۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲
ایران؛ سی و دومین وارد کننده پنبه در ۲۰۲۰| کاهش ۱۴ درصدی واردات نسبت به ۲۰۱۹
«بازار» گزارش می دهد

ایران؛ سی و دومین وارد کننده پنبه در ۲۰۲۰| کاهش ۱۴ درصدی واردات نسبت به ۲۰۱۹

در حالیکه ارزش بازار جهانی واردات پنبه در ۲۰۲۰ بیش از ۴۱ میلیارد دلار بوده، ایران نیز با کاهش ۱۴ درصدی واردات نسبت به سال قبل تر در بین ۱۰۰ کشور، در جایگاه سی و دوم قرار گرفته است.

بازار؛ گروه کشاورزی: پنبه از جمله محصولاتی است که هم برای صنعت نساجی و پوشاک کارایی دارد و هم در صنایع غذایی برای تولید روغن استفاده می شود به این ترتیب اگرچه بازار جهانی این محصول روندی کاهش داشته است اما هنوز هم بازاری پویا است.

آمارهای جهانی منتشر شده نشان می دهد ایران واردات پنبه را در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل تر به میزان ۱۴ درصد کاهش داده است

ارزش ۴۱.۳ میلیارد دلاری بازار جهانی واردات پنبه در ۲۰۲۰
بر اساس گزارشات منتشر شده در سال ۲۰۲۰ خرید جهانی پنبه وارداتی در مجموع ۴۱.۳ میلیارد دلار هزینه داشته است. این در شرایطی است که ارزش جهانی این بازار در سال ۲۰۱۶ به میزان ۴۴.۸ میلیارد دلار بوده است و به این ترتیب از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ کاهش به میزان ۷.۹ درصد کاهش داشته است. همچنین ارزش پنبه وارداتی در یک بازه یکساله یعنی از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ نیز به میزان ۱۵ درصد کاهش یافته است.

به عبارت دیگر بسیاری از کشورهای وارد کننده این محصول میزان خرید خود را در سال ۲۰۲۰ کاهش داده اندکه گزارشات منتشر شده نشان می دهد یکی از این کشورها ایران است که واردات خود را نسبت به سال ۲۰۱۹ به میزان ۱۴ درصد کاهش داده است.          

چین، بنگلادش، ویتنام، ترکیه و پاکستان ۵ کشور برتر وارد کننده محصول پنبه در سال ۲۰۲۰ هستند 

کدام کشورها بیشترین واردات پنبه را در سال ۲۰۲۰ رقم زده اند؟
بر اساس آمار منتشر شده در سطح جهان، در سال ۲۰۲۰ کشورهای چین، بنگلادش، ویتنام، ترکیه و پاکستان بیشترین واردات پنبه در جهان را انجام داده اند.

به عبارت دیگر کشور چین با وارداتی به ارزش ۸.۳ میلیارد دلار ۲۰ درصد از کل پنبه وارداتی را به خود اختصاص داده است. بنگلادش نیز به عنوان دومین وارد کننده بزرگ پنبه در مدت نامبرده وارداتی به ارزش ۴.۹ میلیارد دلار ثبت کرد و سهمی به میزان ۱۱ درصد از این بازار را به خود اختصاص داد. در این میان کشور ویتنام نیز در جایگاه سوم وارد کنندکان قرار گرفت و سهمی به میزان ۹.۸ درصد در این بازار داشت. ترکیه نیز با رقم زدن وارداتی به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار و گرفتن ۶.۲ درصد از سهم این بازار در جایگاه چهارم قرار گرفت. کشور پاکستان نیز که غالبا از عمده ترین صادر کنندگان پنبه به ایران محسوب می شود در سال ۲۰۲۰ به میزان وارداتی به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار انجام داد و در جایگاه پنجمین وارد کنندگان برتر این محصول جای گرفت. این در شرایطی است که این کشور واردات خود را نسبت به سال ۲۰۱۹ به میزان ۶۷ درصد افزایش داده بود.

بر اساس این گزارش، کشورهای «ایالات متحده آمریکا، کره جنوبی، ایتالیا، آلمان، هنگ کنک، مصر، هندوراس، روسیه و پرتغال» نیز در مدت نامبرده در جایگاه ششم تا پانزدهم وارد کنندگان محصول پنبه جای گرفتند.  

ایران در ۲۰۲۰ با ثبت کردن وارداتی به ارزش ۲۵۳ میلیون دلار سی و دومین وارد کننده محصول پنبه محسوب می شود

جایگاه جهانی ۳۲ ایران در واردات پنبه در ۲۰۲۰
نکته جالب توجه اینکه در بین کشورهای نامبرده سه کشور هندوراس، پاکستان و ایالات متحده آمریکا نسبت به سال ۲۰۱۹ محصول پنبه بیشتری خریداری کردند. در حالی که کشورهای «مصر، هنگ کنگ، اندونزی و بنگلادش» واردات پنبه را نیست به سال ۲۰۱۹ کاهش دادند.

آمار منتشر شده همچنین بیانگر این است که در سال ۲۰۲۰ این پانزده کشور ۶۹.۳ درصد از کل پنبه وارداتی را خریداری کرده اند.

از سوی دیگر گزارشات و داده های آماری حاکی از این است که کشور ایران نیز در سال ۲۰۲۰ وارداتی به ارزش بالغ بر ۲۵۳ میلیون دلار انجام داده است و به این ترتیب در جایگاه ۳۲ وارد کنندگان عمده محصول پنبه قرار گرفته است.

در سال ۲۰۲۰ کشورهای آسیایی بیش از دو سوم از پنبه وارداتی را خریداری کرده اند

قاره آسیا؛ بزرگترین و اقیانوسیه کوچکترین وارد کننده محصول پنبه
در بخش دیگری از این گزارش جهانی، به بحث واردات پنبه از منظر قاره ای پرداخته شده است که نشان می دهد در سال ۲۰۲۰ کشورهای آسیایی بیش از دو سوم پنبه وارداتی را خریداری کرده اند که ۶۸.۲ درصد از کل پنبه وارداتی محسوب می شود و به این ترتیب از منظر قاره ای آسیا بزرگترین وارد کننده محصول پنبه در ۲۰۲۰ بوده است.

از سوی دیگر کشورهای اروپایی به میزان ۱۴.۹ درصد در بازار وارداتی پنبه سهم داشته است و به این ترتیب قاره اروپا در جایگاه دوم وارد کننده این محصول قرار گرفته است. همچنین آفریقا با سهمی به میزان ۷.۸ درصد، آمریکای لاتین با ۵.۲ درصد سهم، آمریکای شمالی با سهمی به میزان ۳.۷ درصد و استرالیا با ۰.۲ درصد سهم در این بازار در جایگاه های بعدی قرار گرفتند.

کد خبر: ۱۱۰٬۴۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha