۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
پتروشیمی جازموریان، سرابی در محرومیت بیابان| فرصتی که به باد می رود
گزارش بازار؛

پتروشیمی جازموریان، سرابی در محرومیت بیابان| فرصتی که به باد می رود

کرمان- بی توجهی به توسعه صنعت در جنوب کرمان این بخش از استان را در اوج خشکسالی با مشکلات جدی اقتصادی مواجه کرده که پروژه پتروشیمی جازموریان یکی از این طرح های مغفول مانده است.

بازار؛ گروه استان ها: پتروشیمی جازموریان یکی از طرح های صنعتی در استان کرمان است که در راستای رفع مشکل بیکاری و محرومیت در این منطقه در دولت یازدهم تصویب شد.

سالها از زمان تصویب این طرح می گذرد اما به نظر نمی رسد چشم اندازی امیدوار کننده مقابل روی این پروژه قرار گرفته باشد. تشکیک در خصوص مکان پروژه، تامین منابع آبی، آلودگی های زیست محیطی و عدم تخصیص اعتبار اجرای این پروژه را در نقطه صفر متوقف کرده است و گویی هیچ یکی از نماینده ها و مسئولان استان کرمان نیز توان کلید زدن این پروژه را ندارند.

قرار بود پتروشیمی جازموریان در منطقه بین استان کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان ایجاد شود تا با بهره بردن از ظرفیت نزدیکی به خلیج فارس و بندرعباس خلاء موجود در زمینه کارهای زیر بنایی در خصوص توسعه تجارت و صنعت این منطقه تاثیر گذار باشد.

نکته قالب توجه اینکه هنوز نه زیر ساختی برای این واحد صنعتی ایجاد شده و نه حتی در ذهن مسئولان چیزی در خصوص این واحد پتروشیمی شکل گرفته است

نکته قالب توجه اینکه هنوز نه زیر ساختی برای این واحد صنعتی ایجاد شده و نه حتی در ذهن مسئولان چیزی در خصوص این واحد پتروشیمی شکل گرفته است در این میان خشکسالی و بی آبی بی رویه در جنوب کرمان بیکاری و رکود اقتصادی را در منطقه رقم زده است، موجی که که هیچ تدبیری برای کنترل آن اندیشیده نشده است.

حالا زمزمه هایی در خصوص از دست رفتن این پروژه در جنوب استان به گوش می رسد و به نظر می رسد اراده ای هم برای احیای آن وجود ندارد.

این طرح قرار بود با سرمایه گذاری ابتدای ۵۰۰ میلیون یورویی بخش خصوصی کلید بخورد اما تحریم ها و جهش های قیمت گویی نیاز سرمایه گذاری اولیه را افزایش داده است و حالا تعلل صورت گرفته و وقت کشی مسئولان کار را به جایی رسانده که باید منتظر سرمایه گذار ماند.

۵۰ هکتار زمین برای احداث این واحد صنعتی در ابتدا اختصاص یافت و قرار بود به عنوان یک طرح اقتصادی و صنعتی مادر گاز طبیعی را به MEG تبدیل کند.

با وجود تمام اقدامات انجام شده اما مشخص نیست چرا کلنگ زنی این واحد پتروشیمی با مشکل مواجه شده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی نگین جازموریان با تشکر از نماینده مردم جنوب کرمان در گفتگو با بازار بیان کرد: همه چیز کند پیش می رود واگذاری زمین یک سال طول کشید و حالا در پیچ و خم های اداری گرفتار هستیم.

مشکلات اداری و بروکراسی سرمایه گذار را فراری می دهد
محمد امیری خواستار همکاری بیشتر مسئولان برای اجرای سریع پروژه شد و گفت: نمی توانیم سرمایه را راکد نگه داریم و انتظار داریم مسئولان استان کرمان همکار بیشتری در راستای راه اندازی این واحد صنعتی انجام دهند.

پیش بینی ما در مرحله اول ایجاد هزار شغل است اما تحقق تمام این موارد به همکاری ادارات دولتی و اخذ مجوزها بستگی دارد وقتی سرمایه گذار حاضر به سرمایه گذاری در این منطقه است چرا با گیر و گرفتاری های متعدد مواجه می شود؟

وی تصریح کرد: پیش بینی ما در مرحله اول ایجاد هزار شغل است اما تحقق تمام این موارد به همکاری ادارات دولتی و اخذ مجوزها بستگی دارد وقتی سرمایه گذار حاضر به سرمایه گذاری در این منطقه است چرا با گیر و گرفتاری های متعدد مواجه می شود؟

هر چند گفته می شود در کرمان فرش قرمز برای سرمایه گذار پهن می شود اما حقیقت تا شعار فرسنگ ها فاصله دارد و بروز مشکلات ناشی از بروکراسی اداری سرمایه گذاران شاخص کشور را از استان کرمان فراری می دهد و حالا کار به جایی رسیده که عضو کمیسیون انرژی مجلس و نماینده مردم شهرستانهای جنوبی استان کرمان نسبت به از دست رفتن این پروژه صنعتی بزرگ در استان کرمان هشدار می دهد.

هیچ اقدامی در جازموریان انجام نشده است
محمد رضایی، بخشدار جازموریان نیز در گفتگو با بازار اظهار کرد: هنوز اقدامی برای احداث این واحد پتروشیمی در منطقه انجام نشده است.

وی گفت: با توجه به خشکسالی جازموریان یکی از مطالبه های جدی مردم این منطقه راه اندازی فوری طرح های صنعتی به خصوص پتروشیمی است و تاخیر در اجرای آن مردم را نا امید می کند.

مسئولان همکاری نکنند باید با پتروشیمی خداحافظی کرد
منصور شکرالهی در گفتگو با بازار اظهار کرد: از مسئولان در بخش های مختلف می خواهم در این زمینه همکاری لازم را انجام دهند.

وی تاکید کرد که اگر مسئولان برای واگذاری مجوزها و زیر ساخت های لازم از جمله زمین، آب و برق همکاری نکنند این فرصت برای همیشه از دست می رود.

مسئولان شهرستان های مختلف باید بدانند عدم وحدت و همراهی برای اجرای پروژه موجب می شود سرمایه گذاران رغبت خود را از دست بدهند

شکر الهی در خصوص تشکیک در خصوص جانمایی زمین طرح نیز بیان کرد: مسئولان شهرستان های مختلف باید بدانند عدم وحدت و همراهی برای اجرای پروژه موجب می شود سرمایه گذاران رغبت خود را از دست بدهند و نباید این مشکلات مانعی برای اجرای سرمایه گذاری شود.

وی جذب این میزان سرمایه را در جنوب کرمان بی سابقه دانست و گفت: نباید فرصت سوزی کرد و هر کس حرف خود را بزند بلکه باید به صورت واحد و متحد برای ایجاد این فرصت در جنوب استان تلاش کنیم.

وی با اشاره به خطر ابطال مجوز این واحد پتروشیمی گفت: با پیگیری های مستمر و مکافات مجوز تمدید شده است و باید از این فرصت استفاده کنیم.

شکرالهی گفت: اگر این فرصت از دست برود حسرتی به جای می ماند که ناشی از عدم وحدت مسئولان محلی خواهد بود این واحد پتروشیمی در هر شهرستانهای که احداث شود منافع آن عاید همه شهرستان های منطقه خواهد شد.

کرمان دچار اقتصاد تک بعدی و ذهن های بسته شده است
محمد قربانی استاد دانشگاه و فعال اقتصادی در جنوب کرمان در گفتگو با بازار اظهار کرد: جنوب استان کرمان طی سالهای اخیر بر مبنای توسعه کشاورزی توسعه یافته است و ۹۵ درصد مردم جنوب کرمان نیز کشاورز هستند و بقیه در بخش  دولتی مشغول به کار هستند در چنین وضعیتی تنش های زیستی محیطی از جمله خشکسالی خسارتهای جدی به مردم وارد کرده است.

وی افزود: دیگر آبی برای توسعه کشاورزی باقی نمانده و هر چه که در این منطقه تولید می شود به دلایل مختلف از جمله ضعف دولت در بهره برداری از تولیدات کشاورزی هدر می رود.

باید معادن و صنعت در جنوب کرمان توسعه یابد و در این صورت است که زیر ساخت ها توسعه می باید

وی گفت: باید معادن و صنعت در جنوب کرمان توسعه یابد و در این صورت است که زیر ساخت ها توسعه می باید به عنوان مثال معادن زغالسنگ بسیاری از زیر ساخت های شمال کرمان را توسعه داد و یا رفسنجان به دلیل وجود شرکت مس توسعه یافت و این الگو باید برای جنوب استان کرمان نیز تکرار شود.

وی نزدیک بودن به آب های بین المللی، وجود منابع آبی قابل استفاده در بخش صنعت، نیروی های کار مستعد می تواند این منطقه را به مکانی برای توسعه اقتصادی تبدیل کند.

هر چند هنوز هم مردم چشم به راه پتروشیمی هستند که گویی اجرای این طرح در کش و قوس قانون و بروکراسی های اداری و گاه لج بازیهای مسئولان محلی گرفتار شده است.

کد خبر: ۱۰۹٬۷۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha