۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۰
 ناتمام ماندن پروژه ملی یکپارچه سازی اراضی| مزارعی که همسطح نشدند
بازار از مازندران گزارش می‌دهد؛

ناتمام ماندن پروژه ملی یکپارچه سازی اراضی| مزارعی که همسطح نشدند

بابل- با گذشت ۲۸ سال از آغاز طرح تسطیح و یکپارچه سازی اراضی، همچنان این طرح ملی در مازندران نیمه کاره و ابتر مانده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: با گذشت سال‌ها از اجرای تسطیح و یکپارچه سازی اراضی هنوز این طرح در مزارع و شالیزارهای مازندران به ایستگاه پایانی نرسید و در برخی مناطق نیز ناتمام رها شده است، حدود ۶۰ هزار هکتار از ۲۱۵ هزار هکتار شالیزار مازندران تسطیح و یکپارچه سازی شده است و روند کند و لاک پشتی سبب شده تا شالیکاران مازندران تاکنون از این طرح بهره چندانی نبرده اند.

از سوی دیگر اجرا ناقص و نیمه تمام آن نیز در برخی مناطق استان از جمله روستای احمد چاله پی بابل در سال گذشته سبب بروز خسارتی به شالیکاران و کشاورزان شده است.

خرده مالکی بودن، عدم رغبت کشاورزان سبب شده تا طرح یکپارچه سازی و تسطیح اراضی در استان مازندران چندان موفق نباشد، این درحالی که به اعتقاد کارشناسان، اجرای این پروژه سبب کاهش مصرف آب و افزایش راندمان تولید می‌شود.

طی سال‌های گذشته ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی بخش لاله آباد بابل تسطیح و یکپارچه سازی شد، اراضی که تا قبل از اجرای طرح باتلاقی بود و ایجاد جاده مزارع، تقسیم آب کشاورزی، پیشگیری از هدررفت آب از جمله مزایا محسوب می‌شود.

قطعات کشاورزی با یکپارچه سازی اراضی هندسی می‌شود
یک کارشناس حوزه کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه قبل از تسطیح مزارع کشاورزی در لاله آب ۱۶۶ بهره بردار وجود داشت، افزود: این بهره برداران در ۲۱۱ قطعه کوچک اقدام به زراعت و کشاورزی می‌کردند و اکنون سطح قطعات هندسی و خوب شده است.

 ناتمام ماندن پروژه ملی یکپارچه سازی اراضی| مزارعی که همسطح نشدند

احمد مختابادی ترغیب کشاورزان و استقبال آنان را در اجرای طرح تسطیح کشاورزی مهم برشمرد و گفت: باید برای اجرای این پروژه بزرگ و محوری، مالکان همکاری لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی در افزایش راندمان تولید و پیشگیری از هدررفت آب تأثیر بسزایی دارد، خرد و کوچک بودن مزارع را از جمله چالش‌های فراروی اجرای این طرح بیان کرد.

مطالعات یکپارچه سازی شالیزارها انجام شد
باآنکه مطالعات یکپارچه سازی اراضی در ۲۵۰ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران انجام شد ولی این طرح در یک چهارم مزارع به بار نشسته است و عزیزاله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با بیان اینکه مطالعات زهکشی اراضی در ۲۵۰ هزار هکتار از مزارع استان صورت گرفته است، گفت: اگر قرار است به جهش تولید و رونق آن دست یابیم باید به پروژه‌های آب و خاک و تسطیح اراضی کشاورزی توجه ویژه ای داشته باشیم.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: یکپارچه سازی اراضی و تجهیز و نوسازی آن از جمله سیاست‌های مهم و اولویت‌ها به شمار می‌رود و باید برای جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی به این طرح توجه ویژه ای شود.

وی نقش یکپارچه سازی اراضی را بر روند اقتصادی شدن تولید مهم برشمرد و گفت: یکپارچه سازی و جلوگیری از خرد شدن قطعات اراضی کشاورزی در بهره وری کشاورزی، اقتصادی شدن تولید و افزایش درآمد کشاورزان بسیار تأثیرگذار است.

شهیدی فر با بیان اینکه طی دو سال شش هزار هکتار از شالیزارهای استان مازندران یکپارچه سازی شدند، سطح کل اراضی تسطیح شده را بیش از ۶۰ هزار هکتار بیان کرد.

طرح تسطیح یکپارچه سازی اراضی از ۷۲ در استان مازندران آغاز شد و تاکنون ۶۰ هزار هکتار از اراضی تسطیح شدند و تسریع در اجرای این طرح نیازمند تأمین اعتبار کلان است و به دلیل تأمین نشدن، روند اجرای این طرح به کندی پیش می‌رود.

طرح تسطیح یکپارچه سازی اراضی از ۷۲ در استان مازندران آغاز شد و تاکنون ۶۰ هزار هکتار از اراضی تسطیح شدند و تسریع در اجرای این طرح نیازمند تأمین اعتبار کلان است و به دلیل تأمین نشدن، روند اجرای این طرح به کندی پیش می‌رود

یکپارچه سازی اراضی لنگ اعتبارات کلان
در حال حاضر اراضی شالیزاری مازندران به صورت سنتی و دستی کشت می‌شود و با اجرای طرح تسطیح اراضی، جاده‌های بین مزارع، کانال‌های آبیاری و زهکشی، کشاورزی مازندران به سمت مدرن پیش می‌رود.

فرهادی مدیر امور آب و خاک جهاد کشاورزی مازندران نیز با بیان اینکه پروژه‌های تسطیح و نوسازی اراضی از سال ۷۲ آغاز شده است، گفت: تاکنون حدود ۶۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری تحت پوشش طرح قرار گرفتند.

 ناتمام ماندن پروژه ملی یکپارچه سازی اراضی| مزارعی که همسطح نشدند

وی با بیان اینکه کشاورزان زیادی برای اجرای پروژه رغبت دارند، کمبود اعتبار را مانع اجرای پروژه یاد کرد و گفت: با توجه به اینکه جانمایی اراضی توسط نمایندگان بهره برداران باید صورت گیرد و اگر این کار زودتر انجام شود، روند اجرای پروژه تسریع می‌گیرد.

فرهادی گفت: طرح تسطیح و یکپارچه سازی اراضی در واقع حرکت به سمت کشاورزی مدرن است و می‌تواند پیامدهای اقتصادی خوبی داشته باشد.

گلایه کشاورزان از اجرای ناقص تسطیح اراضی
در حالی که مسئولان تمام قد از یکپارچه سازی کشاورزی حمایت می‌کنند اما برخی از کشاورزانی که اراضی آنان تحت پوشش این طرح قرار گرفته است، از تأخیر در تحویل پروژه توسط پیمانکار گلایه و عنوان کردند این مسئله سبب شد تا اراضی روستای احمد چاله پی بابل در سال زراعی سال قبل با تأخیر دوماهه زیر کشت رود و به کشاورزان خسارت وارد شود.

به گفته آنان هجوم آفت کرم ساقه خوار و از بین رفتن محصول، نتیجه و پیامد تأخیر و اجرای ناقص پروژه تسطیح اراضی در روستا بود که منجر به بروز خسارت به ۱۳۰ شالیکار شده است.

مازندران با داشتن ۲۱۵ هزار هکتار شالیزار سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن شلتوک تولید می‌کند و امید می‌رود با اجرای کامل طرح تسطیح کشاورزی از خرد شدن، تغییر کاربری آن جلوگیری و شود و میزان تولیدات نیز رشد داشته باشد.

به هر روی اجرای این پروژه نیازمند تأمین زیرساخت‌ها، رفع موانع و تخصیص اعتبارات کلان است تا عقب ماندگی این پروژه در استان مازندران برطرف شود.

کد خبر: ۱۱۰٬۰۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha