۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۴
الگوبرداری غرب از رویکرد چین برای مقابله با کرونا
گلوبال تایمز مطرح کرد؛

الگوبرداری غرب از رویکرد چین برای مقابله با کرونا

پاندمی کروناویروس ارزشهای لیبرال دموکراتیک غرب را تحت تاثیر قرار می دهد.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی گلوبال تایمز اخیرا مقاله ای با قلم «لینگ شنگلی» مدیر مرکز مطالعات امنیت بین المللی در دانشگاه خارجی چین، با عنوان «ارزش های حکومتی لیبرال غرب با بیماری همه گیری کرونا لرزید» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

کشورهای غربی مانند ایالات متحده آمریکا، استرالیا و فرانسه در حال افزایش واکسیناسیون و تلاش برای پیاده سازی سیستم انتقال سلامت بعد از بیماری کووید ۱۹ هستند. در مقایسه با گذشته، دولت های آنها بیشتر درگیر مبارزه با اپیدمی هستند. آنها زمانی از واکنش چین به این همه گیری به عنوان حکومت اقتدارگرا انتقاد کردند، اما اکنون تقریباً همان کاری را می کنند که چین انجام داد. این مهم نشان می دهد که آنها در سیاست زدگی در مبارزه با کووید ۱۹ چقدر اشتباه کرده اند.

همه گیری مداوم  کووید ۱۹ چالش فزاینده ای برای قابلیت های حکومتی کشورهای جهان ایجاد می کند. ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی که ارزشهای لیبرال حکومت ملی را تبلیغ می کنند در این مبارزه بسیار شکننده هستند. در ۲۰ سپتامبر، شمار قربانیان ویروس کرونا در آمریکا از ۲۰۰ هزار نفر فراتر رفت و تقریباً یک پنجم کل مرگ و میرهای ناشی از COVID-۱۹ ثبت شده در سراسر جهان را تشکیل می داد.  

در همان روز سی ان ان مقاله ای با عنوان «تعداد کشته شدگان ایالات متحده در اثر کووید ۱۹  از همه گیری آنفولانزای ۱۹۱۸ پیشی گرفت» منتشر کرد. واضح است که اقدامات پیشگیری و کنترل ایالات متحده هنوز کارآمد نیست و تسریع واکسیناسیون به یک امر ضروری تبدیل شده است. اما نگرش مردم نسبت به واکسیناسیون در ایالات متحده آمریکا اصلا خوب نیست.

فرانسه نیز با چنین شرایط سختی روبرو است. برای جلوگیری از شیوع ویروس، فرانسه اجرای گذرنامه سلامت کووید ۱۹  را آغاز کرد. طبق قوانین، در صورت مراجعه به رستوران ها ، کافه ها ، موزه ها ، استادیوم ها و دیگر اماکن عمومی ، گذرنامه سلامت لازم است. این امر قرار بود برای اقدامات پیشگیری و کنترل دقیق مفید باشد. اما در فرانسه با اعتراضات گسترده ای روبرو شده است و هزاران نفر حتی به خیابان ها آمده و به پلیس حمله کردند.

ایده دستورات و اجرای آن در محیط سیاسی و فرهنگی کشورهای غربی جواب نمی دهد. آنها به اصطلاح آزادی و دموکراسی خود عادت کرده اند. استفاده از ماسک ، واکسیناسیون یا سفر به مکانهای دیگر در هر کجا که بخواهند ، همه از مسایل آزادی انتخاب محسوب می شوند. این امر در واقع احتمال گسترش ویروس را افزایش داده و پیشگیری و کنترل همه گیری را دشوارتر کرده است.

همه اینها ثابت می کند که حاکمیت اجتماعی و دولتی مبتنی بر ارزشهای لیبرال محدودیت های خود را دارد و در پیگیری کورکورانه آزادی بدون توجه به علم خطرات وجود دارد. بیماری همه گیر کووید ۱۹ درس خوبی به کشورهای غربی داده است. آنها باید به طور کامل در مورد اشکالات ریشه دار حکومت اجتماعی و ملی خود و همچنین نیاز به یادگیری از کشورهایی مانند چین تأمل کنند.

ویروسها صرف نظر از تفاوتهای ایدئولوژیک و سیاسی با کشورها و مردم آنها متفاوت رفتار نمی کنند. پیشگیری و کنترل آن باید بر اساس علم باشد نه سیاست. برای مدت طولانی ، غرب معتقد بود که ارزشهای لیبرال و دموکراتیک آن جهانی است. این امر دو چیز را نادیده می گیرد: یکی اینکه تفاوت در تاریخ ، فرهنگ و مرحله توسعه هر کشور می تواند بر درک این ارزشها تأثیر بگذارد. دو  ارزش های آزادی و دموکراسی آن باید همگام با زمان باشد.

بدیهی است که ارزشهای آزادی و دموکراسی غربی سفت و سخت شده است و بحران اجتماعی و بحران اقتصادی ناشی از همه گیری به وضوح کاستی های حکومت غربی با هدایت این ارزش ها را آشکار کرده است.

غرب دیگر نه تنها نباید کورکورانه باور کند که ارزش هایش می تواند همه مشکلات را حل کند بلکه باید در مورد رفتارهای خود در مورد داوری دائمی ارزشهای سایر کشورها از موضع تحقیرآمیز تجدید نظر نموده و حتی از استفاده از استانداردهای دوگانه برای انتقاد از دیگران دوری کند. کووید ۱۹ آینه ای است که محدودیت های حکومت اجتماعی و ایالتی در غرب را منعکس می کند. این مهم  نشان می دهد که حکومت غرب بر اساس ارزشهای لیبرال و دموکراتیک کامل نیست و همه گیری همه جانبه نور چراغ دموکراسی در غرب را به طور جدی کم کرده است.

کد خبر: ۱۱۰٬۰۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha