۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۴
بازار دلال محور برای مردم گران تمام می شود
عضو هیات رئیسه مجلس:

بازار دلال محور برای مردم گران تمام می شود

یوسفی، عضو هیات رئیسه مجلس گفت: اگر قیمت پروتئین مرغ رشد صعودی داشته و شاهد رشد چندین برابری قیمت نان در بازار هستیم همگی به چرخه معیوب عدم نظارت و وجود دلالان بازار باز می‌گردد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، مجتبی یوسفی در مورد آخرین وضعیت تورم و تاثیر آن در زندگی مردم گفت: طبق آخرین آمار منتشر شده میزان نرخ تورم ماهانه به ۴۵ درصد رسید و این تورم خود را در اقلام خوراکی تا نرخ ۶۱ درصد نشان داده است، نیاز به آمار قیمت اقلام اعلامی نیست در حال حاضر مردم به سختی امورات خود را می گذارند و معیشت بیشتر گروه‌ها سخت در فشار است.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای افزود: سیاست‌های نادرست دولت در حوزه اقتصادی منجر به سوءاستفاده گروهی از بازار نامتعادل اقتصادی شد؛ به فرض مثال در بودجه ۱۴۰۰ زمانی که ارز ۴۲۰۰ برای تامین کالاهای اساسی در نظر گرفته شد باید این ارز به تولیدکنندگان پرداخت می‌گردید، اما با رانت و لابی‌گری به دست آقازاده‌های نزدیک به جریان سیاسی دولت رسید و دست تولید کنندگان از کشاورزان گرفته تا دامپروران خالی ماند.

تورم ۶۱ درصدی در اقلام خوراکی قابل قبول نیست
وی ادامه: تامین کالاهای اساسی از پروتئین مرغ و گوشت گرفته تا نان و برنج نیازمند تامین نهاده‌های دامی و کشاورزی است، کمبود کالاهای اساسی در بازار تقاضای مصرف کنندگان را پاسخ نداد و همین عاملی بر رشد چندین برابری قیمت کالاهای اساسی شد، به بیانی باید برگردیم به علت‌ها و معلول‌ها اگر قیمت پروتئین مرغ رشد صعودی داشته و شاهد رشد چندین برابری قیمت نان در بازار هستیم همگی به چرخه معیوب عدم نظارت و وجود دلالان باز می‌گردد. در حال حاضر وجود تورم ۶۱ درصدی در اقلام خوراکی به هیچ وجه قابل قبول نیست.

دولت باید معیشت مردم را در راس امور خود قرار دهد
نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: طبق آمار منتشر شده حدود ۶ میلیون تن کالا در گمرکات دپو شده بود که از این میزان دقیقا ۳ الی ۴ میلیون تن آن کالاهای اساسی را شامل می‌شد، بخشی از آنها با تصمیمات اتخاذ شده بانک مرکزی ترخیص شدند، اما به واسطه بی‌مدیریتی در حمل و نقل و انتقال و تاریخ دار بودن کالاها فاسد شدند. فراموش نکنیم مردم به دولت سیزدهم در راستای بهبود وضعیت معیشتی امید بسیار دارند و دولت باید معیشت مردم را در راس امور خود قرار دهد.

یوسفی یاد آور شد: در موضوع معیشت باید به تصمیمات کوتاه مدت و بلند مدت توجه ویژه‌ای شود. کاهش هزینه‌های تولید در کوتاه مدت به واسطه ترخیص کالا اساسی از گمرک، تامین نهاده‌های دامی و کشاورزی و…. برنامه ریزی شود و در بلند مدت برخورد با سوداگران و دلالان، نظارت کلی بر بازار تولید و مصرف و…. مورد توجه مسئولان و متولیان امر قرار بگیرد. متاسفانه امروز شاهد رشد لحظه‌ای و تنوع قیمتی کالاهای اساسی هستیم که این موضوع تنها مختص به کالاهای اساسی نیست بلکه حمل و نقل عمومی نظیر صنعت هوایی را هم در برگرفته است، لازم به ذکر است که صنعت هوایی تنها اختصاص به قشر مرفه جامعه ندارد، بلکه گروهی از مردم در شرایط بحرانی مثل بیماری نیازمند استفاده از این صنعت هستند و رشد نجومی قیمت بلیط هواپیما آنها را به سختی انداخته است.

گرانی‌ها دومینو وار به سمت مردم باز می‌گردد

وی ادامه داد: سیاست‌های نادرست در استفاده از امکانات و انرژی  به نوعی دیگر تورم را در جامعه افزایش داد؛ به فرض مثال در طی چند ماه اخیر برای جبران کمبود نیروی برق و آب، انرژی(آب و برق) کارخانه‌های بزرگی نظیر سیمان قطع شد که در عرض ۲۰ روز قیمت سیمان رشد چندین برابری داشت، افزایش قیمتی که دومینووار به سمت مردم برگشت و بیشترین آسیب را قشر ضعیف جامعه دیده‌اند.

گرانی سیمان خود را در گرانی رهن و اجاره نشان داد
عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: تاکنون در کنترل قیمت کالاهای اساسی از طرف وزارت صمت اقدامات موثری صورت گرفته است اما هنوز شاهد رشد بی رویه تورم در جامعه هستیم؛ از طرفی عدم حمایت از تولیدات داخلی نظیر کارخانه‌های سیمان و آجر باعث بیکاری بسیاری از کارگران شده است، در کنار آن کمبود مصالح ساختمانی خود را در گرانی رهن و اجاره منزل استیجاری نشان داده است که باز تمام این گرانی‌ها قشر متوسط و ضعیف جامعه را تهدید می‌کند.

در راستای افزایش تولیدات داخلی، مجلس لغو صدور مجوز کسب و کار را در دستور کار قرار داد؛ تا هم از تولیدات داخلی حمایت کند و هم بازار از رانت خواری و امضاهای طلایی خلاص شود

وی تاکید کرد: در راستای افزایش تولیدات داخلی، مجلس لغو صدور مجوز کسب و کار را در دستور کار قرار داد؛ تا هم از تولیدات داخلی حمایت کند و هم بازار از رانت خواری و امضاهای طلایی خلاص شود.

نمایندگان موافق افزایش حقوق قشر ضعیف جامعه هستند
سخنگوی فراکسیون شوراها و مدیریت شهری و روستایی در مجلس تصریح کرد: سختی معیشت و تورم حاکم بر جامعه حجم وسیعی از اقشار متفاوت جامعه را در برگرفته است، از بازنشستگان گرفته تا معلمان و کارگران و...مجلس در طی چند ماه اخیر اقداماتی نظیر همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، رشد حقوق کارگران و رتبه بندی معلمان را دستور کار خود قرار داد تا بتواند به میزان زیادی تورم حاکم بر جامعه را کنترل کند، وکلای مردم در بهارستان به صورت جد موافق افزایش حقوق اقشار ضعیف جامعه هستند و به هر طریق ممکن از تغییر وضعیت تا ساماندهی نیروهای پرسنلی با نگاه ویژه به نیروهای ارکان ثالثی و…. به دنبال این افزایش حقوق هستند، باید تبعیض در پرداختی کارمندان و کارکنان دولتی از بین برود.

مهار تورم اصلی‌ترین گزینه کنترل بازار گرانی‌ها است
یوسفی یادآور شد: اصلی‌ترین سرمایه هر کشوری نیروی انسانی آن  است که بهره‌وری ایجاد می‌کند، زمانی که کارمندان و معلمان و کارگران در تامین معیشت خود دچار مشکل هستند چگونه می‌تواند با انگیزه کار کنند، مجلس در قانون بودجه تمام اعتبارات مورد نیاز همسان سازی تا رتبه بندی معلمان را مصوب کرد که اگر دولت بتواند منابع مالی آنها را تامین کند به مرحله اجرایی شدن خواهد رسید اما با تمام این تفاسیر مهار تورم اصلی‌ترین گزینه کنترل بازار گرانی‌ها است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: تورم همان خروجی نقدینگی و خلق پول بدون پشتوانه است به ازای هر هزار میلیارد تومان خلق پول بدون پشتوانه حدود یک تا دو درصد افزایش تورم پیش بینی می‌شود، بسیاری از اقشار ضعیف جامعه تمایلی به افزایش حقوق ندارند، اگر بدانند که تورم کنترل و قیمت‌ها ثابت مانده است. نمایندگان مجلس پیگیر مطالبات به حق اقشار ضعیف جامعه هستند.

کد خبر: ۱۱۰٬۶۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha