۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
آسیا پیروز نبرد قیمتی گاز طبیعی

آسیا پیروز نبرد قیمتی گاز طبیعی

به نظر می رسد اقدامات دولت چین، سبب بالاتر رفتن قیمت گاز طبیعی مایع و ذغال سنگ حرارتی از سطوح کنونی خود می شود و این اتفاق معلول افزایش خرید این محصولات توسط این کشور است.

به گزارش بازار، دقیقا زمانی که قیمت گاز طبیعی در اروپا و آسیا به میزان زیادی افزایش یافت، چین یک قرارداد بزرگ و بلند مدت در رابطه با عرضه ی گاز طبیعی مایع را در این هفته با قطر که یکی از برترین صادرکنندگان در این زمینه است قطعی کرد.

چین به دنبال یافتن راهی است که عرضه حجم اضافه تری از گاز را برای بلند مدت، تضمین کند و از سوی دیگر با پیشنهادهای قیمتی اش سبب بالا رفتن قیمت محموله های دریایی گاز طبیعی مایع می شود. این اقدامات موجب فشار بالا بر اروپا جهت تامین تقاضای مورد نیازش و تشدید بحران گاز در این منطقه می شود.

طبق گزارش ها، مقامات چینی به شرکت های انرژی ایالت ها دستور داده اند تا به هر قیمتی از فراهم بودن عرضه به میزان مکفی برای زمستان پیش رو اطمینان حاصل کنند. به اعتقاد تحلیل گران، این امر باعث بالا رفتن تقاضا برای گاز طبیعی و ذغال سنگ در زمستان خواهد شد.

با فرا رسیدن ماه ژانویه و در پی قرارداد بلند مدت با قطر، چین به حجم بالاتری از گاز طبیعی مایع دست خواهد یافت. طی این قرارداد، قطر برای دوره ای ۱۵ ساله متعهد به عرضه ۳.۵ میلیون تن گاز طبیعی مایع در هر سال می باشد (این قرارداد میان شرکت نفت و گاز قطر و یکی از زیرشاخه های شرکت ملی نفت دریایی چین -CNOOC- منعقد شده است).

در ماه March، قراردادی ده ساله به منظور عرضه ی گاز طبیعی مایع میان شرکت نفت قطر و سینوپک چین به امضا رسید. طبق این توافق و از تاریخ ۱ ژانویه سال ۲۰۲۲، قطر اقدام به عرضه سالانه ۲ میلیون تن گاز طبیعی مایع به سینوپک چین خواهد کرد.

حتی با وجود قراردادهای بلند مدت با قطر، چین به علت رویارویی با ترمیم اقتصادی پس از شیوع کرونا و دست یابی به اهداف زیست محیطی تعیین شده، همچنان به حجم بالایی از گاز طبیعی مایع برای زمستان نیاز خواهد داشت.

در سال اخیر، همراهی دو عامل سبب بالا رفتن تقاضا برای گاز در آستانه فصل سرما شدند. اولین عامل، مربوط به سطوح پایین ذخیره و موجودی گاز در اروپا و آسیا درپی زمستان سخت و طولانی گذشته و دومین عامل، مربوط به بازیابی اقتصادی کشورها پس از شیوع کرونا بود. این عوامل سبب ایجاد فشار بر بازار گاز در سطح جهانی شد و روی سایر کالاهای حیطه انرژی مانند ذغال سنگ و نفت خام نیز اثر داشت.

در روز سه شنبه، به دنبال اعلام نگرانی ها از سطوح پایین عرضه و همچنین پیش بینی سرمای بیش از حد متداول در انگلستان، قیمت برق و گاز طبیعی با یک جهش زیاد، به سطحی بی سابقه رسیدند.

بحران گاز در اروپا، سبب افزایش قیمت نقطه ای گاز مایع طبیعی آسیا شده، اما باید در نظر داشت که این اتفاق به نفع آسیا تمام شده چرا که خریداران ترجیح می دهند گاز طبیعی مایع را به آسیا، یعنی محلی که قیمت بالاتر است ارسال کنند (دلار/MMBTU در آسیا، بالاتر از اروپا است).

قیمت نقطه ای گاز طبیعی مایع در آسیا به بالاترین میزان از ژانویه ی گذشته تا کنون رسید و در روز پنجشنبه، قیمت این محصول در سطح ۳۴.۴۷ دلار/ MMBTU، قرار گرفت. طبق تحلیل انجام شده توسط Citigroup،  اگر زمستانی سخت با عرضه ناکافی ترکیب شوند، قیمت گاز مایع طبیعی قابلیت افزایش تا ۱۰۰ دلار/MMBTU را نیز داراست.

باید به این نکته توجه داشت که حتی در قیمت های بالا نیز، چین چاره ای جز خرید نخواهد داشت چرا که قبل تر نیز اشاره شد، شرکت های انرژی ایالات چین ملزم به تامین مکفی انرژی به هر قیمتی شده اند تا از تعطیلی کارخانه ها و افت رشد اقتصادی این کشور، جلوگیری شود.

به نظر می رسد اقدامات دولت چین، سبب بالاتر رفتن قیمت گاز طبیعی مایع و ذغال سنگ حرارتی از سطوح کنونی خود می شود و این اتفاق معلول افزایش خرید این محصولات توسط این کشور است. در صورت تحقق این امر، فشار فزاینده ای به بازار گاز اروپا تحمیل خواهد شد.

کد خبر: ۱۱۰٬۵۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha