۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹
ماجرای ورود لوازم خانگی خارجی به کشور صحت دارد
معاون فنی گمرک:

ماجرای ورود لوازم خانگی خارجی به کشور صحت دارد

معاون فنی گمرک گفت: ثبت آمارهای غیرقابل توضیحی به عنوان کوله بری و ته لنجی برای واردات لوازم خانگی مدتهاست که انجام شده و گمرک هم براساس قانون موظف به ترخیص آنها بوده است.

به گزارش بازار، مهرداد جمال ارونقی افزود: در بحث کالاهای گروه چهار که لوازم خانگی هم جزو آنهاست از سال ۹۷ ممنوعیت‌هایی وضع شده و به همه مراجع ذیربط از جمله گمرک نیز ابلاغ شده،    اما در حال حاضر اخباری مبنی بر ترخیص این اقلام توسط گمرک پخش شده که حاکی از واردات لوازم خانگی به صورت مکرر از طریق گمرک است.

وی گفت: این لوازم خانگی که اخیرا از گمرک ترخیص شده است کلا از رویه مرزنشینی، کوله بری و ته لنجی وارد کشور شده اند و با ثبت آماری که در واقع همان ثبت در سامانه جامع تجارت از طریق وزارت صنعت است و همچنین تعیین منشاء ارز امکان واردات را پیدا کرده است و این فرایندی است که اگر انجام شده باشد گمرک موظف به ترخیص این کالاهاست.

ارونقی افزود: در بین این کالاها لوازم خانگی اروپایی و کره‌ای وجود دارد و علی رغم ممنوعیت واردات حجم این کالاها حاکی از این است که نه تنها قاچاق نیستند بلکه در واقع سهمیه‌هایی که به مرزنشینان به صورت قانونی داده شده است علت واردات این کالاهاست.

وی گفت: حجم واردات این لوازم خانگی بسیار زیاد است و ما در حال بررسی آمارهای واردات این کالاها هستیم تا آن را اعلام کنیم، اما برای مثال در ششم مهرماه ثبت آماری برای گمرک ارسال شده که حاکی از واردات یخچال ساید.  

لباسشویی و ظرفشویی ال جی در سامانه کوله بری و مرزنشینی می‌باشد که تنها یک مورد ۲۰ هزار کیلوگرم وزن دارد و یخچال ساید هم به تعداد ۵۵ دستگاه به ثبت رسیده است.

معاون فنی گمرک افزود: ثبت آماری در واقع همان ثبت سفارش است که در وزارت صنعت اتفاق می‌افتد و واردات این کالا توسط گمرک تنها به دلیل اجازه ورود آن به وزارت صنعت است، اما چرا این سهمیه‌ها در اختیار بعضی افراد قرار گرفته سیاستگذار باید آن را توضیح دهد و گمرک به عنوان یک مجری تنها موظف است براساس قانون این کالاها را وارد کند هرچند ما در مورد ادامه این روند واردات از وزارت صنعت سوال کرده ایم و منتظر پاسخ آن‌ها هستیم.

کد خبر: ۱۱۰٬۴۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha