۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
بیداری دیجیتالی؛ ابرها در راه هوشمندسازی ساخت و ساز خاورمیانه| عربستان قطب فناوری منطقه می شود؟
بازار گزارش می دهد؛

بیداری دیجیتالی؛ ابرها در راه هوشمندسازی ساخت و ساز خاورمیانه| عربستان قطب فناوری منطقه می شود؟

زمان، پول و انرژی زیادی که در ساخت و سازهای بیهوده تحت فشار زیاد نااطمینانی قیمت نفت و تاثیر پاندمی کووید -۱۹ از دست میرود، تهدیدی واقعی برای چشم اندازهای توسعه خاورمیانه است.

بازار؛ گروه بین الملل: با وجود صرف بودجه های منطقه ای تحت فشار زیاد نااطمینانی قیمت نفت و تاثیر پاندمی کووید -۱۹، زمان، پول و انرژی زیادی که در ساخت و سازهای بیهوده از دست میرود، تهدیدی واقعی برای چشم اندازهای توسعه منطقه خاورمیانه است.

از این رو، بهترین فرصت برای ایجاد اصلاحات و تغییر در روند ساخت و ساز منطقه دیجیتالی شدن و هوشمندسازی بیشتر فرایند ساخت است. اما با کنار آمدن صنعت ساخت و ساز منطقه برای نیاز به استفاده از فناوری به منظور دستیابی به کارایی بیشتر و حفظ کیفیت در تحویل پروژه، بازار دچار واگرایی شده است؛ یعنی در حالی که امارات، قطر و عربستان در تحول دیجیتالی ساخت و ساز پیشرفت های چشمگیری داشته اند، دیگر کشورهای منطقه در اتخاذ راه حل های دیجیتالی کند عمل می کنند.

با این حال و با وجود سطح پایینی از پذیرش، پتانسیل فناوری دیجیتال در جهت بهبود قابل توجه کارایی، کیفیت ساخت و ایمنی کارگران، به طور فزاینده ای توسط صنعت ساختمان منطقه خاورمیانه در حال درک شدن است.

در نظرسنجی ۵۰ متخصص ساختمان سازی شورای همکاری خلیج فارس که توسط مجله MEED در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ انجام شد، ۱۰۰ درصد از پاسخ دهندگان اظهار کردند که فناوری دیجیتال تحویل پروژه را بهبود می بخشد. حدود ۵۸ درصد از پاسخ دهندگان نیز بر این باور بودند که تحول دیجیتال بیشترین تأثیر را بر مدیریت و عملکرد کلی پروژه خواهد داشت، در حالی که ۲۹ درصد معتقد بودند که بیشترین مزایا در سرعت تحویل، دقت و همکاری مشاهده می شود. اما در حالی که پذیرش گسترده ای از ارزش فناوری دیجیتال در صنعت ساختمان وجود دارد، گسترش آن نامساعد است.

در پاسخ به پرسش های ارائه شده در خصوص میزان دیجیتالی شدن صنعت ساختمان در هر یک از بازارهای شورای همکاری خلیج فارس، همراه با مصر، پاسخ دهندگان نظرسنجی گزارش دادند که امارات متحده عربی پیشرو در تحول فناوری صنعت ساختمان در منطقه است.

این مسئله شاید تعجب آور نباشد. مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) برای اولین بار توسط شهرداری دبی در سال ۲۰۱۳ اجرایی شد و تعداد فزاینده ای از شرکت ها در امارات متحده عربی از هواپیماهای بدون سرنشین برای نقشه برداری، بررسی و نظارت بر پروژه های ساختمانی استفاده می کنند. همچنین، در سال ۲۰۱۹، دبی به عنوان اولین شهر دارای ساختمان پرینت سه بعدی جهان شناخته شد.  

در میان کشورهای منطقه عربستان سعودی با پروژه های عمرانی و حمل و نقل برنامه ریزی شده یا در دست اجرا به ارزش مالی ۲۹۸ میلیارد دلار خط لوله پروژه های آینده، حدود ۴۵ درصد ارزش بازار ساختمان در شورای همکاری خلیج فارس و مصر را به خود اختصاص داده است.

عربستان سعودی در چشم انداز ۲۰۳۰ در جهت تبدیل پادشاهی به قطب فناوری در سطح جهانی، قرار است محرک اصلی دیجیتالی سازی ساخت و ساز در منطقه باشد

همچنین، با استفاده از پروژه های برجسته مانند شهر آینده گرای Neom (شهری آینده گرا و سورئال قرار است تا در عربستان سعودی ظاهر شود. شهری در استان تبوک عربستان که مقصد امیدوارکننده ای برای پایداری و فناوری است. این شهر که NEOM نامیده می شود، به معنای شهر آینده جدید است و شهری است که ظاهراً هیچ چیز آن شبیه جهان فعلی نیست) و شهر تفریحی القدیه و پروژه دریای سرخ نشانگر دستور کار عربستان سعودی در چشم انداز ۲۰۳۰ در جهت تبدیل پادشاهی به قطب فناوری در سطح جهانی،  قرار است محرک اصلی دیجیتالی سازی ساخت و ساز در منطقه باشد.

پروژه های گیگ 
«دیوید گلنون»  مدیر تحویل دیجیتال در شرکت توسعه دریای سرخ (TRSDC) اظهار کرده که تمایل برای استفاده از تکنیک های دیجیتال در تحویل پروژه های گیگ زیاد است.  

گلنون همچنین اعلام کرده که اینها پروژه های بلندپروازانه ای هستند که نمی توان آنها را به روش های سنتی به طور موثر تحویل داد. بهبود زمان، هزینه، کیفیت و پایداری که از طریق روش های دیجیتالی کار در مقیاس بزرگ ارائه می شود، دلیل قانع کننده ای برای تغییر است.

امارات متحده عربی و عربستان سعودی با تمایل به تنوع بخشیدن به اقتصاد و موقعیت خود در عرصه جهانی، انگیزه ای برای ارتقای دیجیتالی شدن در توسعه گردشگری مهم خود دارند

امارات متحده عربی و عربستان سعودی با تمایل به تنوع بخشیدن به اقتصاد و موقعیت خود در عرصه جهانی، انگیزه ای برای ارتقای دیجیتالی شدن در توسعه گردشگری مهم خود دارند. با این حال، در سایر بازارها، جایی که برنامه های توسعه اقتصادی بیشتر بر پروژه های حمل و نقل سنتی و زیرساخت ها متمرکز است، تمایل کمتری برای کشف راه حل های دیجیتالی جدید وجود دارد.

بیش از ۴۱ درصد از پاسخ دهندگان در نظرسنجی MEED اظهار داشتند که از مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) در کمتر از ۲۵ درصد از پروژه های خود در منطقه استفاده کرده اند.

«ماجد الهواری» مدیر ارشد اجرایی شرکت ساختمانی دبی ASGC می گوید: امارات اولین پذیرنده فناوری در بخش ساخت و ساز شورای همکاری خلیج فارس است در حالی که سایر کشورهای این منطقه نیز از این کشور پیروی خواهند کرد. این موضوع در واقع چرخه فناوری است همانند اینکه شما رهبرانی در فرزندخواندگی دارید و دیگران در مراحل بعدی از آنها پیروی می کنند.  

پردازش ابری
علیرغم نگرانی های اولیه در منطقه در مورد امنیت داده ها به ویژه در پروژه های دولتی، رایانش ابری بسیار مورد توجه قرار گرفته است. نظرسنجی MEED نشان می دهد که در حالی که بی ام آی یعنی مدل سازی اطلاعات ساختمان، متداول ترین فناوری دیجیتال در پروژه های ساختمانی در شورای همکاری خلیج فارس و مصر است، رایانش ابری اکنون در رتبه دوم قرار دارد.

الهواری اعلام کرده که از سال ۲۰۱۸ به ویژه پس از کوید بازار ساخت و ساز بهبود یافته است. این موضوع، یافته های نظرسنجی ۲۰۲۰ Trends Insight در خصوص فناوری های ساخت و ساز توسط شرکت تحقیقاتی گلوبال دیتا را تأیید می کند و نشان می دهد از بین تمام فناوری های مورد تجزیه و تحلیل، رایانش ابری بیشترین درصد پاسخ دهندگان را تأیید می کند که قبلاً در این زمینه سرمایه گذاری کرده اند و سرمایه گذاری بیشتر ظرف دو سال برنامه ریزی شده است.

الهواری همچنین اظهار کرده که شرکتها شروع به حرکت از مدل هزینه های سرمایه ای به مدل هزینه های عملیاتی کرده اند و بر همین اساس، به جای دستیابی به فناوری های جدید، آنها از خدمات اشتراک استفاده می کنند.  

وی در ادامه توضیح داده که یک نرم افزار تحت عنوان سرویس (SaaS) می تواند برنامه ها را از طریق اینترنت ارائه دهد که برای یک شرکت راحت تر از نصب و نگهداری نرم افزار خود است. نرم افزار به عنوان یک سرویس، ذخیره سازی به عنوان یک سرویس و زیرساخت به عنوان یک سرویس ساده ترین راه است و مطمئن ترین راه برای انجام این کار رفتن به ابر است.

علاوه بر آن،  مدیر مرکز تعالی ساخت و سازهای هوشمند در دانشگاه هریوت وات دبی می گوید که فناوری های مبتنی بر ابر امروزه مهمترین فرصت های سرمایه گذاری دیجیتالی برای شرکت ها هستند. این فناوری دارای مزایای زیادی از جمله انعطاف پذیری، امنیت، مقرون به صرفه بودن و تحرک است.

تحول دیجیتالی در صنعت ساخت و ساز به این معنی است که همه شرکت های ساختمانی اکنون تحت فشار برای تکامل و سازگاری یا از دست دادن هستند و برای کسانی که این چالش را بر عهده گرفته اند، مزایای متعددی از جمله افزایش کارایی عملیات، کاهش هزینه ها و بهبود هماهنگی بین تیم های تحویل پروژه وجود دارد

مهمتر از همه، همانطور که این همه گیری به ما نشان داده است، آسیب اقتصادی ناشی از قرنطینه طولانی مدت و کاهش حضور پرسنل در محل کار، به این معنی است که زیرساخت هایی که از راه دور کار می کنند بسیار مهم است و فناوری های مبتنی بر ابر این نیاز را برآورده می کنند.  

گزارشها حاکی از آن است که تحول دیجیتالی در صنعت ساخت و ساز به این معنی است که همه شرکت های ساختمانی اکنون تحت فشار برای تکامل و سازگاری یا از دست دادن هستند و برای کسانی که این چالش را بر عهده گرفته اند، مزایای متعددی از جمله افزایش کارایی عملیات، کاهش هزینه ها، بهبود هماهنگی بین تیم های تحویل پروژه و موارد دیگر وجود دارد.

کد خبر: ۱۰۹٬۶۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha