۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۶
 قبل از تسهیلات‌دهی، منابع را مشخص کنید!
رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی:

قبل از تسهیلات‌دهی، منابع را مشخص کنید!

مظاهری، رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی ضمن هشدار به دولت و مجلس، عدم تعیین منابع تأمینی بانک‌ها برای تسهیلات دهی را موجب خلق پول و فزونی تورم دانست.

به گزارش بازار، طهماسب مظاهری با اعلام اینکه نقدینگی لازم برای تولید باید فراهم شود، گفت: ما مشکلی دیرینه داریم و هرگاه از تولیدکننده ای می پرسیم که مشکلات را اعلام کند، نخست یا در وهله دوم کمبود نقدینگی را مطرح می کند.

وی با بیان این مطلب تاکید کرد که سیاست پولی باید منابع لازم را برای تولید فراهم آورد و در وهله بعدی، باید مراقبت کرد که رشد کالا و خدمات از نقدینگی عقب نیفتد.
در این راستا رشد نقدینگی باید سه الی چهار درصد بیش از رشد کالا و خدمات باشد که تورمی مختصر را در جامعه پدید خواهد آورد.

مظاهری ادامه داد: در سایر کشورها چنین روندی وجود دارد؛ مثلا رشد اقتصادی سه الی پنج درصد بوده و رشد نقدینگی تا حدود ۴ درصد بیشتر شده است و در این راستا تورمی اندک پدید می آید که از سوی مردم هضم خواهد شد.

این کارشناس حوزه اقتصادی گفت: اگر رشد نقدینگی بالاتر از ۵درصد از سقف تولید نا خالص پدید آید، تورم سنگین ایجاد کرده و موجب سرکوب تولید خواهد شد و در سال های اخیر متاسفانه سیاست های دولت روحانی و احمدی نژاد بر رشد نقدینگیِ بسیار بالا انجامیده است.

اما رشد تولید ناخالص در بهترین سال ها ۴ تا ۵ درصد بوده است که تورمی بسیار بالا را به ارمغان آورده و از دیگر سو به تولید ضربه زده است.

مظاهری با اشاره به تاکیدات رئیس جمهور مبنی بر کنترل تورم به عنعوانِ مهم ترین و اولویتِ کشور اظهار کرد: برای مقابله با تورم باید کارهای بسیاری صورت گیرد و در بخش سیاست های پولی باید به یک نسخه درست توجه نمود.

دولت و وزارتخانه ها در کنار مجلس اگر برای بانک تعیین تکلیف کنند که فلان اعتبارات را ارائه دهد، قبل از میزان سنجی برای اعتبار، باید تاکید کنند که این اعتبار از کدام سپرده ها باید تامین گردد.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی بانک را به سانِ سدی معرفی کرد که پشت آن باید سرمایه جمع شود و از کانال های پایین دست خرج گردد و لذا حتما باید سپرده ای در اختیار باشد تا محلِ تامین منابع تسهیلاتی مشخص گردد.

در ایر راستا دولت و مجلس صرفا مصوبه ای برای پرداختِ ارقام ارائه می دهند ولی تاکید نمی کنند که تسهیلات از کدام منابع باید تامین شود و به ناچار پدیده خلق پول اتفاق می افتد.

کد خبر: ۱۰۹٬۸۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha