۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳
تردید در تقاضای بازار سرمایه
تحلیل هفتگی بازار سرمایه نشان داد؛

تردید در تقاضای بازار سرمایه

بازار روز چهارشنبه کاملا متعادل به کار خود پایان داد و روند معاملات بازار سهام طی هفته‌های اخیر نشان می دهد که سرمایه گذاران کلان با احتیاط بیشتری دست به معامله می زدند و فعلا منتظرند.

بازار؛گروه بورس: روز چهارشنبه کاملا متعادل به کار خود پایان داد، هرچند ۱۱ هزار واحد رشد داشت اما شاهد صف های خرید سنگینی نبودیم و ریشه این مساله این است که روند معاملات بازار سهام طی هفته‌های اخیر نشان می دهد که هرچقدر شاخص به سطح یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی نزدیک تر شده سرمایه بیشتری از بازار خارج شده و سرمایه گذاران کلان هم با احتیاط بیشتری دست به معامله می زدند و حتی المقدور وارد سهام های جدید نشدند تا تکلیف بازار روشن شود.

در پایان معاملات روز چهارشنبه شاخص کل بورس تهران با ۱۱ هزار و ۵۰۰ واحد رشد به عدد یک میلیون و ۴۳۷ هزار واحد رسید و شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد ۱۲۰۰ واحدی به ۴۲۰ هزار و ۷۹۸ واحد رسید. همچنین شاخص فرابورس با ۱۰۰ واحد رشد به ۲۰ هزار و ۹۶۰ واحد رسید

نمادهای پارسان، وغدیر و شپدیس  بیشترین اثر مثبت را بر  شاخص بورس داشتند. کچاد، اخابر و برکت سه نمادی بودند که مانع از رشد بیشتر شاخص بورس شدند.

ارزش معاملات بورس امروز بیش از  ۶ هزار ۷۰۰ میلیارد تومان بود و ارزش معاملات فرابورس نیز  ۲۲ هزار میلیارد تومان بود و رارزش بازار هم ۵ هزار ۷۰۰ میلیارد تومان بود. وضعیت کنونی حکایت از این دارد که ارزش معاملات با روزهای اوج خود فاصله ای زیادی دارد

ارزش معاملات بورس امروز بیش از  ۶ هزار ۷۰۰ میلیارد تومان بود و ارزش معاملات فرابورس نیز  ۲۲ هزار میلیارد تومان بود و رارزش بازار هم ۵ هزار ۷۰۰ میلیارد تومان بود. وضعیت کنونی حکایت از این دارد که ارزش معاملات با روزهای اوج خود فاصله ای زیادی دارد. روز چهارشنبه در بورس تهران ۱۵۳ نماد مثبت معامله می شدند که ۲۷ نماد صف خرید داشتند و  ۲۲۶ صف در قیمت منفی معامله می شدند که ۳۱ نماد صف فروش بودند و در بازار فرابورس هم تعداد نمادهای ۱۱۷ مثبت معامله می شد که ۳۷ نماد صف خرید داشتند و از ۱۸۱ نمادی که در منفی معامله می شدند ۷۶ نماد صف فروش داشتند که نشان می دهد که وضعیت نمادهای بزرگ تا حدودی بهتر از نمادهای کوچک است

روز چهارشنبه بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص کل را سه نماد پارسان با رشدی ۱۴۸۵ واحدی، وغدیر با رشدی ۱۲۴۰، شپدیس با رشدی ۱۲۲۱ واحدی و بیشترین تأثیر منفی را نماد کچاد با افتی ۴۲۳ واحدی، اخابر با افتی ۲۲۱ واحدی و  برکت با افتی ۱۷۸ واحدی داشتند هر چند در این روز نمادهای پُر تراکنش؛ کیمیاتک، فسبزوار و کدما بودند.

از روز سه شنبه بازگشت شاخص‌کل بورس برای سهامداران تا حدودی قطعی تر شده است، هرچند نباید از این واقعیت غافل شد که هرچقدر شاخص کل به‌سطوح پایین‌تر رسیده، سرمایه‌گذاران رغبت کمتری برای مشارکت در معاملات داشته اند زیرا این مساله بار دیگر رسیده به خط حمایتی یک میلیون و صد هزار واحدی را تداعی می کرد.

در شرایط کنونی مقایسه وضعیت بورس تهران با سایر بازارهای موازی نشان می دهد که هرچند قیمت ارز از ثبات نسبی برخوردار است اما هر لحظه امکان افت آن هم وجود دارد، از طرف دیگر بازار مسکن هم با کود مواجه است و در نهایت نوسان‌های سکه طلا هم که تا حدودی وابسته به تغییر قیمت انس جهانی بوده در هفته‌های اخیر رنج منفی داشته است

مقایسه وضعیت بورس تهران با سایر بازارهای موازی

در شرایط کنونی مقایسه وضعیت بورس تهران با سایر بازارهای موازی نشان می دهد که هرچند قیمت ارز از ثبات نسبی برخوردار است اما هر لحظه امکان افت آن هم وجود دارد، از طرف دیگر بازار مسکن هم با کود مواجه است و در نهایت نوسان‌های سکه طلا هم که تا حدودی وابسته به تغییر قیمت انس جهانی بوده در هفته‌های اخیر رنج منفی داشته است، بنابراین وضعیت بورس نسبت به سایر بازارها خیلی هم بد نیست اما به طور کلی در روزهای اخیر سرمایه گذاران پول خود را از چرخه معاملات خارج کرده و منتظر تثبیت شاخص شده اند.

در طول هفته‌های اخیر بازار کاملا نزولی بوده بنابراین هر معامله گری نمی توانسته از این وضعیت سود ببرد و وضعیت ‌خالص ارزش دارایی صندوق‌های سرمایه گذاری نشان می دهد که تقاضا برای این صندوق ها افزایش یافته است، زیرا مردم از ‌حضور مستقیم در بازار سهام ترسیده اند بنابراین بخشی از دارایی های خود را به این صندوق‌ها اضافه کرده اند و از آنجایی که ارزش این صندوق ها در مقایسه با روند طی شده از ابتدای سال کاسته نشده تقاضا برای خرید این نمادها بیشتر شده است.

در شهریور ماه حدود ۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شده است  که بخشی از آن در کارگزاری مانده تا در زمان مناسب دوباره وارد چرخه معاملات شوند اما بخش دیگری از این سرمایه وارد صندوق های با درآمد ثابت شدند

۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد

به طور کلی در شهریور ماه حدود ۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شده است  که بخشی از آن در کارگزاری مانده تا در زمان مناسب دوباره وارد چرخه معاملات شوند اما بخش دیگری از این سرمایه وارد صندوق های با درآمد ثابت شدند، زیرا بررسی روند ورود پول به صندوق‌های با درآمد موید آن است که خالص ارزش دارایی صندوق های سرمایه گذاری در طول هفته‌های اخیر همزمان با افت قیمت برخی سهام ها افزایش داشته است، به عبارت دیگر شتاب خروج سرمایه حقیقی‌ها همزمان شده با افزایش ارزش دارایی صندوق ها.

حال با توجه به اینکه صندوق‌ها در شاخص های در محدوده حمایتی وارد معاملات سهام و در محدوده مقاومتی خارج می شوند صندوق ها در هفته های اخیر در رنج مثبت و منفی سهام ها نقش موثری ایفا کرده اند و بیشترین سهم پرتفوی خود را در اوراق سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا از این طریق بتوانند ارزش داریی خود را از افت های سهام دور نگهدارند از طرف دیگر  پول خارج شده از گردونه معاملات سهام را در جای ‌دیگری ذخیره کرده اند تا در محدوده حمایتی در زمان مناسب دوباره به‌سمت بازاری برگردند و بیشترین بازدهی را از آن سرمایه‌گذاران خود کنند.

براساس این گزارش نباید به زودی انتظار آغاز یک روند پر قدرت داشته باشیم و ممکن است بازار سرمایه چند هفته شاهد رنج زدن نمادهای کوچک و بزرگ باشد و بعد از آن دوباره رالی رشد شاخص آغاز شود و این بار محدوده یک میلیون و 600 هزار واحدی را نشانه برود.

کد خبر: ۱۰۹٬۸۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha