۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۲
هیئت تجاری از خراسان‌جنوبی به نمایشگاه اکسپو اعزام می‌شود
گامی برای معرفی جهانی تولیدات؛

هیئت تجاری از خراسان‌جنوبی به نمایشگاه اکسپو اعزام می‌شود

بیرجند- پس از شور و مشورت بین فعالان اقتصادی در نهایت تصمیم گرفته شده که هیئت تجاری از خراسان‌جنوبی به نمایشگاه اکسپو اعزام شود.

بازار؛ گروه استان ها: سومین جلسه هماهنگی بین فعالان اقتصادی بخش خصوصی و بخش دولتی خراسان‌حنوبی برای حضور فعال استان در نمایشگاه اکسپو برگزار شد تا زمینه حضور تجار، بازرگانان، فعالان بخش های گردشگری، صنایع دستی و کشاورزی فراهم شود.

علیرضا خامه‌زر رئیس کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات، ترانزیت، حمل و نقل و گمرک اتاق بازرگانی بیرجند در این جلسه اظهارکرد: در اهمیت نمایشگاه اکسپو می‌توان به این نکته اشاره کرد که براساس پیش بینی‌ها، به واسطه این رخداد رشد اقتصادی امارات در سال ۲۰۲۱ به حدود ۳.۴ درصد و برای سال ۲۰۲۲ نیز حدود ۳.۷ درصد خواهد رسید.

وی با بیان اینکه برگزاری این نمایشگاه در یکی از کشورهای خاورمیانه نیز حضور ایران را سهل‌تر کرده است، بیان‌کرد: برای شرکت در نمایشگاه بیشتر حضور مجازی مطرح بود ولی برای اعزام یک هیأت تجاری نیز برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

همکاری بخش دولتی کمرنگ است
رئیس کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات، ترانزیت، حمل و نقل و گمرک اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه حضور هیأت اعزامی اگر همزمان با نمایشگاه گلفود باشد، مطلوب‌تر خواهد بود تا هم از اکسپو و هم گلفود بهره بگیریم، یادآور شد: متأسفانه مشارکت و همکاری برخی ادارات دولتی در راستای حضور خراسان‌جنوبی در نمایشگاه اکسپو و بهره‌گیری از آن کمرنگ است.

خامه‌زر با اشاره به برخی از نمایشگاه‌هایی که همزمان با نمایشگاه اکسپو برگزار می‌شود، گفت: خراسان‌جنوبی قابلیت و ظرفیت حضور در نمایشگاهی چون نمایشگاه محصولات ارگانیک که در بازه زمانی نمایشگاه اکسپو برگزار می‌شود را دارد.

ابوالفضل آرزومندان مسئول امور بین‌الملل اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه اظهارکرد: با بررسی‌های انجام شده دریافتیم که اتاق‌های بازرگانی دیگر استان‌ها نیز اعزام هیئت را برای حضور در نمایشگاه اکسپو پیگیری می‌کنند.

متأسفانه مشارکت و همکاری برخی ادارات دولتی در راستای حضور خراسان‌جنوبی در نمایشگاه اکسپو و بهره‌گیری از آن کمرنگ است

وی بیان‌کرد: می‌خواهیم اعزام هیئت به گونه‌ای باشد که فعالان اقتصادی بتوانند از برخی دیگر از نمایشگاه‌های همزمان با اکسپو چون نمایشگاه گلفودو نمایشگاه محصولات ارگانیک نیز استفاده کنند.

امکان دریافت غرفه در نمایشگاه گلفود مهیا نیست
آرزومندان با بیان اینکه در مورد نمایشگاه گلفود  امکان دریافت غرفه در حال حاضر مهیا نیست و باید از مدت‌ها قبل در این زمینه اقدام می‌شد، یادآور شد: البته درباره نمایشگاه محصولات ارگانیک می‌توان برای دریافت غرفه امیدواری‌های داشت البته باید بررسی کنیم که آیا ما محصول ارگانیک برند برای معرفی در نمایشگاه داریم.

مسئول امور بین الملل اتاق بازرگانی بیرجند با تأکید بر اینکه قصد داریم اعزام هیأت را برای بازدید از نمایشگاه اکسپو را به بهترین نحو انجام دهیم، افزود: تلاش می‌کنیم تا بودجه‌هایی را از طُرق مختلف برای این اتفاق مهم جذب کنیم تا رغبت برای حضور در نمایشگاه ایجاد شود.

آرزومندان گفت: این اعتبار می‌تواند از طریق سازمان توسعه تجارت ایران، شرکت شهرک‌های صنعتی و همچنین از تشکل‌ها و یا سازمان مدیریت جذب شود.

حسین خیریه رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه با اشاره به مبحث طرح شده در زمینه حضور خراسان‌جنوبی در نمایشگاه محصولات ارگانیک بیان‌کرد: ما در خراسان‌جنوبی محصول کشاورزی ارگانیک واقعی نداریم و آنچه به این نام شناخته می‌شود بیشتر محصول کشاورزی سالم است.

ضرورت معرفی محصولات خراسان‌جنوبی در گلفود

وی با تأکید بر اینکه یک محصول بعد از چند مرحله پایش و دریافت گواهینامه، ارگانیک شناخته می‌شود، ادامه‌داد: نباید از تبلیغات محصولات خراسان‌جنوبی در نمایشگاه‌ها از روش های مختلف غفلت کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند یادآور شد: در هر حال اگر می‌خواهیم در نمایشگاه محصولات ارگانیک شرکت کنیم باید تمام استانداردهای لازم یک محصول ارگانیک را برای محصولی که قصد معرفی داریم، رعایت کنیم.

سنائی فر مدیرعامل شرکت مکیال تجارت و مجری اعزام و پذیرش هیات های تجاری  با اشاره به اینکه همه تلاش ما این است که از ظرفیت نمایشگاه اکسپو به هر نحو ممکن استفاده شود، گفت: در مورد نمایشگاه‌هایی که همزمان با اکسپو برگزار می شود ما از سال قبل توصیه به استفاده از فرصت نمایشگاه گلفود را داشتیم.

وی با بیان اینکه هزینه‌ غرفه‌های نمایشگاه گلفود حدود ۳۵۰ میلیون تومان است، اظهارکرد: البته باید پیش  از این و از حدود اردیبهشت ماه برای حضور در نمایشگاه‌های همزمان با برگزاری اکسپو چون گلفود اقدام می‌کردیم.

این فعال اقتصادی بیان‌کرد: با شرکت در نمایشگاه‌هایی که همزمان و در بازه زمانی برپایی اکسپو برگزار می‌شود، می‌توانیم با هزینه بسیار کم تجربه ارزشمندی را به دست آوریم.

حضور در نمایشگاه باید خروجی مناسب داشته باشد
سبحان مصطفایی، عامل توسعه خوشه صنعتی خشکبار خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه برای برپایی غرفه در نمایشگاه، خوشه خشکبار می‌تواند کمک ۲۵۰ میلیون تومانی داشته باشد، گفت: باید حضور ما در نمایشگاه به نحوی باشد که خروجی مناسبی از آن حاصل شود.

وی بیان‌کرد: همچنین اگر فعالان اقتصادی حوزه کشاورزی خراسان‌جنوبی در راستای ثبت محصولات ارگانیک خود قدم بردارند ما نیز به آنان کمک خواهیم کرد.

مصطفایی با اشاره به اینکه ثبت محصولات ارگانیک ۵۰ میلیون تومان هزینه داشته و زمان بر نیز هست، گفت: در حال حاضر توسط یک شرکت فعال در زیرکوه سه محصول زرشک، کشمش و گل محمدی در قالب محصولات ارگانیک صادر می شود و گواهینامه بین المللی نیز از سوئیس و فرانسه دارد.

وی تأکید کرد که دریافت گواهی برای محصولات ارگانیک را نباید سخت و دور از دسترس دانست.

حامد نخعی، مدیر عامل صندوق حمایت از بخش کشاورزی خراسان‌جنوبی در این جلسه گفت: با سرمایه محدودی که صندوق حمایت از بخش کشاورزی دارد تنها همان سرمایه‌داران صندوق را تا اندازه‌ای می‌توان حمایت کرد.

وی اظهارکرد: در حوزه توسعه زیر ساخت‌ها، بسته‌بندی و سایر ملزومات لازم برای شرکت در نمایشگاه‌های جهانی می‌توانیم کمک و حمایت کنیم چرا که بدون توجه به این مؤلفه‌ها هر گونه حضور ما در نمایشگاه نتیجه مطلوب را نخواهد داشت.

مدیرعامل صندوق حمایت از بخش کشاورزی خراسان‌جنوبی  با اشاره به اینکه تجربه حضور در نمایشگاه جهانی عسل در سال ۲۰۱۷ را داریم، بیان کرد: البته در مورد زرشک شرایط کمی سخت است ولی در هر حال حامی و پشتیبان خواهیم بود.

همچنین در این جلسه رحیمی نماینده جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی اظهارکرد: برای نمایشگاه اکسپو رایزنی‌ها، و اطلاع رسانی‌ها به زیر مجموعه‌ها و تشکل ها صورت گرفته است.

۳۵ نفر از فعالان کشاورزی خراسان‌جنوبی به اتاق بازرگانی معرفی شده اند
وی با اشاره به اینکه ۳۵ نفر از فعالان کشاورزی خراسان‌جنوبی نیز به اتاق بازرگانی معرفی شده اند، یادآور شد: برای دریافت اعتبار در راستای حضور در نمایشگاه نیز با وزارتخانه رایزنی و مکاتبه شده است ولی هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

رحیمی در زمینه بازارمحصولات استراتژیک خراسان‌جنوبی یادآورشد: طرح‌های تکمیل زنجیره تولید و فرآوری خراسان‌جنوبی را پیگیری می‌کنیم که توسعه واحدهای فعلی و راه‌اندازی واحدهای جدید و بازاریابی و... در این طرح‌ها گنجانده شده است.

وی همچنین تأکید کرد: در صورت تأمین اعتبار ۲۰ تا ۲۵ درصد زرشک تازه خراسان‌جنوبی خریداری خواهد شد.

رسول عباسی نماینده دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه اظهارکرد: براساس آنچه که مطرح شد به نظر می‌رسد که همگان برای اعزام هیئت تجاری به نمایشگاه اکسپو موافقت دارند.

وی با بیان اینکه با توجه به بودجه‌ای که شرکت شهرکها و خوشه خشکبار استان اختصاص داده اند، در زمینه تأمین اعتبار مشکلی نخواهیم داشت، بیان‌کرد: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که بتوانیم با دست پر از این اعزام و بازدید برگردیم و بتوانیم برخی از هیئت‌های دیگر کشورها را در سال‌های آتی به استان بیاوریم.

اشاره‌ای به تجربه برخی کشورها در حوزه فرآوری خشکبار
نماینده دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتتغال استانداری خراسان جنوبی با اشاره به تجربه برخی از کشورها در حوزه فرآوری خشکبار ادامه داد: کشوری چون ارمنستان بیش از ۵-۶ میلیون جمعیت ندارد ولی توانسته است که در حوزه فرآوری خشکبار از ما پیشتاز باشد.

خزاعی نماینده شرکت شهرک‌های صنعتی  خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه گفت: ما از حضور واحدهای خرد، کوچک و متوسط با اولویت واحدهای مستقر در شهرک صنعتی با مبلغ بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان و خوشه‌ها و کنسرسیوم ها برای حضور در نمایشگاه حمایت می‌کنیم.

در پایان جلسه تصویب شد که تا ۱۷ مهرماه مشخصات فعالان اقتصادی از طرف دستگاه های اجرایی و تشکل های بخش خصوصی جهت هماهنگی به اتاق بازرگانی بیرجند ارسال شود.

کد خبر: ۱۱۰٬۰۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha