۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹
دولت سیزدهم باید پیگیر سیاست های ارزی کشور باشد
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

دولت سیزدهم باید پیگیر سیاست های ارزی کشور باشد

پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که چرا رئیس بانک مرکزی معرفی نمی‌شود، گفت که این سوال باید از دولت پرسیده شود. هر تاخیری در این کار صورت گیرد، اثر منفی دارد.

به گزراش بازار، محمدرضا پورابراهیمی ضمن ارزیابی کنونی بازار پولی اظهار کرد: دولت سیزدهم باید پیگیر سیاست های ارزی کشور باشد. اثرات این مهم در تقویت پول ملی و ارزش آن تاثیر گذار است؛ دیگر آن که صادرت غیر نفتی را باید ارتقا دهیم چراکه امریکا تلاش کرده است تراز تجاری کشورمان را کاهش دهد.

به گفته پورابراهیمی تراز مثبت امکان مانور بانک مرکزی را میسر خواهد ساخت و قدرت سایر ارکان برای تعادل بخشی به مصارف و منابع ارزی را بهبود می دهد. این کار در دستور قرار گرفته و اقدامات وزیر صمت گویای این است که ان شاالله در پایان ۱۴۰۰ شاهد رویکردی مثبت باشیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: کاهش ارزش پول ملی به شدت بر معیشت مردم تاثیر می گذارد و حتی با افزایش حقوق، چیزی جبران نمی شود. در این راستا تقویت ارزش پول ملی به معنای کاهش اثرات متورمی است. اقدام دیگر عدم استقراض دولت از بانک مرکزی در حوزه کسری بودجه است. در همین رابطه افزایش ۳۰درصدی کاهش کسری بودجه موجب نگرانی های جدی شده است.

پورابراهیمی همچنین در خصوص راهکارهای تقویت ارزش پول ملی اظهار کرد: دو اقدام باید صورت گیرد؛ نخست اجتناب از رفع کسری بودجه توسط استقراض از بانک مرکزی که اثرات تورمی آن باعث کاهش ارزش پول ملی خواهد شد. این اولین اقدام است و از طرف دیگر اقدامی را باید صورت داد که شامل جایگزین شدن درآمدهای پایدار به جای درآمدهای ناشی از استقراض است.

این نماینده مجلس گفت: فعالیت های صادرات غیر نفتی با توجه به شرایط بازار باید صورت گیرد و خوشبختانه با توجه به روابطی که در حوزه دیپلماسی اقتصادی خاصه پس از عضویت ایران در شانگهای شکل گرفته است، شاهد رویکرد مثبت جمهوری اسلامی خواهیم بود.

وی همچنین در پاسخ به چرایی عدم معرفی مدیرکل بانک مرکزی و تاخیر در این مسئله گفت: این را باید از دولت سوال بفرماید و [آنها] توضیح می دهند خدمتتان. هر تاخیری در این کار صورت گیرد، اثر منفی دارد. ما هم به دولت گفته ایم و اگر از دولت سوال بفرمایید شاید آنها بهتر بتوانند توضیح دهند.

کد خبر: ۱۰۹٬۷۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha