۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹
تأمین آب شهرک‌های صنعتی استان سمنان چالش جدی است/ضرورت افزایش بهره‌وری از آب
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان:

تأمین آب شهرک‌های صنعتی استان سمنان چالش جدی است/ضرورت افزایش بهره‌وری از آب

سمنان - مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی سمنان با تأکید بر لزوم افزایش بهره‌وری و حداکثر بازچرخانی آب در واحدهای صنعتی گفت: تأمین آب شهرک‌های صنعتی استان امروز به یک چالش جدی تبدیل‌شده است.

حسن آل‌بویه در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن بیان اینکه مسئله‌ی تأمین آب بخش صنعت و معدن یکی از چالش‌ها و موانع جدی توسعه‌ی اقتصادی استان سمنان محسوب می‌شود، اظهار داشت: سند توسعه آب استان سمنان تهیه و سال گذشته در شورای برنامه‌ریزی این استان تصویب شد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس این سند این شرکت در کوتاه‌مدت برنامه‌ریزی برای افزایش بهره‌وری و حداکثر بازچرخانی آب را در برنامه‌های عملیاتی خود تعریف کرده است، افزود: در میان‌مدت از محل انتقال پساب شهری، تخصیص آب‌های سطحی و تغییر کاربری چاه‌های آب سایر مصارف از محل افزایش بهره‌وری آن مصارف و کاهش مصرف آب و معادل آن تخصیص به بخش صنعت و معدن را پیگیری و اجرایی می‌کند.

ضرورت انتقال آب بین حوضه‌ای

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان با تأکید بر اینکه وظایف و تکالیف همه‌ی ذینفعان در این سند مشخص‌شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر استان سمنان در همه‌ی بخش‌های مصرف آب و به‌ویژه بخش صنعت و معدن از استان‌های نمونه‌ی رعایت الگوی مصرف و بهره‌وری آب محسوب می‌شود.

آل‌بویه تصریح کرد: عدد مطلق آب مصرفی اجرای کامل و بهینه‌ی موارد اشاره‌شده فقط می‌تواند وضعیت فعلی سرمایه‌گذاری انجام‌شده در بخش صنعت و معدن استان را تا حدودی تأمین کند و این در حالی است که برای بهره‌برداری از منابع عظیم زیرساختی و معدنی استان ناگزیر باید در بلندمدت انتقال آب بین حوضه‌ای انجام شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از عوامل تولید قابل‌انتقال نیست بیان کرد: زمین‌های بلامعارض و هموار، اقلیم آب و هوایی برای تولید همه‌ی گروه‌های صنعت در تمام فصول سال، موقعیت جغرافیایی برای دسترسی آسان به بازار مصرف و تأمین مواد اولیه بخصوص معادن غنی و متنوع، امکان استقرار صنایع با رعایت شاخص‌های زیست‌محیطی و ... ازجمله عواملی است که برای تولید قابل‌انتقال نیست.

۱۱ هزار هکتار ناحیه، شهرک و منطقه ویژه در استان سمنان وجود دارد

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعی استان سمنان گفت: سایر عوامل تولید ازجمله آب امکان انتقال برای تأمین بخش صنعت و معدن را دارد؛ بنابراین اگر رسالت و تکلیف توسعه‌ی صنعتی استان سمنان را یک تکلیف ملی برای توسعه‌ی اقتصادی کشور تلقی کنیم، تأمین آب می‌تواند در کوتاه‌مدت یک جهش و تحول اقتصادی در سطح استانی و ملی ایجاد کند.

آل‌بویه از وجود ۲۶ شهرک، ناحیه و منطقه صنعتی و سه منطقه‌ی ویژه اقتصادی با مساحت بیش از ۱۱ هزار هکتار در سطح استان سمنان خبر داد و گفت: ایجاد سایر زیرساخت‌های توسعه‌ی صنعتی ازجمله خطوط انرژی، راه‌های دسترسی زمینی، ریلی و هوایی، منابع انسانی ماهر و دانش‌آموخته برای تحقق اهداف این نهاد در راستای تأمین آب در دستور کار قرار دارد.

کد خبر: ۱۱٬۰۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha