۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۴
ریز و درشت تسهیلات بانکی زیر ذره‌بین| بسیاری از بدهکاری‌های بانکی ناشی از فساد در کارشناسی وثایق است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بازار مطرح کرد

ریز و درشت تسهیلات بانکی زیر ذره‌بین| بسیاری از بدهکاری‌های بانکی ناشی از فساد در کارشناسی وثایق است

محبی نجم آبادی،‌ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: مجلس باید از مجموعه‌های متصدی در زمینه ارائه تسهیلات بانکی بخواهد تا یک گزارش شفاف و دقیقی در این زمینه ارائه دهند.

بهروز محبی نجم آبادی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به راهکارهای نظارت بر تسهیلات بانکی در کشور گفت: کمیسیون اقتصادی و وزارت اقتصاد و امور دارایی باید به موضوع ارائه تسهیلات بانکی ورود جدی داشته باشند، به هر حال تسهیلات بر اساس قانون تعاریف مشخص خود را دارد و اتفاقاً این مسئله از جمله وظایف مجلس بوده و می‌تواند به آن ورود کند.

وی تصریح کرد: مجلس باید از مجموعه‌های متصدی در زمینه ارائه تسهیلات بانکی بخواهد تا یک گزارش شفاف و دقیقی در این زمینه ارائه دهند.

این نماینده مجلس گفت: البته این مجموعه‌ها بر اساس قانون باید این اقدامات را انجام دهند، اما گاهی مشاهده می‌شود که مدل ارائه اطلاعات به صورت کلی است که باید ریز ارائه تسهیلات، بر اساس کد ملی و شناسه افراد کاملاً مشخص شود. همچنین باید مشخص شود که افراد تا چه میزان و تا چه مدتی وام و تسهیلات دریافت می‌کنند. 

محبی نجم آبادی با بیان این که پرونده تضامین ارائه تسهیلات نیز باید شفاف باشد، گفت: البته بانک‌ها در زمینه اخذ تضامین تلاش‌های زیادی دارند مگر مبالغ سنگینی که متاسفانه گاهی ممکن است وثایق و تضامینی که اخذ می‌کنند جدی نباشد که البته ما در حوزه کارشناسی این بخش، مشکلات جدی داریم که ممکن است  کارشناسی  ملکی که قیمتش متناسب نبوده را با قیمت بالا به بانک‌ها اعلام کند.

نماینده مردم سبزوار با بیان این که این موارد مجاری مفسده انگیز در کشور ماست، اظهار داشت: بحث کارشناسی‌ها گاهاً مفسده انگیز بوده و باید برخورد شدیدی با این کارشناسان صورت گیرد لذا بسیاری از بدهکاری‌هایی که در کشور ایجاد شده ناشی از فساد در حوزه موضوعات کارشناسی و وثایق و تضامین است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به مبحث انحراف در ارائه تسهیلات گفت: از این رو ما بر اساس بودجه تاکید داشتیم که برخی تسهیلات باید در کجا هزینه شوند به عنوان مثال وقتی می‌گوییم از محل بند الف تبصره ۱۸ بودجه، ۳۲۰ هزار میلیارد برای اشتغال در مناطق محروم مورد توجه واقع شود باید تعریف دقیق و مشخص از موضوع وجود داشته باشد.

محبی نجم آبادی ادامه داد: حتی تسهیلاتی که کمیته امداد امام خمینی (ره) هم در اختیار مردم قرار می‌دهد باید اطلاع دقیقی از آن وجود داشته و اطلاعاتش ارائه شود چرا که کمیته امداد هم بودجه دریافت می‌کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: با این حال دیوان محاسبات به عنوان ابزار نظارتی مجلس باید به این موضوعات ورود جدی داشته باشد.همچنین باید هر چند ماه یک بار گزارشی از ارائه تسهیلات بانکی به مردم و به مجلس و به کمیسیون برنامه و بودجه ارائه شود لذا اگر این اتفاق رخ ندهد حتماً مجلس باید به این مبحث ورود می کند.

نماینده مردم سبزوار بیان داشت: مجلس باید ابعاد کار نظارتی خود را تقویت کند چرا که یکی از اقدامات بنیادین مجلس نظارت بر دستگاه‌های اجرایی است و اگر بی عدالتی در جامعه رخ می‌دهد، مجلس در این زمینه مسئول است.

کد خبر: ۱۰۹٬۷۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha