۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶
ورشکستگی شرکت های نفتی در راه است / پیش بینی تعطیلی سرمایه گذاری با نفت ۱۰ دلاری!
۷۵ درصد مخازن نفتی دنیا پرشد

ورشکستگی شرکت های نفتی در راه است / پیش بینی تعطیلی سرمایه گذاری با نفت ۱۰ دلاری!

کاهش تقاضای نفت دنیا به دلیل شیوغ کرونا و افزایش تولید نفت به دنبال آغاز جنگ قیمتی توسط عربستان باعث شد تا ۷۵ درصد از ظرفیت انبارهای نفتی در دنیا تکمیل شود. با ادامه این روند انتظار می رود قیمت نفت دوباره وارد سیر نزولی شود و رکورد تاریخی ۱۰ دلار به ازای هر بشکه را در سال ۲۰۲۰ ثبت کند.

 خبرگزاری بازار- در شرایطی که تمامی رسانه ها در مورد شیوع ویروس کرونا و اثرات انسانی و اقتصادی آن صحبت می کنند و دولتها به دنبال یافتن راه چاره ای برای مبارزه با شیوع این ویروس و حفظ جامعه بشری هستند، عربستان سعودی به جنگ قیمتی در بازار نفت ادامه می دهد. جنگی که به نظر می رسد مانند تمامی جنگ های دیگر به  تمام طرفین درگیر آسیب وارد می کند و خود عربستان هم از آتش این جنگ افروزی بی نصیب نخواهد ماند.

  افزایش عرضه نفت توسط عربستان سعودی و کاهش تقاضای نفت در دنیا به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از صنایع مصرف کننده نفت باعث شده است تا بالغ بر ۷۵ درصد ظرفیت  انبارهای نفتی در دنیا پر شود. انبارهایی که روزگاری برای نگهداری نفت های تولید شده مازاد بر نیاز دنیا و تنها برای شرایط اضطرار ساخته شده بود، انبارهایی که قرار بود  نقشی مهمی در تنظیم بازار داشته باشد و در زمان کم بودن عرضه بر تقاضا با استفاده از ذخایر موجود در آنها مانعی  در مسیر برهم خوردن توازن بازار هم از نظر میزان عرضه و تقاضا و هم از نظر قیمت باشد. 

 ۷۵ درصد ظرفیت انبارهای نفتی پر شد

پر شدن ۷۵ درصد از ظرفیت انبارهای نفتی در دنیا نشان می دهد که دنیا فرصت چندانی برای پایان دادن به این سیاست مخرب عربستان ندارد و اگر در این زمینه موفق نشود، باید منتظر افت قیمت نفت تا مرز ۱۰ دلار و حتی پایین تر باشد. قیمتی که برای هیچ یک از تولیدکنندگان نفت در دنیا قیمت مطلوبی نیست و حتی اقتصاد عربستان سعودی را نیز درگیر  چالش کمبود نقدینگی خواهد کرد.

موسسه مطالعاتی ریستاد انرژی در گزارش خود نوشت: «انبارهای نفتی در کشور کانادا تنها تا چند هفته دیگر ظرفیت انبارسازی نفت دارد و در کشورهای  نفت خیز دیگر شاید این ظرفیت بین دوتا چهار ماه دیگر تکمیل شود. از آن پس  انبار کردن نفت روی تانکرها و کشتی های نفتی آغاز می شود که البته ظرفیت آنها کمتر از انبارهای موجود در خشکی است. »

این موسسه مطالعاتی که تنها در زمینه انرژی های فسیلی به خصوص نفت و گاز طبیعی مطالعه می کند در ادامه نوشت:«در این وضعیت شرکتهای نفتی چاره ای جز کاهش تولید ندارند زیرا در شرایط تعطیلی سهم زیادی از پالایشگاه و صنایع مصرف کننده نفت در دنیا، تقاضا به شدت پایین است. اما کاهش تولید نفت توسط شرکتهای نفتی که می تواند موج ورشکستگی این شرکتها را به همراه بیاورد یک روی سکه است. در روی دیگر این سکه  کاهش توان  و تمایل برای سرمایه گذاری در پروژه های نفتی و زیر ساختهای صنعت نفت  در شرکتهایی است که از این بحران جان سالم به در خواهند برد.»

ورشکستگی شرکتهای نفتی در راه است

گاردین  هم در گزارش خود به رسیدن قیمت نفت به مرز ۱۰ دلار در صورت تداوم وضعیت موجود و کوتاه نیامدن عربستان از این سیاست بیمار گونه افزایش تولید و ارایه تخفیف های کلان اشاره کرد و نوشت :«به نظر می رسد دنیا در حال تغییر است. بسیاری از شرکتهای نفتی سرمایه گذاری در پروژه های جدید را متوقف کرده اند و تولید نفت شیل  امریکا صرفه اقتصادی ندارد. این وضعیت شاید در ابتدا باعث خروج شرکتهای نفتی غربی از میدان شود ولی کاهش زیاد درآمد نفتی  کشورهای خاورمیانه نیز به همراه می آورد که برای این اقتصادهای نفت خیز هم مطلوبیتی ندارد.»

موسسه ریستاد انرژی بر این باور است که بزرگترین چالش زمانی ایجاد می شود که قرارداد کاهش تولید اوپک و روسیه که در سال گذشته شروع شده بود، به پایان برسد. در زمان پایان این توافق که کمتر از یک ماه دیگر است، تولید نفت در دنیا ۲.۵ میلیون بشکه در روز زیادتر می شود و دنیا برای  ذخیره کردن آن از کشتی ها و تانکرهای روی آب کمک بگیرد. با احتساب تمامی توان ذخیره سازی در نفت در دنیا حداکثر ۹ ماه دیگر می توان با این سرعت به ذخیره سازی ادامه داد زیرا در روی زمین ظرفیت انبارهای نفتی برابر با ۷.۲ میلیارد بشکه است و روی تانکرها بین ۱.۳ تا ۱.۴ میلیارد بشکه نفت می توان ذخیره کرد.»

پایولو رودریگز ماسو، پژوهشگر این موسسه مطالعاتی با توجه به وضعیت ایجاد شده در تقاضای نفت در نتیجه شیوع کرونا و سیاست انبار سازی نفت توسط تولید کنندگان و سیاست جنگ قیمتی ایجاد شده توسط عربستان پیش بینی کرد قیمت نفت در مسیری حرکت می کند که در سال ۱۹۹۸ میلادی حرکت کرد. وی در گزارشی نوشت:« در سال ۱۹۹۸ میلادی قیمت نفت برنت دریای شمال به کمتر از ۱۰ دلار رسید که پایین ترین قیمت هر بشکه نفت در بازار جهانی بود.»

 او ادامه داد:« دنیا فرصت زیادی برای تصمیم گیری ندارد. باید بداند که در شرایط فعلی تصمیم گیری های یک جانبه و تنها نمی تواند راه به جایی ببرد و تنها با تعامل و همکاری است که می توانیم از این چالش عبور کنیم. »

انتظار افزایش شرکتهای نفتی ورشکسته  در سال جاری و تعطیلی شمار زیادی از پروژه های نفتی بسیار بالا است و هم اکنون هم اخباری در این مورد منتشر شده است. امریکا و شرکتهای فعال در تولید نفتشیل  اولین قربانیان این بحران خواهند بود و جالب این جاست که ریشه بحران در این کشور  سیاستی است که کشور دوست و شریک اقتصادی آنها یعنی عربستان سعودی در پیش گرفته است.

کد خبر: ۱۱٬۰۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha