۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
قطعی برق عامل آنتن ضعیف تلفن همراه| ۹۵ درصد روستاهای گلستان اینترنت دارد
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

قطعی برق عامل آنتن ضعیف تلفن همراه| ۹۵ درصد روستاهای گلستان اینترنت دارد

گرگان- هرچند بسیاری از مشترکان شرکت ارتباطات سیار از ضعف خدمات این دستگاه گلایه مند هستند اما مدیر مخابرات منطقه گلستان با تشریح دلایل، وضعیت خدمات رسانی را مطلوب می داند.

الهام رئوفی فر؛ بازار: در قرن بیست و یکم، توسعه ابزارهای نوین و شیوه های جدید و به دور از تصوری در عرصه ارتباطات و تکنولوژی ارتباطی رخ داده است به گونه ای که میزان قدرت و توانایی کشورها براساس چگونگی دسترسی آنها به ابزار و تکنولوژی ارتباطی سنجیده می شود.

صرف نظر از اینکه ارتباطات نقش مستقیم و انکار ناپذیری در رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد در تسریع خدمات رسانی و پاسخدهی به موقع سازمانهای دولتی به مردم بسیار موثر بوده است.

بااین‌حال گاهی شهروندان برای دریافت خدمات مخابراتی با مشکل مواجه می شوند. آن هم در شرایطی که همه به داشتن این امکانات انس گرفته و از آن برای تسهیل بسیاری از امور بهره می برند. براین اساس گفتگویی با «غلامعلی شهمرادی» مدیرعامل مخابرات منطقه گلستان ترتیب دادیم با ما تا پایان این مصاحبه همراه باشید.

* شرکت مخابرات گلستان در روستاهای استان چه اقداماتی انجام داده است؟
همانطور که می دانید گلستان جزو معدود استانهایی است که جمعیت روستایی آن با جمعیت شهری برابر است بنابراین کارتوسعه دراستانی مانند گلستان در مقایسه با سایر استانها قدری متفاوت تر است از طرفی توسعه ارتباطات روستا در مقایسه با شهر هم تفاوت هایی دارد.

به خصوص روستاهای مناطق ترکمن نشین استان به واسطه پراکندگی منازل و موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد، مقداری کار را دشوار تر می کند به عنوان مثال در حوزه شهرستان مراوه تپه، روستایی وجود دارد که طول آن، هفت کیلومتر است. برای ارتباط رسانی به چنین روستایی باید چندین نقطه ایستگاه سایت نصب شود.

مشابه چنین شرایطی در شهرستانهای کلاله و سایر شهرستانهای شرقی استان به واسطه تپه ماهورهایی که در بین روستاست، وجود دارد. در چنین شرایطی چندین سایت را باید به صورت اختصاصی فقط برای یک روستا احداث شود که هزینه زیادی برای مخابرات دارد اما با اینحال این شرکت تمام تلاشش را برای ایجاد ارتباط انجام می دهد.

از نگاه وزارت ارتباطات وقتی یک اپراتور در روستایی باشد، آن روستا امکانات مخابراتی دارد اما مشترکان علی رغم خدمات دهی اپراتوری مثل ایرانسل یا رایتل به جهت اینکه همراه اول در آن نقطه اینترنت ندارد، آن روستا را فاقد اینترنت می دانند

* بسیاری از اهالی روستاهای استان از نبود اینترنت یا خدمات ضعیف آن گلایه مند هستند، دراین باره توضیح دهید
از نگاه وزارت ارتباطات وقتی دست کم یک اپراتور در روستایی باشد، آن روستا امکانات مخابراتی دارد. یکی از اشکالات این است که در یک منطقه ای علی رغم خدمات دهی اپراتور ایرانسل، به جهت اینکه همراه اول در آن نقطه اینترنت ندارد، مردم آن روستا را فاقد اینترنت می دانند درحالیکه اینطور نیست و حتما نباید همه اپراتورها در یک مکان سرمایه گذاری کنند. البته برای برخی از روستاها که هیچ یک از اپراتورهای ایرانسل و همراه اول در آن خدمات نمی دهند، اپراتور «های وب» از محل امکانات دولت در روستا سرمایه گذاری کرده و به روستاها خدمات می دهد.

* چرا برخی مواقع اینترنت در شهرها و روستاهای استان وضعیت مناسبی ندارد و خدمات آن ضعیف است؟
با توجه به مطالبات مردم در بحث خدمات دهی بهتر، چند سالیست که اینترنت ۳G و ۴G وارد شده که با توجه به سرمایه گذاری سنگین آن، اجرای این پروژه فاز بندی شده است. چراکه برای سرمایه گذاری هر سایت ۳G و ۴G تقریبا ۶۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

براین اساس به واسطه محدودیت منابع مالی، فاز اول اینترنت ۳G در شهرهای استان کاملا اجرا شده است که پس از آن در مناطق جاده ای پرتردد و مناطق توریستی پرجمعیت مانند مثل ناهارخوران هم اجرا شد. ان شالله در فاز بعدی اینترنت پرسرعت در روستاهای پرجمعیت اجرا خواهد شد.

قرار است برای روستاهای استان حدود ۱۵۷ سایت جدید ۳G و ۴G نصب شود که از این رقم، تعدادی نصب و راه اندازی شده و برای مابقی این طرح هم کارهای عمرانی آن در حال انجام است. تلاشمان این است که کارهای عمرانی را تا پایان سال انجام دهیم اما در بحث تامین تجهیزات آن به دلیل واردات قدری محدودیت است. با اینحال به محض اینکه تجهیزات به دست ما برسد، از آن بهره برداری خواهد شد.

 از یک هزارو ۶۰ روستای استان، ۹۵۵ روستا اینترنت دارند که ازاین تعداد ۷۰۷ روستا اینترنت ثابت و حدود ۸۷۰ روستا اینترنت همراه اول و ثابت دارند؛ به عبارتی ۹۵ درصد از روستاهای استان دارای اینترنت هستند

* در حال حاضر روستایی داریم که اینترنت نداشته باشد؟
بله. طبق آمار شرکت مخابرات استان از یک هزارو ۶۰ روستای استان، در مجموع ۹۵۵ روستا اینترنت دارند که ازاین تعداد ۷۰۷ روستا اینترنت ثابت و حدود ۸۷۰ روستا اینترنت همراه اول و ثابت دارند. به عبارتی ۹۵ درصد از روستاهای استان اینترنت دارند و ۶۱ روستا فاقد اینترنت هستند که این روستاها بیشتر در مناطق صعب و العبور قرار دارند. با این حال طبق تعهد وزیر جدید شرکت مخابرات تا پایان سال ۱۴۰۱ تمام روستاهای کشور دارای اینترت پرسرعت می شوند. این اقدام از محل اعتبارات دولتی اجرایی خواهد شد که شامل ۶۱ روستای گلستان هم می شود.

* مدتی است کاربرانی که پیش ازاین، از خدمات مخابراتی به خوبی استفاده می کردند، در حال حاضر که برای برقراری یک تماس ساده هم با مشکل مواجه می شوند، علت ضعف در کیفیت آنت دهی و اینترنت در این نقاطی که در گذشته فاقد مشکل بوده، چیست؟
برای این مشکل، در شهر دو مورد را باید در نظر بگیریم اول نقاطی که در پوشش آن محدودیت داریم. به عنوان مثال طبق بررسی هایی که در شهر گرگان انجام شده، حدود هفت نقطه شهر این مشکل وجود دارد که منطقه گرگانپارس، یکی از آنها محسوب می شود. برای این نقطه مدت پنج سال است که مجوز احداث سایت به همراه تجهیزات آن را گرفته شده، اما مکانی برای راه اندازی آن پیدا نمی شود.

هرچند که پس از پیگیری فراوان برای احداث سایت، با سازمان نظام مهندسی استان توافق شد اما متاسفانه با نارضایتی شهروندان و شکایت آنها به محاکم قضایی روبه رو شدیم. ما قبول داریم که در برخی مناطق نیاز به توسعه ارتباطی دارد اما شهروندان برای حل این مساله، ما را با مشکل مواجه کردند.

درجریان قطعی برق امسال، شرکت مخابرات استان بسیار ضرر کرد و تعداد زیادی باطری از دست داد حتی دیزل مرکز امام سجاد گرگان آسیب دید

* به جز قطعی برق، یکی دیگر از مشکلاتی که شهروندان را در ایام تابستان کلافه کرده بود، مشکل در برقراری ارتباط تلفن همراه بود، علت این ضعف در سیستم مخابراتی چه بود؟
ببینید ایستگاه سایت مخابراتی با برق کارمی کند البته که ما برای مواقع ضروری استفاده از باطری را پیش بینی کردیم اما طول عمر مصرفی این باطری ها حدود دو تا سه ساعت است و مشکلی که امسال پیش آمد این بود که به واسطه قطعی زیاد برق، وقتی باطری ها خالی می شدند برای شارژ مجدد ۱۶ ساعت زمان لازم بود که باز در این فاصله، با قطعی برق مواجه بودیم.

درجریان قطعی برق امسال، شرکت مخابرات استان بسیار ضرر کرد و تعداد زیادی باطری از دست داد حتی دیزل مرکز امام سجاد آسیب دید. اما تلاشمان بر این بود که در هنگام قطعی برق مشترکان ما بتوانند از اینترنت موبایل استفاده کنند تا خللی در فعالیت روزانه آنها اتفاق نیافتد.

* برای توسعه اینترنت و آنتن دهی موبایل در مناطق تجاری مانند منقطه آزاد اینچه برون و اترک برنامه ای دارید؟
امکانات لازم مانند فیبر نوری را برای منطقه تجاری اترک فراهم است، هرچند که در حال حاضر در این منطقه فقط یک واحد مشغول به فعالیت است. با اینحال ضعفی در ارتباطات برای این منطقه تجاری نداریم. ارتباطات مخابراتی در اینچه برون هم از گذشته وجود داشته و برای آن نقطه هم مشکلی نیست. اما اگر بخواهند خدمات مخابراتی در منطقه آزاد توسعه یابد، ما این آمادگی را داریم.

* آیا در استان تلفن های اینترنتی داریم و اینکه چه برنامه ای برای گسترش و توسعه آن دارید؟
همانطور که می دانید تلفن اینترنتی در محدوده هایی که فاقد کابل و امکانات است مانند شهرک تالارگرگان، راه اندازی می شود. در چنین شرایطی مخابرات به صورت بی سیم روی دکل آنتن نصب کرده و پهنای باند را به نقطه مورد نظر منتقل می کند. به این ترتیب در نقاطی که به دلیل نبود امکانات، شرایط خدمات دهی مخابراتی وجود نداشت، شرکت مخابرات بستری اینچنینی را برای آنها مهیا می کند. پیش بینی می کنیم تا پایان سال جاری این نوع خدمات در استان گلستان ایجاد شود.

کد خبر: ۱۱۰٬۶۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha