۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۸
سرنوشت نامعلوم گردشگری همدان| اقتصادی که همچنان در تب کرونا می‌سوزد
بازار گزارش می‌دهد؛

سرنوشت نامعلوم گردشگری همدان| اقتصادی که همچنان در تب کرونا می‌سوزد

همدان- گردشگری همدان از ۳ سال پیش تاکنون درگیر چالش هایی از جنس سیل و کرونا است تا آنجا که این روزها اقتصاد آن همچنان در تب کرونا می سوزد و گویی مسئولان هنوز به فکر نجات این بخش درآمدزا نیفتاده اند.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان همدان در دل خود یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی را جای داده است، سرزمینی با نام هگمتانه عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران را به یدک می کشد اما از این موقعیت تاریخی و فرهنگی خود نتوانسته در مسیر گردشگری آن طور که باید و شاید بهره ای ببرد.

نوروز ۹۸ با وقوع سیل در برخی استان ها و تبلیغات منفی صورت گرفته، تن گردشگری همدان متحمل خسارت های بسیاری شد و این روند در نوروز ۹۹ و نوروز سال جاری که آمیخته به بحث های شیوع ویروس کرونا و محدودیت های سفر بود، شرایط نامناسب تری پیدا کرد.

این روزها در حالی از خسارت های میلیاردی در این عرصه در استان همدان صحبت می شود که فعالین حوزه گردشگری آن یا وارد شغل دیگری شده اند یا دلسردانه ادامه فعالیت می دهند و گاه امیدی به دوران پسا کرونا دارند.

استان همدان با وجود جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری، وجود ۲۰ روستا و ۲۸ منطقه نمونه گردشگری، غارها، تالاب ها، کاروانسراهای قدیمی، بازارها و مکان های تاریخی و مذهبی توان این را دارد چرخ های اقتصاد گردشگری را به حرکت درآورد

اما جای سوال است استان همدان با وجود جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری، وجود ۲۰ روستا و ۲۸ منطقه نمونه گردشگری، غارها، تالاب ها، کاروانسراهای قدیمی، بازارها و مکان های تاریخی و مذهبی که توان این را دارد چرخ های اقتصاد گردشگری را به حرکت درآورد، تا چه زمانی می خواهد در تب کرونا بسوزد؟

در این نوشتار برآن شدیم تا پای صحبت های مهرداد ضیایی مهر؛ رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان همدان و بهنام افتخاریان؛ مدیرعامل توسعه گردشگری ایران و آسیا و منصور شعبانی؛ نایب رئیس جامعه هتلداران استان همدان به عنوان فعالین عرصه گردشگری همدان بنشینیم و دغدغه های این روزهای فعالین این عرصه را بشنویم که در ادامه متن این صحبت ها را می خوانید:

سرنوشت نامعلوم گردشگری همدان| اقتصادی که همچنان در تب کرونا می‌سوزد

مهرداد ضیایی مهر در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ما به آینده گردشگری همدان امیدواریم چراکه همه فعالان گردشگری همدان اهل این حوزه اند، گفت: این امیدواری در صورتی جامه عمل به خود می پوشد که به حرف های بخش خصوصی توجه شود، استانداران و مسئولین این استان مهمان هستند و این ما بخش خصوصی هستیم که می مانیم و ادامه کار گردشگری همدان برعهده ما است.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان همدان با بیان اینکه بین بخش خصوصی این حوزه نباید جدایی وجود داشته باشد، اظهار کرد: این فعالین باید هم صدا و یک دل پای کار باشند چراکه به حد کافی به بدنه گردشگری فشار آمده است.

وی با گلایه مندی ادامه داد: از گردشگری زمستانی حرف می زنیم بعد جاده پیست اسکی را می بندند! به راستی که این مدیران؛ مدیرانی نبودند که در این دوران ما را کمکی کنند.

بزرگترین جاذبه گردشگری طبیعی ما که در جهان نامی است، این روزها تعطیل است!
ضیایی مهر با بیان اینکه غار علیصدر ظرفیتی است که کشورهای دیگر دنبال آن هستند، اظهار کرد: حالا از این ظرفیت در همدان چه استفاده ای شده است؟ فقط چشم دوخته اند به بازدیدکننده ها و به دنبال چیزی نبودند! بزرگترین جاذبه گردشگری طبیعی ما که در جهان نامی است، این روزها تعطیل است!

اگر قرار باشد باز هم گردشگری همدان احیا شود، باید دوباره دوره های آموزشی را برگزار کنیم

وی با بیان اینکه در این روزها، خیلی ها از این صنف و از بدنه گردشگری خارج شده اند، اظهار کرد: اگر قرار باشد باز هم گردشگری همدان احیا شود، باید دوباره دوره های آموزشی را برگزار کنیم، در این روزها خیلی از فعالین این عرصه وارد اسنپ شده اند چراکه چاره ای برای کسب درآمد داشتن نداشته اند.

سرنوشت نامعلوم گردشگری همدان| اقتصادی که همچنان در تب کرونا می‌سوزد

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان همدان در بخش پایانی سخنان خود مطرح کرد: متاسفانه در همدان شاهد تخریب خانه های واجد ارزش هم هستیم و این یعنی از دست دادن موقعیت های گردشگری تاریخی و فرهنگی بنابراین می خواهیم دلسوزان شهر مانعی سر راه از بین رفتن هویت شهر همدان باشند.

این روزها بیکاران مقروض به بانک ها هستیم
بهنام افتخاریان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه اگر درآمد ادارات از گردشگری بود، اوضاع این نمی شد، عنوان کرد: ادارات ما را مثل یک کودک مشکل دار و ناتوان می بینند، در حالی که تا وقتی اوضاع گردشگری خوب بود، همواره ما فعالین حوزه گردشگری پای کار بودیم!

مدیرعامل توسعه گردشگری ایران و آسیا با گلایه مندی گفت: چند وقت پیش ما بیکاران فعال در حوزه گردشگری بودیم و این روزها بیکاران مقروض به بانک ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه بانک ها پایشان بر خرخره ما است، اظهار کرد: به نظر می رسد باید از استاندار فعلی همدان به عنوان یکی از استانداران بی اعتنا به گردشگری تقدیر شود!

گردشگری در همدان ویترینی است
این فعال گردشگری با بیان اینکه گردشگری در همدان ویترینی برای معرفی آن است، مطرح کرد: شروع این وضعیت را هم شورای شهر همدان با ورودش استارت زد که کمیسیون گردشگری را وارد کمیسیون ورزشی، فرهنگی و اجتماعی کرد و در ادامه این کمیسیون سه نقطه آورده می شود که گردشگری جز آن سه نقطه است!

سرنوشت نامعلوم گردشگری همدان| اقتصادی که همچنان در تب کرونا می‌سوزد

مدیرعامل توسعه گردشگری ایران و آسیا در بخش پایانی این گفتگو با گلایه مندی گفت: دیگر کسی در این صنعت باقی نمانده که توری برگزار کند، و حتی این روزها سطح کیفیت خدمات گردشگری ما خیلی پایین آمده است و ما در مرحله اول کار مانده ایم.
فاتحه کار را خوانده ایم
در ادامه، منصور شعبانی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن ابراز گلایه مندی از وضعیت موجود گردشگری مطرح کرد: ما دلسرد شده ایم چراکه وقتی خواستیم کاری انجام دهیم مداوم مانع هایی را دیدیم.

نایب رئیس جامعه هتلداران استان همدان با بیان اینکه ما دلسرد شده ایم و فاتحه کار را خوانده ایم، گفت: در این مسیر حتی به تغییر کاربری هم فکر کرده ایم.

وی با بیان اینکه هتل ها در نبود مسافر جز ضرر عایدی دیگری ندارد؛ گفت: زمانی برای افزایش تخت های هتل ها تلاش می شد اما اکنون بیشتر آنها خالی است.

گردشگری همدان از ۳ سال پیش تاکنون درگیر چالش هایی از جنس سیل و کرونا است تا آنجا که این روزها اقتصاد آن همچنان در تب کرونا می سوزد و گویی مسئولان هنوز به فکر نجات این بخش درآمدزا نیفتاده اند.

این وضعیت در حالی است که در این مسیر می توان به نسخه های تخصصی در این حوزه رجوع کرد، نسخه هایی که فعالین این عرصه و البته صاحب نظران برای استان های غربی به ویژه همدان اندیشیده اند؛ برنامه ریزی هایی از جنس گردشگری روستایی، گردشگری کشاورزی و گردشگری پاییزه که می تواند در فضای باز و با تاکید بر محصولات باغی و کشاورزی، صنایع دستی، طبیعت گردی و مواردی از این دست بوده و قدمی در مسیر احیای گردشگری همدان در این روزگار باشد.

حال با این وضعیت، امید است تا شاهد تشکیل دوباره اتاق فکر گردشگری در استان همدان و آموزش های تخصصی در این حوزه باشیم چراکه اگر قرار باشد نوروز ۱۴۰۱ و ظرفیت های گردشگری پاییزه و زمستانه همدان را نادیده بگیریم فرصت سوزی کرده و هم چنان شاهد سوختن گردشگری همدان در تب کرونا و بی برنامگی خواهیم بود.

کد خبر: ۱۱۰٬۷۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha