۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴
پیش بینی افت قیمت طلا تا ۱۲۰۰ دلار
تحلیل بازار فارکس؛

پیش بینی افت قیمت طلا تا ۱۲۰۰ دلار

با افزایش سرعت واکسیناسیون در دنیا و خروج تدریجی اقتصاد دنیا از بحران کرونا قیمت طلا هم کاهش خواهد یافت. انتظار می رود رشد تقاضای نفت باعث سه رقمی شدن قیمت هر بشکه نفت در بازار جهانی شود.

بازار، گروه بین الملل: اقتصاد دنیا به تدریج از روزهای سخت و کرونایی خارج می شود. روزهایی که جهان درگیر ویروسی بود که سلامت و اقتصاد دنیا را تحت تاثیر قرار داد. از جمله بازارهایی که در یک سال اخیر با چالشهای زیادی روبرو بود بازار نفت و طلا بود.

سقوط شدید قیمت نفت در بازار جهانی همزمان با افزایش قیمت طلا باعث شد تا بازارهای جهانی با التهاب زیادی روبرو شود و اقتصاد دنیا هم تحت تاثیر این شرایط قرار بگیرد. در سال قبل برای اولین بار در تاریخ قیمت نفت برای فروش در بازارهای آتی به منفی ۳۷ دلار رسید و قیمت هر اونس طلا از مرز دو هزار دلار فراتر رفت.

اما به نظر می رسد با وارد شدن به آخرین فصل سال ۲۰۲۱ و افزایش نرخ واکسیناسیون در دنیا، شرایط در حال تغییر است و آرامش به بازارها بازگشته است. حال این عرضه و تقاضا است که قیمت نفت را مشخص می کند و عملکرد بازارهای موازی برای سرمایه گذاری است که می تواند نقشی تعیین کننده در قیمت طلا داشته باشد.

 در این روزها گزارشهای زیادی در مورد قیمت نفت در بازار جهانی ارایه می شود. گزارشهایی که اغلب خبر از رشد قیمت دارد و تداوم این روند افزایشی را محتمل ترین سناریو برای سالهای پیش رو می داند.

فارکس دیلی در گزارش اخیر خود به پیش بینی های اخیر اشاره کرد و نوشت: «مازاد تقاضای نفت در بازار به دنبال افت میزان تولید در کنار افزایش تقاضا سبب خواهد شد تا قیمت نفت در بازار افزایش یابد و حتی برای اولین بار بعد از سال ۲۰۱۴ روند رسیدن قیمت هر بشکه نفت به مرز ۱۰۰ دلار هم طی شود.»

 با وجود اینکه خبر افزایش قیمت نفت برای کشورهای صادر کننده خبر خوشایندی است و می تواند منافع مالی زیادی را برای آنها به همراه داشته باشد ولی برای اقتصاد دنیا و کشورهای وارد کننده نفت به معنای افزایش هزینه های تولید و افزایش تورم است که به دنبال آن چالشهای مالی زیادی را نیز به همراه خواهد اورد.

آمارهای ارایه شده توسط وب سایت اویل پرایس هم نشان داده است سیر افزایشی قیمت انرژی در دنیا از  ماه های قبل سرعت گرفته است. بررسی ها نشان می دهد قیمت گاز طبیعی در یک سال اخیر رو برابر شده است و قیمت هر بشکه نفت به بالغ بر ۷۵ دلار رسیده است.

از طرف دیگر با وجود اینکه در بسیاری از خبرها در مورد ضرورت کاهش مصرف سوختهای فسیلی به خصوص نفت و گاز گزارشهایی ارایه می شود ولی مطالعات نشان می دهد تا سال ۲۰۳۵ همچنان سوختهای فسیلی اصلی ترین منبع تامین انرژی در دنیا خواهند بود و آفتی در سهم آنها تجربه نخواهد شد.

فارکس دیلی در بخش دیگری از این گزارش در مورد قیمت طلا در سال اتی نوشت: «بازار طلا هم در سال بعد با تحول زیادی روبرو خواهد شد. از ابتدای امسال ما افت قیمت طلا را تجربه کردیم ولی همه گیری با سویه دلتا مانع از این شد که قیمت طلا با سرعت کاهش یابد و به سطحی که قبل از همه گیری کرونا بود باز خواهد گشت. انتظار می رود در این سال ارزش هر اونس طلا در دنیا به ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ دلار برسد که مشابه سطح قیمت هر اونس طلا قبل از همه گیری کرونا است. این پیش بینی نشان می دهد که انتظارها بر مبنای اصلاح اقتصادی در دنیا و خارج شدن از اوضاع کرونایی اقتصادی است. مساله ای که می تواند نوید بخش بازگشت به زندگی عادی در سراسر دنیا باشد.»

کد خبر: ۱۱۰٬۳۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha