۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۷
تعدیل نرخ ارز با سیاست گذاری های جدید دولت! | سرمایه گذاران ارزی در برزخ تصمیمات دولت روحانی
«بازار» از علل رشد قیمت دلار گزارش می دهد

تعدیل نرخ ارز با سیاست گذاری های جدید دولت! | سرمایه گذاران ارزی در برزخ تصمیمات دولت روحانی

دلاری که در یک ماه اخیر در کانال ۲۷ هزار تومان قرار داشت امروز وارد کانال ۲۸ هزارتومان شد،رشد قیمتی که به گفته کارشناسان حاصل نبود سیاست گذاری ارزی و حاکمیت مدیران دولت قبل در بانک مرکزی است.

بازار، گروه بانک و بیمه: قیمت دلار که پس از تغییر دولت در کانال ۲۵ هزار تومان قرار داشت طی حدود ۲ ماه اخیر با رشدی خزنده همراه شد و امروز به بیش از ۲۸ هزار تومان در بازر آزاد رسید. دلاری که نوسان قیمت آن البته با شیب بالا تاثیر مستقیم خود را خیلی سریع بر روی همه کالاها و خدمات در بازار به جای می گذارد.
خیلی ها منتظر بودند با روی کارآمدن دولت سیزدهم قیمت ها در بازار ارز تعدیل و منطقی شود اما اینگونه نشد و ارز به دلیل طولانی شدن روند مذاکرات برجام، کم توجهی دولت به اجرای سیاست گذاری های ارزی و اقتصادی در کنار پایداری مدیران بانک مرکزی در ساختمان میرداماد به جای کاهش، رشد کرد تا بازار این کالای مهم و سرنوشت ساز اقتصادی همچنان شرایط نابسمانی را سپری کند.
کارشناسان و نمایندگان مجلس طی این مدت خواهان ساماندهی بازار ارز با معرفی رئیس کل جدید بانک مرکزی هستند اما با وجودی که وزیر اقتصاد و دارایی ماه گذشته خبر معرفی رئیس کل بانک مرکزی را اعلام کرد، ولی همچنان اداره امور و سیاست گذاری های پولی دولت جدید در دست مدیران دولت گذشته است.

رئیس جمهور در مجلس ۲ موضوع مهم حفظ جان و نان را مورد تاکید قرار داد،   نمایندگان ملت نیز از چنین رویکردی استقبال کردند، با تسریع روند واردات واکسن و انجام واکسیناسیون دولت در بخش حفظ جان  به قول خود عمل کرده است با این وجود تیم اقتصادی دولت باید سیاست گذاریهای خود را در مسیر رفاه نسبی و ساماندهی بازار ارز و تعدیل قیمت ها بکار گیرد 

حفظ جان و نان اولویت دولت سیزدهم 
حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره علل رشد قیمت ارز در بازار گفت: بازار ارز چنانچه رها شود، قیمت ها به دست عده ای در بازار می افتد بخصوص اینکه مدیران بانک مرکزی نیز سیاست گذاری خاصی برای جلوگیری از افزایش قیمت و یا تثبیت نرخ این کالا را نداشته باشند. در چنین شرایطی دولت باید با اجرای برنامه های کوتاه مدت کارشناسانه مانع از رشد نامعقول نرخ ارز در بازار شود.
وی با بیان اینکه در زمان تشکیل دولت جدید، مجلس شورای اسلامی به وزرا رای اعتماد داد چرا رئیس جمهور ۲ موضوع مهم حفظ جان و نان را مورد تاکید قرار داد، و نمایندگان ملت نیز از چنین رویکردی استقبال کردند، گفت: با تسریع روند واردات واکسن و انجام گسترده واکسیناسیون در کشور دولت رئیسی نشان داد که به قول خود در حفظ سلامت جامعه به خوبی عمل کرده است و بی تردید با اتمام واکسیناسیون عمومی همچنین با توجه به برگزاری جلساتی که برگزار می شود، درصدد اصلاح ساختاری شاخص های کلان اقتصادی چون مهار نرخ تورم و هدایت نقدینگی بسمت تولید و ساماندهی بازارهاست.
حاجی دلیگانی به آرامشی که اکنون در جامعه با انجام واکسیناسیون ایجاد شده است اشاره کرد و گفت: مردم در بخش اقتصادی نیز خواهان تحول در مسیر ایجاد رفاه نسبی و تعدیل قیمت ها در بازار همچون اجرای سیاست حفظ سلامت در کشور هستند که دولت باید بدون فوت وقت نسبت به این موضوع مهم تصمیم گیری کند. البته طبق برنامه ریزیها و تصمیماتی که تیم اقتصادی دولت در جلساتی که در کمیسیونهای مجلس برگزار می کنند مشخص است که بدنبال تعدیل قیمت ارز در بازار و مهار تورم هستند.

تیم اقتصادی دولت باید با درایت و اجرای سیاست های درست،   اقدامات خود را بکار گیرد تا جامعه شاهد رها شدن قیمت ها در بازار بخصوص نرخ ارز نشود زیرا افزایش نرخ ارز باعث می شود تا قیمت همه کالاها دربازار به تبع آن افزایش و دولت نیز در ساماندهی بازار ارز ناتوان شود

سیاست های ارزی دولت جدید اجرا نشود وضعیت این بازار نامعلوم خواهد بود
این عضو کمیسسون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: به نظر می رسد با توجه به خلق پولی که توسط بانک ها انجام می شود و آشفتگی که در بازار ارز و سرمایه به چشم می خورد در کنار رشد بی رویه قیمت همه کالاها و خدمات در بازار، بنابراین تیم اقتصادی دولت باید با درایت و اجرای سیاست های درست اقدامات خود را بکار گیرد تا شاهد رها شدن قیمت ها در بازار بخصوص نرخ ارز نباشیم زیرا افزایش نرخ ارز باعث می شود تا قیمت همه کالاها به تبع آن افزایش یابند.
وی ادامه داد: دلاری که قرار بود ارزان شود اکنون قیمت آن در بازار به ۲۸ هزار تومان رسیده است اما با راهکارها و سیاست گذاری های کارشناسانه بی تردید می توان قیمت این کالا را در بازار تعدیل و تثبیت کرد این در حالی است که چنانچه بازار همچنان رها شود ساماندهی آن سخت خواهد شد.
بنا به این گزارش، قیمت ارز مدتی است در بازار با نوسان همراه است، برخی کارشناسان پیش بینی می کنند با مدیریت جدید در بانک مرکزی و تصمیمات جدید همچنین نتیجه بخش بودن مذاکرات برجام در وین این احتمال وجود دارد که قیمت دلار در بازار نزولی و به حدود ۲۲ هزار تومان هم برسد.
البته فعالان بازار این روزها به دلیل ریسک بالای سرمایه گذاری در این بازار جرات ورود به آن را ندارند چرا که هنوز مشخص نیست سرنوشت قیمت ها در بازار ارز در دولت رئیسی و تصمیماتی که تیم اقتصادی و همچنین نتیجه مذاکرات برجام و چگونگی توافقات به کجا ختم می شود.

کد خبر: ۱۰۹٬۷۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha