۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
چرا آمریکا نمی تواند از پس رقابت جهانی ارزهای دیجیتال برآید؟
بازار گزارش می‌دهد؛

چرا آمریکا نمی تواند از پس رقابت جهانی ارزهای دیجیتال برآید؟

مقامات چینی همواره درصدد هستند تا تلاش های شتابزده آنها در معرفی و توزیع یوان دیجیتال اقدامی در راهبرد بلندمدت آنها برای تضعیف برتری جهانی دلار و افزایش نفوذ آنها باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: شورای آتلانتیک اخیرا مقاله ای با قلم «فردریک کمپ» با عنوان «چرا ایالات متحده آمریکا نمی تواند از پس رقابت جهانی ارزهای دیجیتال برآید؟» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

مقامات چینی همواره تلاش کرده اند که تلاش های شتابزده آنها در معرفی و توزیع یوان دیجیتال یک حرکت باز در راهبرد بلندمدت آنها برای تضعیف برتری جهانی دلار و افزایش نفوذ آنها است.

با این وجود، مقامات برجسته مالی ایالات متحده آمریکا چشم خود را به هر گونه طرحی که خطرات عمیق تری برای دلار و در نتیجه امنیت ملی ایالات متحده در رقابت جهانی ارزهای دیجیتالی دارد، بسته اند. در حالی که چین به پیش می رود و ارزش بازار بیت کوین به یک تریلیون دلار می رسد، بانک فدرال رزرو آمریکا هیچ عجله ای برای شرکت در مسابقه ارز دیجیتال ندارد.

به نظر می رسد جاه طلبی چین در حال حاضر زمینه را برای ظهور یوان دیجیتال در پایان سال ۲۰۲۲ در المپیک زمستانی در پکن آماده می کند. گمانه زنی ها حاکی از آن است که ممکن است سازمان دهندگان چینی از همه شرکت کنندگان و ورزشکاران بخواهند برنامه ای را بارگیری کنند که از پرداخت همه آنها در هتل ها، بلیط ها، غذا، سوغات و سایر موارد با ارز دیجیتالی جدید اطمینان حاصل کند.

دشوار است که پیشروی کنونی چین در توسعه ارزهای دیجیتال را که تاکنون از سوی مقامات آمریکایی رد شده بود، با پیشروی اولیه جهانی در توسعه استاندارد ۵G مقایسه نکنیم. تا زمانی که دولت ترامپ در کنار تولیدکنندگان غربی به توسعه شبکه G۵ واکنش نشان نداد، هیچ کس نمی توانست با ارائه دهندگان چینی ۵G و تولیدکنندگان تجهیزات در سطح جهانی رقابت کند - که مهمترین آنها هوآوی است.

اولویت بندی مداوم چین برای پیشرفت فناوری نشان می دهد که در طول تاریخ کشوری که در عصر خود از نظر فناوری پیشرفت کرده است، اغلب بازیگر بین المللی غالب بوده است.

اگر ایالات متحده آمریکا سطح بالای نوآوری های فناوری مالی را از دست بدهد، همراه با تضعیف سلطه جهانی دلار، مزایای آن برای پکن قابل توجه خواهد بود.

رویکرد متفاوت چین به حریم خصوصی، مزیت رقابتی را برای آن فراهم می کند. نیاز ایالات متحده آمریکا و اروپا به رفع نگرانی های مربوط به حریم خصوصی، توسعه ارز دیجیتال بانک مرکزی را پیچیده می کند. برعکس، پکن یوان دیجیتال را راهی برای تقویت بیشتر وضعیت نظارتی فوق العاده خود می داند، در حالی که توانایی خود را در مبارزه با پولشویی، فساد و تامین مالی تروریسم نیز بهبود می بخشد.

در مقاله ای که به تازگی توسط مرکز امنیت جدید آمریکا (CNAS) منتشر شده است، نویسندگان درک می کنند که چین چقدر از اهمیت ژئوپلیتیک پروژه ارزهای دیجیتالی خود آگاه است. آنها تلاش های یائو کیان، رئیس سابق موسسه تحقیقات ارزهای دیجیتال بانک مردم چین و پیشرفت ارزهای دیجیتال چین را با پیشرفت های قبلی این کشور در زمینه رباتیک، داده های بزرگ و هوش مصنوعی مقایسه می کنند.

نویسندگان با اشاره به مقاله ای با این عنوان در مجله اکونومیست که در مورد نقش اصلی فناوری در رقابت ایالات متحده و چین صحبت می کند، می نویسند: یائو در سخنرانی خود در کنفرانس فناوری اطلاعات سازمان ملل متحد، ارز دیجیتال را به عنوان بخشی از جنگ بعدی مطرح کرد.

بانک فدرال رزرو ایالات متحده آمریکا نگران این است که در معرفی دلار دیجیتال با توجه به سهام موجود به عنوان ذخیره ارزی جهان با مشکل مواجه شود. با این حال، خطر ژئوپلیتیک بزرگتر این است که فدرال رزرو چقدر سریع عقب می افتد.

ایالات متحده آمریکا می تواند همچنان برنده این مسابقه باشد اگر نه تنها به سرعت  دلار دیجیتال را توسعه دهد، در ایجاد یورو دیجیتال، پوند دیجیتال و ین دیجیتال نیز همکاری کند. کل قدرت آتش این ارزها شکاف نوآوری را به سرعت برطرف می کند. این امر همچنین ارزش همکاری با متحدان را که محور سیاست خارجی «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا است، نشان خواهد داد.

کد خبر: ۱۱۰٬۰۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha