۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۲
بانک‌ها محل اجرای طرح تولیدی را به‌عنوان ضمانت قبول نمی‌کنند
یک فعال کشاورزی؛

بانک‌ها محل اجرای طرح تولیدی را به‌عنوان ضمانت قبول نمی‌کنند

همدان- در حالی وجود سرمایه در گردش ضامن جهش تولید محسوب می شود که بانک ها محل اجرای طرح تولیدی را به‌عنوان ضمانت قبول نمی‌کنند و این موضوع مشکل اساسی در دریافت وام برای تولیدکنندگان است.

به گزارش خبرنگار بازار، تولیدکنندگان همواره با دغدغه هایی از تامین مواد اولیه، گرانی و نوسانات در این عرصه، بازار فروش و صادرات و مشکلاتی از این قبیل روبرو هستند اما در این مسیر، موضوع سرمایه در گردش یکی از مواردی است که در صورت تامین آن می توان یک تولیدکننده را در مسیر توسعه واحد خود و البته ورود به استفاده از تمام ظرفیت اسمی شرکت یا واحد تولیدی یا کارخانه اش دید.

اما در این عرصه، متاسفانه بارها شاهد سنگ اندازی هایی از سوی بانک ها هستیم، به نوعی که می توان تامین منابع مالی بزرگ‌ترین مانع جهش تولید و در این عرصه، بانک ها را یکی از موانع اصلی در این عرصه دانست.

شهرستان بهار در استان همدان نیز با این مشکلات روبرو است به نوعی که بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ به ویژه در عرصه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی این شهرستان با مسائلی از این قبیل روبرو هستند.

در این عرصه یکی از صاحبنظران در بازدید خبرنگاران از واحدهای صنایع تبدیلی بهار صحبت هایی داشت که در ادامه می خوانید:

عبدالحسین اکبری در این راستا با بیان اینکه در بحث تولید جلسات متعددی با بانک‌ها برگزار می شود، بانک‌ها محل اجرای طرح را به‌عنوان ضمانت قبول نمی‌کنند و این موضوع مشکل اساسی جهت دریافت وام برای تولیدکنندگان شده است، عنوان کرد: تولیدکندگان در بخش‌های مختلف وابسته به صنعت هستند، در صنعت فلز و پتروشیمی اگر افزایش قیمت داشته باشیم و یا به‌واسطه تحریم‌ها تغییرات قیمتی را تجربه کنیم، این موضوع روی کار تولیدکنندگان هم اثر می‌گذارد و موجب افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز آن‌ها می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار با تصریح بر اینکه یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان ما آن است که این موارد در بورس عرضه می‌شوند، اظهار کرد: با این روند، تنظیم بازار به دست آن‌ها می‌افتد و بخش تولید در صنعت و کشاورزی با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود.

بانک‌ها محل اجرای طرح تولیدی را به‌عنوان ضمانت قبول نمی‌کنند

وی در ادامه صحبت‌های خود مطرح کرد: نهاده‌های مورد نیاز بخش کشاورزی به صنایع پتروشیمی وابسته هستند و این مشکل دیگر تولیدکنندگان ما نیز محسوب می‌شود.

در سال ۹۹ بخش کشاورزی ما ضرر کرد
اکبری با بیان اینکه افزایش قیمت مواد اولیه را شاهدیم اما در فروش این افزایش قیمت‌ها را نداریم، گفت: در سال ۹۹ بخش کشاورزی ما ضرر کرد و تولیدکنندگان ما در حوزه صنایع تبدیلی نیز دچار این زیان‌ها شدند.

وی به افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل و دیگر موارد نیز اشاره کرد و افزود: همه این‌ها دست به دست می‌دهند و در کنار گران شدن هزینه‌های بسته‌بندی برای کشاورز و تولیدکننده، موجب می‌شوند که تولیدکنندگان یا ضرر می‌کنند و یا با حداقل سود پیش می‌روند.

این فعال عرصه کشاورزی با بیان آنکه متأسفانه این روند باعث می‌شود که سرمایه‌های بخش مذکور به حوزه کشاورزی برنمی‌گردند و وارد حوزه‌های دیگری می‌شوند، گفت: درآمدهای بخش کشاورزی به این حوزه برنمی‌گردد، درحالی که این درآمدها می‌توانستند در حوزه مکانیزاسیون خرج شوند، هزینه‌های تولید را پایین آورند و وارد کار حوزه کشاورزی شوند.

فعالیت ۱۱۸ واحد صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در شهرستان بهار
اکبری با بیان آنکه شهرستان بهار یکی از قطب‌های تولید در بخش کشاورزی است، عنوان کرد: این شهرستان با توجه به شرایط اقلیمی، آب‌وهوایی و خاک خود دارای توانمندی‌های بسیاری در بخش کشاورزی به‌ویژه صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

وی با بیان اینکه عمده محصولات کشاورزی در این شهرستان گندم و جو آبی و دیم و البته سیب زمینی است، تصریح کرد: در این راستا در داخل شهرستان بهار انبارهایی مجهز به‌صورت بالای صفر به تعداد ۵۲ واحد و انبارهای سرد دومنظوره بالای صفر و زیر صفر به تعداد چهار واحد تأسیس شده است.

اکبری با بیان اینکه اصلی‌ترین تولیدات شهرستان بهار در سه قسمت است، اظهار کرد: این تولیدات در حوزه‌های امور دام شامل تولید گوشت سفید، شیر، عسل و غیره با تولید ۶۷ هزار تُن تولید، محصولات زراعی شامل سیر، سیب زمینی، غلات و غیره با تولید ۵۳۱ هزار تُن و محصولات باغی و گلخانه‌ای با تولید ۴۵ هزار تُن است.

وی در ادامه با بیان اینکه حدود ۴۳۹ واحد صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در استان همدان وجود دارد، عنوان کرد: از این میزان ۱۱۸ واحد در شهرستان بهار وجود دارد که اشتغال‌زایی برای دو هزار و ۵۴۳ نفر را در پی داشته است.

اکبری با اشاره به اینکه تعداد پروانه‌های صادره از سوی جهادکشاورزی برای این واحدها مناسب بوده و به ۳۲۶ واحد می‌رسد، گفت: این واحدها نیز اشتغال‌زایی برای چهار هزار و ۳۹۰ نفر را در استان همدان به همراه داشته که ۹۹ واحد آن با اشتغال‌زایی برای یک‌هزار و ۲۱۹ نفر در شهرستان بهار بوده است.

بانک‌ها محل اجرای طرح تولیدی را به‌عنوان ضمانت قبول نمی‌کنند

این فعال عرصه کشاورزی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌هایمان ورود به عرصه کشت محصولات کم‌آب‌بری چون زعفران و گل محمدی و تولیدات گلخانه‌ای است و توانسته‌ایم در شهرستان بهار در تولید محصولاتی چون گوشت شتر مرغ، بوقلمون، مرغ، قارچ، سیب زمینی، آلو و خیار رتبه نخست را در استان داشته باشیم.

بانک‌ها محل اجرای طرح را به‌عنوان ضمانت قبول نمی‌کنند و این موضوع مشکل اساسی جهت دریافت وام برای تولیدکنندگان شده است. این درحالی است که تولیدکنندگان به ویژه در شهرستان هایی که به لحاظ کشاورزی مطرح هستند نه تنها می توانند اشتغالزایی و درآمدزایی را به همراه داشته باشند بلکه می توانند قدم در مسیر کشاورزی قراردادی گذاشته و موجب کاهش ضایعات بخش کشاورزی، هدفمند شدن کشاورزی، صرفه جویی و ارتقای بهره وری، و البته بهبود فضای صادراتی و تکمیل زنجیره تولید شوند.

بدین سان، امید است تا در سال  «تولید؛  پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» شاهد چنین سنگ اندازی هایی نباشیم.

کد خبر: ۱۱۱٬۰۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha