۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
مسیر پر پیچ و خم برای تبدیل شدن به ابرقدرت اقتصادی؛ چین قطب اقتصاد دیجیتال دنیا می شود
بازار گزارش می‌دهد؛

مسیر پر پیچ و خم برای تبدیل شدن به ابرقدرت اقتصادی؛ چین قطب اقتصاد دیجیتال دنیا می شود

در سال گذشته اقتصاد دیجیتال در چین با سرعت زیادی رشد کرده است و ارزش تجارت دیجیتال در این کشور بیش از کشورهای فرانسه و المان و بریتانیا بود.

بازار؛ گروه بین الملل: توسعه اقتصاد دیجیتال در دستور کار تمامی دولتها قرار دارد زیرا سازمانهای بین المللی از رشد سهم اقتصاد دیجیتال در اقتصاد دنیا به عنوان اصلی غیر قابل انکار نام می برند و بررسی ها نشان داده است باز هم چین در این روند پیشگام است.

رویترز در گزارش خود دلیل رشد سریع اقتصاد دیجیتال در چین و تبدیل شدن این کشور به یکی از مهره های اصلی در فضای دیجیتال را حمایت دولت عنوان کرد و نوشت: «دولت چین در سالهای اخیر برای توسعه اقتصاد دیجیتال سرمایه گذاری زیادی کرده است و نتیجه این سرمایه گذاریها را می توان در توسعه فین-تک یا تکنولوژی های پیشرفته مالی در کشور دانست که بستر را برای عرضه یوان دیجیتال فراهم کرد و تجارت دیجیتال را هم با سرعت بالاتری امکان پذیر کرد.»

توسعه شبکه زیر ساختهای 5G به منظورحمایت از توسعه اقتصاد دیجیتال و افزایش دسترسی مردم به آن یکی از مهمترین طرح هایی بود که در کشور اجرا شد و باعث شد تا پلت فرم های اقتصاد دیجیتال در کشور با سرعت بیشتری رشد کند. این مساله برای کشوری که در حال تبدیل شدن به قطب مهمی در اقتصاد دنیا است از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود و تغییرات زیادی را هم در زیرساختهای اقتصادی کشور ایجاد کرد.

 طبق گزارش منتشر شده توسط کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل در یک سال گذشته نرخ رشد اقتصاد دیجیتال در کشور چین بیش از دیگر کشورها بوده است. هم اکنون یک سوم از  استارت آپهای موفق و بزرگ دنیا در چین فعالیت می کنند و نرخ رشد شمار استارت آپها در این حوزه بالغ بر ۱۳ درصد در سال است.

با این روند می توان انتظار  داشت تا سال ۲۰۲۵ میلادی سهم چین در اقتصاد دیجیتال دنیا بیش از سهم امریکا شود که برگ دیگری در قدرت گیری اقتصادی این کشور خواهد بود.  شین هوا نت در این مورد نوشت: «از سال ۲۰۰۰ تا کنون ارزش اقتصاد دیجیتال در چین سه برابر شده است و انتظار می رود تا سال ۲۰۳۰ هم شاهد رشد چشمگیری در این حوزه باشیم.»

شرکت emarketer که بزرگترین شرکت فعال در زمینه مطالعات بازار است در گزارش اخیر خود به رشد سریع سهم اقتصاد دیجیتال در چین اشاره کرد و نوشت: «حجم تجارت الکترونیک در چین به کل ارزش خرده فروشی در این کشور پهناور آسیایی در سال ۲۰۲۰ برابر با ۴۱ درصد بود و انتظار می رود  تا سال ۲۰۳۰ به لبش از ۷۰ درصد برسد. این رشد سریع نشان از تغییر بزرگی در ساختار اقتصاد این کشور دارد و می تواند تحولات مالی و اقتصادی زیادی را برای کشور به همراه بیاورد.»

 نکته دیگری که در این گزارش وجود دارد مقایسه ارزش اقتصاد دیجیتال در کشور چین با دیگر کشورهای صنعتی است. بررسی های انجام شده توسط شرکت emarketer نشان می دهد در سال قبل ارزش تجارت دیجیتال در کشور چین در سال گذشته بیش از کشورهای فرانسه و آلمان و ژاپن  و بریتانیا بوده است و مجموع سهم اقتصاد دیجیتال دو کشور چین و امریکا در نیمه اول امسال برابر با ۴۰ درصد کل اقتصاد دیجیتال دنیا بود.

 در پایان باید در نظر داشت اقتصاد چین که بزرگترین اقتصاد در کشورهای عضو پیمان شانگهای است در سالهای اخیر با سرعت زیادی رشد کرده است و حتی در جریان بحران کرونا هم با وجود تمامی چالشها، به رشد خود ادامه داد.

انتظار می رود در سال جاری اقتصاد این کشور با نرخ بالغ بر ۸ درصد رشد کند ولی بالاترین سهم را در  این رشد، اقتصاد دیجیتال و تجارت انلاین به خود اختصاص می دهد. رویترز بر این باور است  توسعه سریع اقتصاد دیجیتال در چین و سیاستهایی که این کشور اجرا کرده است می تواند الگوی خوبی در اختیار کشورهای در حال توسعه دنیا قرار دهد.

کد خبر: ۱۰۹٬۸۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha