۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۳
سه راز "پیتر لینچ" برای موفقیت در بازار سهام| آبیاری علف های هرز؟
اسطوره وال استریت بعد گذر از آیینه چه می کرد؟

سه راز "پیتر لینچ" برای موفقیت در بازار سهام| آبیاری علف های هرز؟

پیتر لینچ اسطوره وال استریت سه اصل اساسی برای سرمایه گذاری داشت آنها کدامند؟ او معتقد بود فروش سهام های سود ده و نگهداری سهام های بد مثل این است که گل ها را بخشکانید و به علف های هرز آب بدهید!

محمد رضا هادیلو؛ بازار: در اوایل دهه ۱۹۸۰، مدیر نمونه فعال در بورس به نام پیتر لینچ، پس از دستیابی به موفقیت های بزرگ در مدیریت صندوق Fidelity Magellan، یکی از مشهورترین سرمایه گذاران جهان شد.

او پس از تحصیل در  کالج بوستون Boston College  و مدرسه بازرگانی وارتون  Wharton در آمریکا  مدیریت این صندوق را در سال ۱۹۷۷ بر عهده گرفت  و دارایی های این صندوق ۲۰ میلیون دلاری را  بین سالهای ۱۹۷۷ تا ۱۹۹۰ به ۱۴ میلیارد دلار رساند تا  آن را به بزرگترین صندوق سرمایه گذاری در جهان تبدیل کند و در این مدت بازده سالانه ۲۹.۲ درصد را ثبت کند.

او کتاب مشهوری به نام   «One Up on Wall Street» دارد که در آن  ضمن توصیف استراتژی‌های سرمایه‌گذاری خود به سرمایه‌گذاران پیش از تصمیم به سرمایه‌گذاری در بازار سهام، تستی با عنوان تست آینه را پیشنهاد می‌کند. تست آینه  در رسانه های ایرانی به مشروح و به کرات پرداخته شده است که در ان  از افرادی که می خواهند در بورس سرمایه گذاری کنند درخواست می کند که از خود سه سئوال اساسی بپرسند:

آیا من مالک خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنم هستم؟ او بر این باور بود که  واجب است خانه‌ای برای خود تهیه کنید. سرمایه‌گذاری در خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنید پیش از ورود به بورس، یک سرمایه‌گذاری خوب است

آیا به پولی که قصد سرمایه‌گذاری آن را دارم نیاز مبرم دارم؟  او بر این باور بود که  تنها بخشی از پولتان را وارد بازار سهام کنید که تحمل از دست رفتن آن را دارید.

و سئوال آخر هم این است که آیا ویژگی‌ها و خصوصیات لازم برای موفقیت را دارم؟ این در واقع مهم‌ترین سوال پیش‌روی شما است. لیست خصوصیات یک سرمایه‌گذار موفق شامل صبر، اعتماد به نفس، داشتن شهود قوی، قدرت تحمل درد، داشتن ذهنی باز، پشتکار، حوصله، انعطاف پذیری، توانایی پذیرش اشتباهات و همینطور قدرت نادیده گرفتن ترس و وحشت عمومی در بازار است.

اما در این مطلب ما سعی داریم اگر قصد سرمایه گذاری در بورس دارید و از سئوالات سه گانه در مقابل آیینه گذر کرده اید به شما بگویم که چگون این اسطوره وال استریت سه اصل اساسی موفقیت در بازار بورس را رعایت می کرد و این اصول کدامند؟

۳ اصل سرمایه گذاری اساسی از پیتر لینچ

۱- فقط آنچه را که می فهمید بخرید
 لینچ معتقد است که بزرگترین ابزار یافتن سهام مردم چشم، گوش و عقل سلیم آنهاست و او مفتخر بود که هنگام گردش در مغازه خواربار فروشی یا صحبت با دوستان و خانواده خود ایده های بسیار زیادی برای خرید سهام بدست اورده و مطرح کرده است.

همه افراد توانایی تجزیه و تحلیل مسائل در همه زمان ها را دارند، هنگام تماشای تلویزیون، هنگام خواندن روزنامه یا گوش دادن به رادیو، یا هنگام قدم زدن در خیابان، هر لحظه می توانند ایده های جدید سرمایه گذاری را کشف کنند، و اگر چیزی جذاب باشد به عنوان مصرف کننده، ممکن است فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری باشد.

۲- تمام تکالیف خود را انجام دهید
البته  این بدان معنا نیست که  هر چیزی را به سادگی قبول کنید و یا تنها با وازه هایی مانند کانالهای وی آی پی  چشم و گوش بسته خود را به چاه بیندازید. به عبارت بهتر این مهم است که مردم سادگی لینچ را اشتباه درک نکنند. سادگی او به این معنا نیست که تحقیقات جدی انجام ندهید. تحقیقات دقیق اساس موفقیت او بود. لینچ سه ارزش اساسی را در هر سهم مد نظر قرار می داد:

الف - نسبت فروش:

اگر محصول یا خدماتی توجه سرمایه گذار  را جلب کند، باید اطمینان حاصل کند که درصد بالایی از فروش را به دست می آورد، زیرا حتی اگر محصول فوق العاده باشد، اما تنها ۵ درصد از فروش شرکت را تشکیل دهد تأثیر کمی بر سود خالص خواهد داشت.

ب- نسبت P/E:

سرمایه گذار باید به دنبال شرکت هایی با سود قابل توجه و ارزش گذاری مناسب باشد.

ج- جریانهای نقدی:

برای سرمایه گذار مهم است که شرکت هایی را انتخاب کند که جریان نقدی قوی و نسبت بدهی پایینی دارند.

 در حالی که بسیاری از مدیران صندوق ها تمایل دارند سهام برنده خود را بفروشند و سهام باخته خود را حفظ کنند، لینچ این را ریشه کن کردن گل ها و آبیاری علف های هرز می داند

۳- سرمایه گذاری بلند مدت
در حالی که بسیاری از مدیران صندوق ها تمایل دارند سهام برنده خود را بفروشند و سهام باخته خود را حفظ کنند، لینچ این را ریشه کن کردن گل ها و آبیاری علف های هرز می داند و به سرمایه گذاران توصیه می کند از استراتژی سرمایه گذاری بلند مدت پیروی کنند.

هنگامی که لینچ مدیریت صندوق فایدلی ماژلان را بر عهده داشت، به دنبال سهامی بود که ارزش آنها در ۱۰۰۰ درصد ضرب شود. لینچ برای یافتن چنین سهم هایی به سرمایه گذاران توصیه می کند که وقتی قیمت آن ۴۰ یا حتی ۱۰۰ درصد رشد می یافت، سهام را نفروشند.

کد خبر: ۱۱۰٬۸۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha