۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۵
اقتصاد زمین خورده گردشگری همدان را دریابیم| چشم انتظار نوروز یا برنامه ریزی برای گردشگری پاییزه
بازار گزارش می‌دهد؛

اقتصاد زمین خورده گردشگری همدان را دریابیم| چشم انتظار نوروز یا برنامه ریزی برای گردشگری پاییزه

همدان- این روزها اقتصاد گردشگری همدان به واسطه شیوع ویروس کرونا زمین گیر شده اما انتظار می رود در وضعیتی که گردشگری پاییزه پیش روی همدان است با برنامه ریزی صحیح قدری از وخامت اقتصاداین بخش کاسته شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: هفته گردشگری در حالی این روزها را سپری می کند که فعالین این عرصه و کسب و کارهای وابسته به این صنعت ۱۹ ماه زمین گیری را تجربه کرده اند؛ از تعطیلی سفرها و اقامت ها گرفته تا بی رونقی سفر و عدم برگزاری تورهای گردشگری و غیره.

گزارشی که به‌صورت مشترک و با همکاری سازمان جهانی گردشگری منتشر شده حاکی از آن است که گردشگری بین‌المللی و حوزه‌های مرتبط با آن به دلیل تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم کاهش مسافران، متحمل ضرری به میزان ۲.۴ تریلیون دلاری شده‌اند.

در این گزارش، ضمن هشدار در خصوص احتمال تکرار اتفاقات مشابه در سال ۲۰۲۱، خاطرنشان شده که بهبود صنعت گردشگری تا حد بسیار زیادی وابسته به گسترش واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در سراسر جهان است.

در این گزارش آمده است که صنعت گردشگری در کشورهایی چون آلمان، انگلیس، سوئیس، فرانسه و ایالات‌متحده که نرخ واکسیناسیون بالایی دارند، به‌زودی بهبود خواهد یافت؛ با این‌حال کارشناسان معتقدند که بازگشت صنعت گردشگری به دوران اوج خود در پیش از شیوع ویروس کرونا، تا قبل از سال ۲۰۲۳ امکان‌پذیر نیست؛ آنان مانع اصلی این امر را محدودیت‌های سفر، مهار آهسته پاندمی، عدم اطمینان مسافران و فضای اقتصادی ضعیف عنوان کرده‌اند.

پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که شرایط گردشگری بین‌المللی در نیمه دوم سال جاری میلادی روند بهبود خود را از سر بگیرد با این حال کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل میزان خسارت صنعت گردشگری را برای سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال عادی ۲۰۱۹، میزان ۱.۷ تریلیون تا ۲.۴ تریلیون دلار برآورد می‌کند.

آیا قرار است بدنه گردشگری با همین وضعیت تنها گذاشته شود یا چاره اندیشی هایی در این مسیر شده است؟

اما به راستی برای بهبود این وضعیت چه چاره ای پیش گرفته می شود؟ آیا قرار است بدنه گردشگری با همین وضعیت تنها گذاشته شود یا چاره اندیشی هایی در این مسیر شده است؟

اقتصاد زمین خورده گردشگری همدان را دریابیم| چشم انتظار نوروز یا برنامه ریزی برای گردشگری پاییزه

اول مهرماه سال جاری بود که وزیر میراث فرهنگی بیان کرد: یکی از برنامه‌های مهم وزارتخانه تغییر ذائقه گردشگری مردم است که در این راستا معرفی استان‌های بکری چون ایلام به سایر نقاط کشور مد نظر است تا گردشگران و تورهای گردشگری به جای رفتن به مناطقی چون شمال، استانی نظیر ایلام را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کنند.

حال در این مسیر و تغییر ذائقه ها و در وضعیتی که بحث واکسیناسیون پیش آمده و می توان امید به آینده گردشگری داشت، باید دید که آیا گردشگری همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین هم به سمت و سوی خوبی روانه می شود یا خیر.

در این راستا برآن شدیم تا گفتگویی با علی مالمیر؛  مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان و محمد فیضی؛ رئیس انجمن حرفه ای دفاتر خدماتی و مسافرتی استان همدان ترتیب دهیم که در ادامه متن این صحبت ها را می خوانید:

کسب و کارهای گردشگری مشابه دیگر کسب و کارها دیده شوند
علی مالمیر در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه پیش از شیوع کرونا گردشگری استان رشد خوبی کرده بود و اگر با کرونا درگیر نبودیم پیشرفت خیلی بهتری داشت، عنوان کرد: به راستی دو سال سخت را در حوزه گردشگری پشت سر گذاشتیم و یک سال قبل از درگیری با شیوع ویروس کرونا نیز با موضوع سیل درگیر بوده ایم بدین سان، ۳ نوروز و سفرهای نوروزی را از دست داده ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با اشاره به اینکه در دوران شیوع ویروس کرونا، گردشگری آسیب جدی و جبران ناپذیری دیده است، خاطرنشان کرد: این صدمه هم در از بین بردن فرصت‌های شغلی و هم در رشد اقتصادی صنایع وابسته به صنعت گردشگری بسیار مشهود است.

وی با تصریح بر این موضوع به بسته های حمایتی دولت در این خصوص اشاره کرد و افزود: در راستای بسته‌های حمایتی دولت از این صنعت ۱۷۲ پرونده در استان تکمیل شد که بیش از ۲۴ میلیارد تومان بود و در نهایت ۱۶ میلیارد از این مبلغ پرداخت شد.

مشکلات این حوزه بسیار بیشتر از آن است که با وام برطرف شود و این تسهیلات و کمک‌ها فقط التیامی بر پیکره زخمی گردشگری است

مالمیر با بیان اینکه مشکلات این حوزه بسیار بیشتر از آن است که با وام برطرف شود و این تسهیلات و کمک‌ها فقط التیامی بر پیکره زخمی گردشگری است، ادامه داد: این کمک های دولتی در حوزه گردشگری را مطلوب نمی دانیم و حال، با شرایط پیش رو امیدواریم تا این صنعت به روزهای اوج خود برگردد، به مسیر خود ادامه دهد و بخشی از آسیب وارده به آن جبران شود.

اقتصاد زمین خورده گردشگری همدان را دریابیم| چشم انتظار نوروز یا برنامه ریزی برای گردشگری پاییزه

چشم امید ما به نوروز ۱۴۰۱ است
وی به محدودیت های سفر در دوران کرونا اشاره کرد و افزود: اگر در مواجهه گردشگری با کرونا در سطح ملی شاهد محدودیت‌های کمتری بودیم، وضعیت بهتر بود، با یک بازنگری اساسی می‌شد، این محدودیت ها را برای گردشگری به سمت دیگری سوق داد و حال به راستی باید سفر و گردشگری را نه در قالب کالای لوکس بدانیم بلکه باور داشته باشیم که سفر در خانواده ضروری است و باید دیده شود.

در این ۱۸ - ۱۹ ماهه شاهد بوده ایم که فعالان صنعت گردشگری با وجود همه آسیب‌ها سعی کرده اند تا سرپا بایستند و ‌کمترین تعدیل نیرو و اخراج نیرو را داشته باشند تا آسیب زیادی به بدنه تأسیسات گردشگری وارد نشود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان خاطرنشان کرد: ما توقع داریم کسب و کارهای گردشگری مشابه دیگر کسب و کارها دیده شوند، در این ۱۸ - ۱۹ ماهه شاهد بوده ایم که فعالان صنعت گردشگری با وجود همه آسیب‌ها سعی کرده اند تا سرپا بایستند و ‌کمترین تعدیل نیرو و اخراج نیرو را داشته باشند تا آسیب زیادی به بدنه تأسیسات گردشگری وارد نشود.

مالمیر در پایان این گفتگو با تصریح بر اینکه تاسیسات گردشگری همدان بنا دارد تا با شروع فعالیت گردشگری با تمام توان وارد عمل شوند، عنوان کرد: امیدواریم در نوروز پیش‌رو شروع پر جنب و جوش گردشگری را داشته باشیم، هرچند ایام پیک سال گردشگری را پشت سر گذاشتیم و چشم امید ما به نوروز ۱۴۰۱ است که بعد از سه نوروز بتوانیم خدمات رسانی به مسافران را داشته و از این فرصت استفاده کنیم.

در ادامه، محمد فیضی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه این هفته را برخلاف میل باطنی تبریک می گویم، عنوان کرد: این چه گردشگری ای است که قریب به ۱۸ ماه شاهد به خواب رفتن آن در کشور هستیم؟

رئیس انجمن حرفه ای دفاتر خدماتی و مسافرتی استان همدان با بیان اینکه این روزها امیدوار به دوران پساکرونا هستیم، در حالی که بسیاری به آن دوران و تغییرات شرایط هم امیدی ندارند، اظهار کرد: به راستی در این ماه ها شاهد بودیم که دولت مراکز گردشگری را به خاک سیاه نشاند.

اقتصاد زمین خورده گردشگری همدان را دریابیم| چشم انتظار نوروز یا برنامه ریزی برای گردشگری پاییزه

وی در ادامه صحبت های خود مطرح کرد: با بهره ۱۲ و ۱۸ درصد همه را به فلاکت انداختند،  الان دفاتر ما در کشور و استان همدان پنجاه درصدشان تعطیل است.

رئیس انجمن حرفه ای دفاتر خدماتی و مسافرتی استان همدان با اشاره به اینکه دردها خیلی زیاد است، اظهار کرد: در این گردشگری ناکام همه گرفتاریم اما کسی به فکر ما نبود و نیست.

فیضی با بیان اینکه کشور ژاپن ۳۰۰ میلیون گردشگر در سال داشت؛ با این وضعیت، این میزان به صفر رسید اما چه کرد: گردشگری داخلی و روستایی را راه انداخت اما ما چه کردیم؟ چه کسی مقصر این وضعیت است؟ در دوران تعطیلات خردادماه سال جاری، گردشگران بسیاری به تالش سفر کردند، اما ملمحمدره و گاماسیاب و ورکانه ما کجای این گردشگری بودند؟ چرا اتفاقی در روستاهای ما نیفتاد؟

وی با بیان اینکه طبق صحبت ها و آمارهای اقتصاد گردشگری سال ۹۷ نقش گردشگری و ورود توریست به کشور قابل تامل است، اظهار کرد: چه کسی مقصر است که به گردشگری توجه نشده است؟

رئیس انجمن حرفه ای دفاتر خدماتی و مسافرتی استان همدان در پایان صحبت های خود ضمن گلایه مندی از وضعیت فعالین این عرصه در استان همدان طی شیوع ویروس کرونا مطرح کرد: در همدان خیلی جاذبه داریم اما افسوس که دلسوز نداریم و امیدواریم شورای شهر این موضوع را لمس کند.

به راستی، حال که در مسیر دو ساله شدن مشکلات صنعت گردشگری به ویژه در همدان هستیم، آیا سعی شده است تا با برنامه ریزی های منعطف پای کار آمده و قدم هایمان را به سمتی برداریم که از ظرفیت های موجود برای احیای صنعت گردشگری و اقتصاد گردشگری استفاده کنیم؟

اقتصاد زمین خورده گردشگری همدان را دریابیم| چشم انتظار نوروز یا برنامه ریزی برای گردشگری پاییزه

صحبت ها طی یک ساله ۹۹ و درگیری با شیوع کرونا در زمینه خسارت های وارده بر بدنه گردشگری همدان به رقمی بالغ بر ۳۵۰ میلیارد تومان می رسد، اما تاکنون چه قدر توانسته ایم پای دردو دل های فعالین این عرصه نشسته و چاره ای برای این وضعیت اندیشیده ایم؟ وام ها و تسهیلاتی به فعالین این عرصه اعطا شد اما نه تنها تنفسی برای بازپرداخت های آن ها در نظر گرفته نشده است.

فردی که ۱۸ - ۱۹ ماه طعم بیکاری را چشیده است، حال باید ماهانه یک میلیون تومان قسط پرداخت کند!

بلکه فردی که ۱۸ ماه و ۱۹ ماه طعم بیکاری را چشیده است، حال باید ماهانه یک میلیون تومان قسط پرداخت کند! به راستی، زمان آن رسیده تا حمایت ها جدی و واقعی شده و برنامه ریزی های منعطف در قالب گردشگری پاییزه (با توجه به ظرفیت های موجود طبیعی همدان) جای خود را در دل تورهای گردشگری باز کند تا بار دیگر رونق اقتصاد گردشگری و روزگار امیدوارکننده ای را برای گردشگری همدان ببینیم چرا که روند سکوت و زیرسایه کرونا رفتن این صنعت، نه تنها به صنایع وابسته به آن بلکه به اشتغال استان نیز آسیب های جبران ناشدنی وارد می کند.

کد خبر: ۱۰۹٬۹۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha