۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸
ماموریتها و چالشهای آقای رئیس کل؛ ضرورت شفافیت رژیم ارزی و تعدیل نرخ سود بانکی
سیاست های پولی قربانی دیدگاههای مالی نشود!

ماموریتها و چالشهای آقای رئیس کل؛ ضرورت شفافیت رژیم ارزی و تعدیل نرخ سود بانکی

کارشناسان می گویند؛ رئیس کل بانک مرکزی درحالی مدیریت ساختمان شیشه ای میرداماد را عهده دار شده که وضعیت اقتصاد کشور اورژانسی است، بنابراین اقدامات وی باید طوری باشد که آرامش را به اقتصاد کشور برگرداند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از کش و قوس های فراوان بالاخره علی صالح آبادی که پیشینه مدیریت ۱۰ ساله بر سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیر عاملی چند ساله بانک توسعه صادرات را در کارنامه فعالیت خود دارد هفته گذشته از سوی هیئت دولت به عنوان رئیس کل بانک مرکزی معرفی شد. صالح آبادی درحالی سکاندار مهمترین جایگاه سیاست گذار پولی و تصمیم گیری اقتصادی کشور شده است که او کوله باری از تجربه در بخش مالی و البته پولی دارد.

رئیس کل جدید بانک مرکزی باید اقتدار خود را در حیطه مسئولیتی که دارد حفظ کند بنابراین سیاست گذاری ها و تصمیمات او باید در جهت توجه به بازارپول، کنترل نقدینگی و تورم که با معیشت مردم و اقتصاد کشور سرو کار دارد باشد

ضرورت تمرکز رئیس کل جدید بانک مرکزی بر بازار پول و ایجاد تعادل در بازار ارز
بسیاری معتقدند؛ علاوه بر صالح آبادی جوان، افراد اقتصاد بلد و کارکشته زیادی توانایی مدیریت بانک مرکزی را به خوبی داشته اند، اما وی در این آوردگاه به دلیل تفکرات همسو با بدنه دولت توانسته است گوی رقابت را از این میدان برباید.

البته خیلی از اقتصاددانان با وجودی که وی را مدیری مجرب و توانمند می دانند اما بیم از آن دارند که مبادا به دلیل نزدیکی با دولت، در امور اقتصادی و سیاست گذاریهای بانک مرکزی بخصوص تامین نیازهای مالی دولت، بله قربانگو شود و اقتدار خود را در حیطه مسئولیتی حفظ نکند و یا اینکه چون تخصص وی امور مالی است سیاست گذاری ها و تصمیمات او به جای توجه به بازار پول، کنترل نقدینگی و تورم که با معیشت مردم و اقتصاد کشور سر و کار دارد به بسمت بازار مالی بچربد.

حال در شرایطی که قیمت ها در بازار ارز آشفته و نرخ سود بانکی به نسبت نرخ بالای تورم نامتعادل است، سرمایه گذاران مدتهاست به انتظار نشسته و چشم به راه سیاست گذاریهای جدید از سوی رئیس کل جدید هستند، بانکها نیز عملکرد چندان خوبی ندارند و وضعیت اقتصاد کشور ناخوش است، بنابراین صالح آبادی باید با برنامه ریزی درست و راهکارهای کارشناسانه و اصولی بازارها را به خوبی مدیریت کند و نگذارد اوضاع از این بدتر شود. وضعیتی که به دلیل ناکارآمدی و ضعف مدیریتی همچنین اتخاذ برخی تصمیمات غیر کارشناسانه، پول ملی را بی ارزش و مردم را گرفتار کرده است.

تصمیم گیری ها باید طوری باشد که قیمت ها در بازار با نظارت دقیق و اعمال سیاستهای اصولی متعادل شوند چرا که قیمت ها در بازار از نرخ ارز تبعیت می کنند و اگر آشفته بازار ارز ادامه داشته باشد، نه تنها کنترل بازار سخت خواهد بود بلکه مردم نیز از عملکرد دولت و بانک مرکزی ناراضی و ناامید خواهند شد

اولین اقدام صالح آبادی مشخص کردن رژیم ارزی
«آلبرت بغزیان» اقتصاددان و عضو هئیت علمی دانشگاه تهران در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره اقدامات ضرب الاجلی که بانک مرکزی با مدیریت جدید در حالی که اکنون همه بازارها بلاتکلیف، سرمایه گذاران چشم انتظار و تورم با رشد شتابنده ای درحرکت است، باید به کار گیرد گفت:‌ به نظر می رسد رئیس کل بانک مرکزی باید اقتصاد بلد باشد چرا که این بانک یک نهاد سیاست گذاراست و آنقدر که با مباحث اقتصادی و سیاست های پولی و ارزی سرو کار دارد با سیاست های مرتبط با بورس و بخش خصوصی و... سر و کار ندارد، البته هر چند باید در مسیر تحول بخشی با سیاست گذاری های خاص آنگونه که اقتصاد کشور بر ریل رشد قرار گیرد و موانع سد راه پیشرفت برطرف شوند به همه جوانب نیز نگریسته شود. درچنین شرایطی ابتدا باید به وضعیت بازار ارز با هدف متعادل شدن قیمت ها رسیدگی و در این راستا رژیم ارزی کشور را مشخص کند.

وی با بیان اینکه اولین اقدام بانک مرکزی مشخص کردن رژیم ارزی است تا مدیران این بانک بدانند قیمت ها را در چه محدوده ای مدیریت کنند، افزود: تصمیم گیری ها باید طوری باشد که قیمت ها در بازار با نظارت دقیق و اعمال سیاستهای اصولی کارشناسانه متعادل شوند. چرا که قیمت ها در بازار از نرخ ارز تبعیت می کنند و اگر آشفته بازار ارز ادامه داشته باشد، نه تنها کنترل بازار سخت بلکه مردم نیز از عملکرد دولت و بانک مرکزی ناراضی و ناامید می شوند. از طرفی اینکه صالح آبادی اعلام می کند «تقویت تعاملات بانکی و تعامل با بخش خصوصی اولویت های بانک مرکزی است» چنین رویکردی هرچند می تواند راهکاری اصولی و بجا باشد اما به نظر می رسد در شرایط فعلی اقتصاد کشور و انتظاری که مردم از رئیس کل جدید دارند، توجه به بهبود معیشت مردم و جلوگیری از رشد سرسام آور قیمت ها با کنترل نرخ ارز دربازار باید اولویت نخست کاری بانک مرکزی باشد.

بی توجهی به مدیریت نرخ ارز در بازار موجب شده تا نرخ دلار طی چند سال اخیر از ۳ هزارتومان به بیش از ۳۰ هزار تومان برسد و قیمت همه کالاها و خدمات در بازار نیز به تبع افزایش نرخ ارز با رشدی بالا صعودی شوند

چرا دلار ۳ هزار تومانی ۳۰ هزار تومان شد؟
به گفته این اقتصاددان، بی توجهی به مدیریت نرخ ارز در بازار موجب شده تا نرخ دلار طی چند سال اخیر از ۳ هزارتومان به بیش از ۳۰ هزار تومان برسد و قیمت همه کالاها و خدمات در بازار نیز به تبع افزایش نرخ ارز با رشدی بالا صعودی شوند. پنیرکیلویی ۱۰۰ هزارتومان، پراید ۱۳۰ میلیونی و برنج هرکیلو ۵۰ هزارتومانی نمونه ای از رشد سرسام آور قیمت هاست که ناشی از بی تدبیری مدیران بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت درمدیریت نرخ ارز و کنترل بازار است.

وی علاوه برمدیریت نرخ ارز در بازار توجه به عملکرد بانکها و افزایش توان اقتدار این بانک برشبکه بانکی را مهم دانست و گفت: بانک ها هم اکنون خود مختار شده اند. این کم توجهی ها که ناشی از ضعف مدیریت بانک مرکزی است باعث شده که منابع از بانک ها به نفع عده ای خاص خارج و جذب بخش تولید نشود، منابعی که معمولا به جای توسعه اقتصاد کشور با امضاهای طلایی به سمت بازارهای سوداگری می رود.

بغزیان سومین اولویت کاری مدیر کل جدید بانک مرکزی را توجه به تعدیل نرخ سود بانکی با هدف جلوگیری از رشد نقدینگی و تورم در کشور عنوان کرد و افزد:‌ با اجرای سیاست های ضد تورمی می توان نرخ سود بانکی را متعادل کرد. هرچند فاصله بین نرخ تورم و سود بانکی در کشور هم اکنون بسیار بالاست.

وی به شاکله هیئت دولت تیم اقتصادی رئیسی اشاره کرد و اظهار داشت: تیم اقتصادی دولت را تحصیلکردگان دانشگاه امام صادق تشکیل می دهند که همه آنها از لحاظ تعهد و تبحر شناخته شده اند اما خیلی از آنها که پست های کلیدی مدیریت را در دست گرفته اند، اقتصاددان نیستند هرچند در دست پاکی و تعهد شبهه ای ندارند. بنابراین چنین مدیرانی که در دولت رئیسی از دانشگاه امام صادق آمده  و تعداد آنها نیز در این دولت کم نیستند برای پیشبرد اهداف باید علاوه بر هم فکری و هم گرایی، مشاورانی کارکشته، اقتصاددان و کاربلد را درحیطه کاری انتخاب کنند. طوری که بتوانند ارزش پول ملی را حفظ، تورم را کنترل و سیاست های پولی و ارزی را به خوبی اجرا کنند چرا که ارزش پول ملی طوری کاهش یافته است که مردم دیگر امید آنچنانی به آینده اقتصادی ندارند.

صالح آبادی به عنوان فرمانده بازار پول باید با سیاست گذاریها و تصمیم گیری‌های خود آرامش را به فضای کلی اقتصاد کشور برگرداند، زیرا بزرگترین مشکل فعلی اقتصاد کشور عدم قطعیت تصمیمات و بلاتکلیفی سرمایه گذاران است چرا که وجود تورم غیر قابل پیش بینی امکان سرمایه گذاری را از آنها سلب کرده است

اقتصاد کشور نیازمند آرامش است
«ایمان اسلامیان» پژوهشگر و کارشناس اقتصادی نیز در گفتگو با «خبرگزاری بازار» در باره اقداماتی که رئیس کل جدید بانک مرکزی از همین ابتدا باید مورد توجه قرار دهد، گفت: صالح آبادی چند مسیر جدی را در ابتدای فعالیت خود باید طی کند، ابتدا اینکه وی به عنوان فرمانده بازار پول با سیاست گذاریها و تصمیم گیرهای خود آرامش را به فضای کلی اقتصاد کشور برگرداند، زیرا بزرگترین مشکل فعلی اقتصاد کشور عدم قطعیت تصمیمات و بلاتکلیفی سرمایه گذاران است چرا که وجود تورم غیر قابل پیش بینی امکان سرمایه گذاری را از آنها سلب کرده است بنابراین در گام اول وی باید با آرام بخشی فضای اقتصادی کشور نوید بخش روزهای خوش شود.

وی با بیان اینکه در دومین گام رئیس کل جدید بانک مرکزی باید رفتار نظام بانکی را با مدیریت درست اصلاح کند اظهار داشت: بیش از ۴۰ سال است نظام بانکی کشور متهم به ناکارآمدی و برخورداری از قدرت برای حفظ منافع خود بوده و کمتر به پیشرفت و توسعه کشور و حمایت جدی از بخش تولید و تامین نیازهای مردم و کسب و کارهای خرد توجه می کند. با این وجود باید هرچه سریعتر با حرکت در مسیر اصلاح ساختاری و رفتار نظام بانکی اقدامات لازم را در این زمینه بکار گیرد.

تلاش و رایزنی برای دسترسی به نظام مالی بین المللی با هدف انتقال وجوه ضروری است از طرفی نیاز به ارزآوری و انتقال ارز به داخل  ضروریاتی است که با اقدامات درست می توان در چنین مسیری با هموار کردن راه گام برداشت

زمینه سازی برای ارتباط بین المللی با هدف ایجاد جریان مالی با دنیا
این اقتصاددان اظهار داشت: موضوع مهم دیگری که صالح آبادی با همکاری اعضای هیئت دولت باید به آن توجه ویژه کند، زمینه سازی برای ارتباط مالی بین المللی است، موضوع مهمی که بتوان جریان مالی با دنیا برقرار شود، زیرا اکنون دسترسی به نظام مالی بین المللی برای انتقال وجوه ضروری است. از طرفی نیاز به ارزآوری و انتقال ارز به داخل جز ضروریاتی بوده که با رایزنی ها و اقدامات درست می توان در چنین مسیری با هموار کردن راه گام برداشت.

شرایط اقتصادی کشور هم اکنون اورژانسی است و از آنجایی که دولت جدید تیم اقتصادی خود را با معرفی رئیس کل بانک مرکزی کامل کرده است بنابراین باید از همه راهکارهای لازم برای رونق اقتصادی با برنامه ریزی درست و کارشناسانه استفاده شود

اسلامیان توجه به ثبات نرخ ارز در بازار با هدف حفظ ارزش پول ملی را دیگر اقدام بانک مرکزی عنوان کرد و افزود: نرخ ارز اکنون چند بخشی است این تنوع نرخ ها مشکلات خود را در پی دارد چرا که نرخ های مشتقه ذاتا از خودشان هویت چندانی ندارند، بنابراین ثبات بخشی نرخ ارز در بازار جز ضروریاتی است که باید مورد توجه بانک مرکزی قرار گیرد. این درحالی است که اگر نرخ ارز در بازار به درستی مدیریت نشود درآینده شاهد جهش قیمتی مجدد نرخ ارز خواهیم بود همان طور که نتوانستیم نرخ تورم را مهار کنیم و اکنون این نرخ حدود ۵۰ درصد است.

بنا به این گزارش، طبق گفته کارشناسان، شرایط اقتصادی کشور هم اکنون اورژانسی است و از آنجایی که دولت جدید تیم اقتصادی خود را با معرفی رئیس کل بانک مرکزی کامل کرده است بنابراین باید از همه راهکارهای لازم برای رونق اقتصادی با برنامه ریزی درست و کارشناسانه استفاده شود چرا که مدت هاست مردم به انتظار اجرای برنامه های اقتصادی که بتواند موانع را رفع و شکوفایی را در کشور ایجاد کند نشسته اند. در چنین شرایطی بانک مرکزی به عنوان متولی بازار پول باید طوری برنامه ریزی کند که ارزش پول ملی حفظ کند و مانع از رشد قیمت ها با مدیریت بازار ارز و... شود.

کد خبر: ۱۱۰٬۹۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha