۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱
حمله گاز انبری قاچاق و دلالان مواد اولیه به لوازم خانگی
تولیدکنندگان همچنان در اغما؛

حمله گاز انبری قاچاق و دلالان مواد اولیه به لوازم خانگی

قاچاق بی‌رویه توام با جولان دلالان مواد اولیه صنعت لوازم خانگی را از رونق انداخت.

 احمدرضا صباغی؛ بازار: معضلات صنعت لوازم خانگی در سال‌های اخیر و همزمان با افزایش نرخ ارز  نه تنها برطرف نشده بلکه ۲ چندان هم شده است. فراموش نمی‌کنیم روزی را که کارخانه ارج ایران به عنوان یک قطب مهم تولید لوازم خانگی در خاورمیانه و آسیا مطرح بود؛ اما در شرایط کنونی صنایع مرتبط با لوازم خانگی کشور با مشکلات ریز و درشتی دست و پنجه نرم می‌کنند که تداوم این چالش‌ها از یک سو تولیدکننده را مایوس و از سوی دیگر اشتیاق و قدرت مالی مصرف‌کننده را برای خرید  انواع لوازم خانگی گرفته است.

سوال مهمی که در ذهن بسیاری از مردم و به‌خصوص زوج های جوانی که قصد تشکیل یک زندگی جدید را دارند این است که گرانی لوازم خانگی تا به کجا تداوم خواهد داشت؟

آینده مبهم صنعت لوازم خانگی موجب شده است که اقشار مختلف از تولیدکننده تا مصرف‌کننده در انتظار کاهش قیمت‌ها باشند؛ نزول قیمتی که هنوز زمان آن مشخص نیست.

در شرایط کنونی که بازار لوازم خانگی در ایران شرایط مه‌آلودی را طی می‌کند؛ موضوع مهم اینجاست که چه تصمیمی باید گرفته شود تا آشفتگی از صنعت لوازم خانگی  خداحافظی کند و جای آن را ثبات و منظم بگیرد.
سود سرشار قاچاق لوازم خانگی موجب شده تا تولیدکننده دیگر رغبتی برای تولید نداشته باشد، زیرا اقلام شبیه لوازم خانگی ایرانی با کیفیت و قیمت پایین‌تر از طریق مرزهای آبی و زمینی  وارد کشور می‌شود که وقوع این اتفاق در سال‌های اخیر بسیار پررنگ‌تر از گذشته شده است.

برای بررسی بیشتر آینده بازار لوازم خانگی با دو تن از فعالان این حوزه گفت‌وگو کرده‌ایم تا نظر آنها را درباره این موضوع مهم جویا شویم.

بنده بارها اعلام کردم که با واردات مخالف نیستم اما به شرطی که این واردات به صورت هوشمند انجام گرفته و حساب و کتاب داشته باشد

هوشمندسازی واردات لوازم خانگی نیاز امروز بازار

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی با اشاره به اینکه قاچاق‌های گسترده لوازم خانگی ار مرزهای جنوبی و غربی کشور موجب شده است تا کمر تولیدکننده  به نوعی خم شود، گفت: متاسفانه افزایش چشمگیر واردات لوازم خانگی در سال‌های اخیر موجب شده است تا تولیدکنندگان ایرانی به جای نوآوری و تولید محصولات به روزتر اقدام به واردات لوازم خانگی به کشور به هر قیمتی کنند.

عباس هاشمی افزود: بنده بارها اعلام کردم که با واردات مخالف نیستم اما به شرطی که این واردات به صورت هوشمند انجام گرفته و حساب و کتاب داشته باشد.

وی عدم نظارت بر فروش لوازم خانگی در بازار را معضل دیگر این صنعت عنوان کرد و گفت: اگر نظارت کافی برای کنترل قیمتها از یک طرف و شناسایی لوازم خانگی قاچاق از طرف دیگر در بازار رخ می‌داد، امروز شاهد وقوع چنین اتفاق ناخوشایندی در بازار لوازم خانگی کشور نبودیم.

هاشمی با اشاره به اینکه بیش از ۳ سال است ورود انواع لوازم خانگی به کشور ممنوع شده است، تصریح‌کرد: در مدتی که فقط در شعار، واردات لوازم خانگی خارجی به کشور ممنوع بود، میزان قاچاق بیش از ۳  یا ۴ برابر شده است که نشان از  کسب سود سرشار دلالان و فرصت‌طلبان از این موقعیت دارد.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی با تاکید بر اینکه انجام سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت لوازم خانگی کشور باید رئوس برنامه‌های دولتمردان باشد، گفت: ایجاد رقابت بین تولیدکننده ایرانی و خارجی می‌تواند در ارتقای کیفیت لوازم خانگی ایرانی و انتخاب مردم برای خرید موثر باشد.

وی خواستار برخورد قاطع با رانت و انحصار در بازار لوازم خانگی کشور شد  و افزود: همواره رانت‌ها موجب ایجاد فساد گسترده و انحصار هم باعث بوجود آمدن رقابت ناسالم بین تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم خانگی در نقاط مختلف کشور شده است.

در ۳ سال اخیر رشد لوازم خانگی خارجی در بازار بسیار زیاد بوده است که گویا اصلا قانونی برای ممنوعیت ورود لوازم خانگی به کشور وضع نشده است

جولان دلالان فولاد پاشنه‌آشیل صنعت لوازم خانگی

حبیب‌الله انصاری نیز که عضو انجمن لوازم خانگی کشور است با اشاره به اینکه برای مبارزه با قاچاق لوازم خانگی در کشور راهی جز معدوم کردن نداریم، گفت:متاسفانه عده‌ای از قاچاق لوازم خانگی برای کمک به خانواده‌های ضعیف به لحاظ اقتصادی حمایت می‌کنند که این اقدام آنها برخلاف منافع ملی و تولیدکنندگان است.

وی با بیان اینکه قرار بود از ابتدای سال ۱۳۹۷ ورود هرگونه لوازم خانگی خارجی به کشور ممنوع شود، گفت: در ۳ سال اخیر رشد لوازم خانگی خارجی در بازار بسیار زیاد بوده است که گویا اصلا قانونی برای ممنوعیت ورود لوازم خانگی به کشور وضع نشده است.

انصاری قیمت بالای مواد اولیه برای تولید لوازم خانگی را نتیجه تحریم‌های ظالمانه خارجی عنوان کرد و افزود: ماده اولیه بسیاری از لوازم خانگی در کشور فولاد است که بازار این فلز مهم در اختیار دلالان است و آنها موجب گران‌فروشی ماده اولیه لوازم خانگی هستند.

عضو انجمن لوازم خانگی کشور اضافه کرد: دولت باید برای تامین مواد اولیه تولیدکننده برنامه ویژه داشته باشد زیرا تولیدکننده در این بازار با دلال معامله می‌کند و مجبور است ماده اولیه خود را از دلال بخرد که به طور قطع گران است که وقوع این اتفاق موجب افزایش قیمت مواد اولیه در بازار خواهد شد.

انصاری از رشد تولید یخچال فریزر و ماشین لباسشویی از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و افزود: درست است که میزان تولید این ۲ محصول مهم نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته است اما به همین نسبت هم شاهد صعود میزان قاچاق انواع یخچال فریزر و ماشین لباسشویی در کشور هستیم که جای بسی نگرانی دارد.

وی تاکیدکرد: قاچاق لوازم خانگی تا زمانی که روند صعودی دارد و انواع لوازم خانگی بدون هیچ‌گونه پشتوانه‌ای وارد کشور می‌شوند نمی توان به رونق تولید انواع لوازم خانگی ایرانی امیدوار بود.

کد خبر: ۱۰۹٬۸۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha