جویی سوخت مایع مصرف در نیروگاه‌ها بر پایه ماده ۱۲ است.

در ادامه، برخی از اعضای کمیسیون نیز دیدگاه‌های خود پیرامون این موضوع را مطرح کردند. محمدحسن دیده‌ور، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، چالش اصلی شرکت‌های خصوصی در حوزه گاز و انرژی را لجستیک و حمل‌ونقل عنوان کرد و یادآور شد که دولت هیچ‌گونه خدماتی به صادرکنندگان برای استفاده از گاز فله ارائه نمی‌دهد.

مهراد عباد دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز، بر لزوم تمرکز بخش‌خصوصی بر LNG تاکید کرد و یادآور شد که نوسازی تجهیزات صنایع گازی در کشور به سرمایه‌گذاری خارجی با مشارکت بخش‌خصوصی نیاز جدی دارد.

پس از ارائه برخی دیدگاه‌ها و پیشنهادها از سوی اعضای کمیسیون در رابطه با طرح ایجاد بازار گاز در کشور، مقرر شد این طرح پس از اعمال نظرات بخش‌خصوصی، تکمیل و در اختیار کمیسیون انرژی و اتاق تهران جهت ارائه به دولت قرار گیرد.

در این نشست همچنین کاظمی از اعضای کمیسیون انرژی اتاق تهران، به تحلیل عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای و فرصت‌های پیش‌رو برای ایران پرداخت.

کد خبر: ۱۱۱٬۰۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha