۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۸
جنگ تجاری امریکا و چین در دوره بایدن از بین نمی رود| پکن و واشنگتن به دنبال مزایای تکنولوژیک هستند
بازار گزارش داد؛

جنگ تجاری امریکا و چین در دوره بایدن از بین نمی رود| پکن و واشنگتن به دنبال مزایای تکنولوژیک هستند

دولت بایدن اخیرا اعلام کرده که بلافاصله تعرفه های دولت ترامپ را حذف نخواهد کرد در حالی که در عین حال نیز از پکن می خواهد که به تعهدات تجاری خود پایبند باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: دولت بایدن قویترین سیگنال خود را تا کنون مبنی بر ادامه رویکرد اقتصادی جنگی ایالات متحده در قبال چین ارائه کرده در حالی که مقامات ارشد دولت معتقدند که بایدن بلافاصله تعرفه های کالاهای چینی را لغو نمی کند و پکن را برای تعهدات تجاری مورد توافق در زمان دولت ترامپ، مسئول خواهد دانست.

اظهارات «کاترین تای» نماینده تجاری ایالات متحده و سایر مقامات، یکی از اولین نگاه ها به نحوه برنامه ریزی دولت بایدن برای مقابله با افزایش تهدید اقتصادی و امنیتی چین را ارائه کرد. آنها اظهار داشته اند: در حالی که جو بایدن از رویکرد تهاجمی دولت ترامپ انتقاد کرده است، کاخ سفید وی به تلاش برای مقابله با تهدیدهای اقتصادی چین در قبال موانع تجاری و سایر اقدامات تنبیهی ادامه خواهد داد.

این مسئله شامل الزام چین به تعهدات خود است که به عنوان بخشی از توافق تجاری اولیه که در ژانویه ۲۰۲۰ با ایالات متحده امضا کرده بود، عمل کند و همچنین فشار بر چین در خصوص یارانه هایی که به صنایع خود ارائه می دهد.

به گفته «چاد پی باون» یکی از اعضای ارشد موسسه اقتصاد بین الملل پترسون که درصد خریدها را مورد بررسی قرار داده، پس از آنکه چین در سال گذشته بیش از ۴۰ درصد کوتاهی کرد، تا این لحظه به میزان بیش از ۳۰ درصد از تعهدات خرید خود در سال ۲۰۲۱ عقب افتاده است.

رویترز در گزارش خود می گوید: در حالی که مقامات چینی بر این باور هستند که همه گیری شرایط منحصر به فردی را ایجاد کرده است، پکن همچنان مدعی است که به توافق تجاری همواره پایبند بوده و عدم پایبندی خود به این توافق را انکار می کند.

مقامات ارشد دولت آمریکا اعلام کرده اند که احتمال وضع تعرفه های بیشتر بر چین در صورت عدم نتیجه مطلوب را رد نکردند و به پکن هشدار دادند که آنها از تمام ابزارهای موجود برای دفاع از ایالات متحده در برابر سیاست های صنعتی دولتی که به کارگران آن آسیب می رساند، استفاده خواهند کرد

کاترین تای در سخنرانی خود در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی اندیشکده واشنگتن، به نحوه تأثیر برخی اقدامات ناعادلانه پکن بر کارگران آمریکایی اشاره کرد و گفت که ایالات متحده به همکاری با متحدان خود برای مقابله با آنها ادامه می دهد. وی گفت: ما از طیف وسیعی از ابزارهایی که در اختیار داریم استفاده خواهیم کرد و ابزارهای جدیدی را برای دفاع از منافع اقتصادی آمریکا در برابر سیاست ها و شیوه های مضر توسعه خواهیم داد. 

این نماینده تجاری امریکا قرار است تا در روزهای آینده با همتایان چینی خود در مورد عدم پایبندی این کشور به توافقنامه های خود صحبت خواهد کرد. مقامات ارشد دولت آمریکا در تماس روز یکشنبه با خبرنگاران، احتمال وضع تعرفه های بیشتر بر چین در صورت عدم نتیجه مطلوب را رد نکردند و به پکن هشدار دادند که آنها از تمام ابزارهای موجود برای دفاع از ایالات متحده در برابر سیاست های صنعتی دولتی که به کارگران آن آسیب می رساند ، استفاده خواهند کرد.

به گفته افراد آشنا با مذاکرات که در نهایت می تواند به ایالات متحده اجازه دهد تعرفه های بیشتری وضع کند یا اقدامات تنبیهی دیگر انجام دهد، دفتر نماینده تجاری ایالات متحده در حال بررسی و آغاز تحقیقات در خصوص استفاده چین از یارانه ها بر اساس همان قانونی است که منجر به تعرفه های دولت ترامپ شد.

تای همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ایالات متحده چنین تحقیقی را دنبال می کند یا خیر، اعلام کرد: امریکا به تمام ابزارهای موجود نگاه خواهد کرد.

در اقدامی که به مشاغل واردکننده محصولات چینی کمک می کند، دولت امریکا اعلام کرده که یک فرایند منقضی را مجددا برقرار می کند که با حذف برخی از شرکت ها از تعرفه ها به آنها مهلت می دهد. مقامات همچنین اظهار کرده اند که مقامات تجاری این تصمیمات را بدون توضیح بیشتر و بر اساس اولویت های دولت بایدن بنا می کنند.

نماینده تجاری ایالات متحده در سخنرانی خود گفت: برای مدت طولانی، عدم پایبندی چین به هنجارهای تجاری جهانی، رونق تجارت آمریکایی ها و سایرین را در سراسر جهان تحت الشعاع قرار داده است. امریکا همچنان نگرانی های جدی در مورد شیوه های تجاری دولت محور و غیر تجاری چین دارد.

با وجود اعتراض اقتصاددانان و برخی از مشاغل که بر اقتصاد امریکا تحمیل شده است، دولت بایدن هیچ نشانه و سیگنالی مبنی بر اینکه قصد دارد تعرفه های سنگینی را که دونالد ترامپ بر کالاهای چینی وضع کرده است، به زودی کاهش دهد، نشان نداده است

گزارشها حاکی بر این است که در هفته گذشته، جینا رایموندو وزیر بازرگانی به مسدود شدن خطوط هوایی چین از خرید ده ها میلیارد دلار محصولات از بوئینگ اشاره کرد. این وزیر اعلام کرد که چینی ها باید با قوانین بازی کنند و ما باید آنها را پاسخگو بدانیم.  

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، با وجود اعتراض اقتصاددانان و برخی از مشاغل که بر اقتصاد امریکا تحمیل شده است، دولت بایدن هیچ نشانه و سیگنالی مبنی بر اینکه قصد دارد تعرفه های سنگینی را که دونالد ترامپ بر کالاهای چینی وضع کرده است، به زودی کاهش دهد، نشان نداده است. 

بایدن بارها از جنگ تجاری ۱۸ ماهه دونالد ترامپ با چین انتقاد کرده و آن را نامنظم و ضد تولید می داند. اما در حالی که بیش از هشت ماه از آغاز ریاست جمهوری وی می گذرد، سیاستهای کمی را متمایز کرده است که رویکرد او را فراتر از درخواست گرمتر برای متحدان آمریکایی نشان می دهد.

 رئیس جمهور امریکا، علاوه بر وضع تعرفه بر کالاهای چینی، محدودیت هایی را برای دسترسی شرکت های چینی به فناوری ایالات متحده حفظ کرده و لیست مقامات چینی تحت تحریم ایالات متحده را به دلیل نقش آنها در تضعیف نهادهای دموکراتیک هنگ کنگ، گسترش داده است.

 رویکرد سختگیرانه بایدن در قبال چین در یک لحظه تنش فوق العاده بین امریکا با بزرگترین و دومین اقتصاد بزرگ جهان رخ داده که به طور قابل ملاحظه ای تبادل کمی بین دولتهای آنها ایجاد شده است.

گزارشها نشان می دهد که ایالات متحده و چین هر دو به دنبال مزیت تکنولوژیکی هستند، حتی اگر به معنای قطع دسترسی یکدیگر به کالاهای اساسی باشد

در ماه گذشته، ایالات متحده از یک توافق جدید برای ارائه زیردریایی های هسته ای با استرالیا خبر داد که نشانگر تلاشی برای عقب نشینی از نوسازی نظامی پکن و ادعای آن برای تصرف قلمرو در دریای چین جنوبی بود. بایدن همچنین در کاخ سفید با رهبران ژاپن، استرالیا و هند دیدار کرد در حالی که هدف از این دیدار آن بود که دموکراسی های اصلی منطقه در خصوص نحوه برخورد با نفوذ و اقتدارگرایی چین با یکدیگر هماهنگ شوند.

گزارش ها نشان می دهد که ایالات متحده و چین هر دو به دنبال مزیت تکنولوژیکی هستند، حتی اگر به معنای قطع دسترسی یکدیگر به کالاهای اساسی باشد. چین که مخالفان خود را در هنگ کنگ سرکوب کرده و اساساً ضمانت های خود را برای بریتانیا در رابطه با نگه داشتن دستان خود برای چندین دهه از خاک پاک کرده است، اکنون به طور مرتب تایوان را تهدید می کند.

 ایالات متحده پس از پرواز ده ها هواپیمای نظامی در روزهای جمعه و شنبه در منطقه شناسایی پدافند هوایی تایوان، روز یکشنبه به طور رسمی به برخی اقدامات چین اعتراض کرد. در حالی که مقامات آمریکایی انتظار ندارند که پکن علیه تایوان حرکت کند، اما به طور فزاینده ای نگران احتمال درگیری های احتمالی هستند.

برخی از مقامات بایدن، مانند بسیاری از اقتصاددانان، تصریح کرده اند که تعرفه ها را مضر می دانند چرا که به مصرف کنندگان و تولیدکنندگان آمریکایی و همچنین مشاغل چینی آسیب می زند

 در هر صورت مشخص نیست که آیا این دو کشور تمایل دارند و می توانند راهی برای رسیدن به توافق در میان تنش های دیگر پیدا کنند یا خیر. توافق ترامپ جنگ تجاری را متوقف کرد، اما به خصومت های اقتصادی پایان نداد، در حالی که چین همچنان تعرفه های ۵۸.۳ درصد از واردات خود از ایالات متحده را حفظ می کند. ایالات متحده بر ۶۶.۴ درصد از محصولاتی که از چین وارد می کند، تعرفه وضع کرده است.

برخی از مقامات بایدن، مانند بسیاری از اقتصاددانان، تصریح کرده اند که تعرفه ها را مضر می دانند چرا که به مصرف کنندگان و تولیدکنندگان آمریکایی و همچنین مشاغل چینی آسیب می زند. جنت یلن  وزیر خزانه داری در ماه ژوئیه گفت که توافق چین به مصرف کنندگان آمریکایی آسیب رسانده است.

مقامات در پاسخ به این سوال که آیا تعرفه های اضافی را برای چین در نظر می گیرند یا خیر، اعلام کرده اند که دولت بایدن هیچ ابزاری را از روی میز نخواهد برد. آنها بر این باورند که دولت قصد دارد از مکانیزم اجرایی ایجاد شده در توافق تجاری استفاده کند که به ایالات متحده اجازه می دهد در صورت عدم موفقیت مشورت ها ، تعرفه های بیشتری را اعمال کند.

کد خبر: ۱۱۰٬۸۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha