۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۶
سد های بی‌حساب و کتاب شر شده اند| کره چند برابر ایران فولاد تولید می کند اما این همه کارخانه ندارد
نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با بازار:

سد های بی‌حساب و کتاب شر شده اند| کره چند برابر ایران فولاد تولید می کند اما این همه کارخانه ندارد

مرادی نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس که خشکسالی را تهدیدی برای تمدن ایران می داند، گفت: قبل از انقلاب تعداد سدها به ۶۰ عدد هم نمی‌رسید اما امروز بیش از ۶۸۰ سد داریم که بسیاری از آنها حساب‌شده نیست.

بازار؛ گروه آب و انرژی: ورودی آب به سدها در سال آبی (۱۴۰۰-۱۳۹۹) حدود ۴۷ درصد کمتر شده است. آمارهای اعلامی از طرف شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می دهد که مجموع ظرفیت مخازن سدها در سال آبی گذشته ۵۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب بوده است. به عبارت دیگر تنها ۳۹ درصد مخارن سدها پر بوده و ۶۱ درصد دیگر خالی است. کاهش موجودی سدها باعث شده که میزان برداشت از آب های زیرزمینی به حد بی سابقه ای افزایش یابد. به طوری که احمد مرادی نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس به خبرگزاری بازار می گوید که حدود ۹۰ درصد منابع آب زیرزمینی ایران مصرف شده‌اند. او همچنین در توضیح ادعای خود گفت: مساله فرونشست‌ها یکی از علائم مصرف منابع آب زیرزمینی است که در ایران نشانه‌های آن به وفور وجود دارد و در بسیاری از دشت های کشور در وضعیت قرمز قرار دارد.

حدود ۹۰ درصد منابع آب زیرزمینی ایران مصرف شده‌اند.   مساله فرونشست‌ها یکی از علائم مصرف منابع آب زیرزمینی است که در ایران نشانه‌های آن به وفور وجود دارد

این نماینده مردم با اشاره به عملکرد ضعیف وزیر نیروی دولت دوازدهم، گفت : از سال گذشته سازمان هواشناسی هشدارهایی نسبت به احتمال کاهش بارندگی ها در ایران می داد، اما مسئولین مدعی بودند که از خشکسالی بی سابقه در ۵۰ سال اخیر اتفاق افتاده غافل گیر شده اند. از همین حالا هم دولت خود را برای مدیریت مهاجرت‌های جمعیتی، افزایش حاشیه‌نشینی، افزایش فقر باید خود آماده کند.

بسیاری از سدها حساب شده نیستند
او با اشاره به این نکته که ایران در فهرست کشورهای فقیر آبی قرار گرفته‌ است، ادامه داد: ما در یک اقلیم خشک و نیمه خشک قرار داریم و بیشتر مساحت کشور با بحران آب دست و پنجه نرم می کنند با این وجود در سال های گذشته توسعه ظرفیت های صنعتی، کشاورزی و حتی خدماتی خود را بر مبنای ظرفیت های آبی شکل ندادیم.

قبل از انقلاب تعداد سدها به ۶۰ عدد هم نمی‌رسید اما امروز بیش از ۶۸۰ سد در کشور وجود دارد که بسیاری از آنها حساب‌شده نیست

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس همچنین گفت : قبل از انقلاب تعداد سدها به ۶۰ عدد هم نمی‌رسید اما امروز بیش از ۶۸۰ سد در کشور وجود دارد و بسیاری از آنها حساب‌شده نیست. خیلی از این سدها باعث گرفتاری‌های زیست‌محیطی و باعث بروز سیل‌ها، خشکسالی‌های فراوان، ریزگردها و آتش‌سوزی جنگل‌ها شده‌اند.

به گفته مرادی، آمایش سرزمین در ایران به درستی صورت نگرفته که از روز اول بدانید چه چیزی را کجا باید ساخت و توسعه داد یا کاشت یا چه چیزی را نباید کجا کاشت، ساخت یا اجازه بهره‌برداری صادر کرد.

کره‌جنوبی، چند برابر جمهوری اسلامی ایران تولید فولاد دارد اما نه این تعداد کارخانه دارد و نه هیچ‌کدام از آب‌های اصلی و تجدیدناپذیر را مصرف کرده است. این کشور همه کارخانه‌های فولادسازی خود را در نزدیکی دریا جانمایی کرده و برای توسعه این صنعت از آب دریا استفاده می‌کند

او با بیان اینکه ما قدر آب را به خوبی نمی دانیم، افزود : ما باید بفهمیم یک مترمکعب آب در ایران چقدر ارزش دارد و چقدر می‌تواند ارزش افزوده تولید کند. به عنوان مثال استان کرمان ۲۴ درصد از باغات کشور را داراست و اولین استان باغی کشور است، در حالیکه بحرا ن آب و تمدن این استان  را تهدید می کند و با خشکسالی بی سابقه ای دست و پنجه نرم می کند.

به گفته این نماینده مردم، تقریباً ما جزو معدود کشورهایی هستیم که در صنعت فولاد پا را فراتر گذاشته‌ایم و بی‌اندازه کارخانه‌های فولادهای کوره بلند احداث کرده‌ایم که البته در دنیا به دلیل مصرف بالایی که در آب دارند و به نوعی در لیست صنایع آب‌بر قرار گرفته‌اند، منسوخ شده‌اند.

این نماینده مردم افزود: این در حالی است که کشوری مانند کره‌جنوبی، چند برابر جمهوری اسلامی ایران تولید فولاد دارد اما نه این تعداد کارخانه دارد و نه هیچ‌کدام از آب‌های اصلی و تجدیدناپذیر را مصرف کرده است، بلکه این کشور همه کارخانه‌های فولادسازی خود را در نزدیکی دریا جانمایی کرده و برای توسعه این صنعت از آب دریا استفاده می‌کند.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس افزود: نیاز ما اعمال یک مدیریت صحیح در این حوزه می باشد. متاسفانه وزارت نیرو در سال های گذشته نه تنها تدبیر کارشناسی در این حوزه نداشته بلکه برخی از اقدامات غیرکارشناسی به بدتر شدن شرایط نیز منجر شده که نتیجه آن مهاجرت مردم از روستاها به شهرها شده است.

کد خبر: ۱۱۰٬۲۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha